Welke keuze

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: Welke keuze

Bericht door _Pe_ »

_Knarf_ schreef: Het zijn dan ook vooral de zware vitessen die je laat wegvallen hé.



Bij een 2X is dat kleine blad eigenlijk te klein. En dat grote te groot. Daarom dat je moet schakelen :-D Hoe vaak gebruik je de 3 zwaarste versnellingen ? Op uw casette achteraan gebruikt ge een 4-tal tandwielen héél vaak. De anderen worden bijna niet gebruikt omdat ge vooraan zit te shiften.


Bij een 2X 11 heb je netto door overlap ook eigenlijk maar 14 versnellingen. Door een 1X vallen er dus maar 3 weg. Maar omdat ge dan een 11/46 kunt gebruiken is het zelfs nog minder dan 3 volledige die er wegvallen.

Als uw 2 grootsten zouden wegvallen, en uw allerkleinste. Zou ge ze veel missen ? Ik denk het niet...
In mijn post van 14 oktober staat dat het grootste voordeel van 1 tandwiel vooraan is dat je je cassette veel vollediger gaat gebruiken. Bij 2 tandwielen vooraan zullen vooral de middelste tandwielen van de cassette gebruikt worden en zullen de buitenste tandwielen dus niet versleten zijn wanneer je je cassette moet vervangen. Wat je hier vertelt klopt als een bus, en ik geef je hier dan ook helemaal gelijk in. Ik begrijp ook dat vooraan altijd op het kleine of het grote rijden niet zo goed als een tandwiel dat er tussen in zit. Maar zoals ik eerder al zei, ik ondervind geen enkel nadeel aan 2 tandwielen vooraan. Waarom zou 1 tandwiel dan beter zijn ?
Ik zie nog altijd het voordeel dat ik met 2 tandwielen vooraan veel sneller terug geschakeld heb wanneer ik onverwacht moet terug schakelen. Vooraan een tandwiel kleiner gaan komt overeen met achteraan 2 à 3 tandwielen naar boven gaan, maar gaat veel en veel sneller. Vaak merk ik zelfs terwijl ik aan't klimmen ben dat ik veel te zwaar zit en schakel ik snel vooraan kleiner en dat gaan vanzelf.

Ik heb ook wel al gezegd dat iemand die sterker is dan ik minder problemen zal hebben met minder tandwielen. Dat begrijp ik 100%. Dat er verschillende merken zijn die in hun gamma geen fietsen met 2 tandwielen vooraan meer aanbieden zie ik maar met lede ogen aan. Ik begrijp helemaal dat sommige mensen liever met 1 tandwiel vooraan rijden, maar ik vind wel dat de fabrikanten nog altijd dat klanten de keuze moeten laten door sommige modellen aan te bieden met 1 tandwiel en andere modellen met 2 tandwielen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Welke keuze

Bericht door _alain_ »

Dare to be different :-)
Rij wat jij wil, niet dat wat iedereen denkt dat het beste is voor jou.
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: Welke keuze

Bericht door _Pe_ »

Prachtig verwoord Alain. Nagel op de kop. Spijtig genoeg denken de fabrikanten er niet allemaal zo over want niet alle merken bieden nog 2 X .. aan maar alle fietsen in hun gamma hebben nog maar 1 tandwiel vooraan. En dat voor iets dat niet meer is dan een modegril imo. De profs rijden zo dus willen de amateurs ook zo rijden. Dat iemand dat wil, daar heb ik geen enkel probleem mee. Dat sommige fabrikanten mij daartoe willen verplichten wel.

Ik zie echt het voordeel niet van over te schakelen naar 1 tandwiel vooraan. Met 2 x 11 heb blijkbaar 3 versnellingen meer dan met 1 x 11 en ik kan sneller schakelen. Ik heb misschien wat meer gewicht bij maar dat is verwaarloosbaar. Ook klopt het dat mijn cassette minder volledig gebruikt zal worden, maar ook daar zie ik niet direct een probleem in.
Ik zie wel nadelen in 1 tandwiel vooraan. Ik zal bijvoorbeeld afhankelijk van waar ik ga rijden van voorste tandwiel moeten wisselen, met als risico dat ik de verkeerde keuze maak. Eenmaal vertrokken kan ik moeilijk nog veranderen.

Het is niet zo dat Knarf en ik ruzie maken hoor. Ik ken hem heel goed en ik schiet heel goed met hem op :). Maar op dit puntje verschillen we van mening. Ik begrijp dat hij over wil gaan naar 1 tandwiel vooraan. Als je regelmatig wanneer je vooraan schakelt moet stoppen om je ketting tussen je 2 voorste tandwielen uit te trekken, zou ik het ook beu worden. Maar om daarom te gaan beweren dat 1 x vooraan beter is begrijp ik niet echt. Het probleem dat hij heeft is een probleem met zijn fiets, die trouwens veel beter is dan mijn fiets. Maar met mijn fiets heb ik dat probleem niet. Ook is het zo dat Knarf veel sterker is dan mij, dus hij zal veel minder problemen hebben met 3 versnellingen minder. Ik ken het niveau van de topicstarter hier niet dus ik weet niet wat het best is voor hem. Ik wil hem enkel de voordelen en nadelen van 1 of 2 tandwielen vooraan meegeven.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Welke keuze

Bericht door chrisper »

voor mij persoonlijk, denk ik er ook aan om van 2x11 naar 1x11 te gaan met een ovaal blad
gewoon om eens te testen, en zie hoe ik er mij bij voel
maar verder volg ik pe zijn gedachten gang hierover volledig
voor het gewicht doe ik het niet, heel makkelijk en snel klein schakelen, altijd de juiste tandbladen mee.....
de enige reden waarom ik eens zou willen proberen om te wisselen is door de vuilophoping aan de voor derrie
als de voorderrie er niet meer is, blijft hier veel minder vuil bij elkaar hopen
maar ik twijfel om alles te verwijderen, en als het niet bevalt, alles te moeten terug plaatsen
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Welke keuze

Bericht door Free_ltd »

Ik ben 3 weken geleden over geschakeld van 2 x 10 naar 1 x 12. En ik wil niet meer terug. Een 2 x 10 is meestal met 11-38 casette achteraan, maar omdat ik een enorm slechte klimmer ben, had ik daar al 2 jaar een 11-42 op staan. Vooraan 24/38. Zelfs daarmee al moeten afstappen.

Mijne LBS zei me dat de eagle groep evenveel bereik had als mijne 2 x 10, maar hij ging er wel nog vanuit dat die 11-36 erop stond. Nu met al 3 ritten gedaan te hebben, merk ik wel op dat ik 1 tandwiel te kort kom en dat ik op mijne vorige fiets op die 24-42 combinatie net ietske lichter trapte.
Ander verschil is, als het nu heel lang en steil bergaf gaat, dat ik op een gegeven moment sneller vooruit ga dan dat ik nog kan trappen. Dat had ik vroeger ook niet. Maar hoe vaak valt dit voor?

Dus al bij al ga ik ietske harder moeten stoempen op sommige plaatsen en af en toe bergaf dat ik net niet genoeg heb. Maar daarom zou ik zeker niet terug naar 2 x 10 gaan.

Ergens zal het wel kloppen dat het bereik ongeveer hetzelfde is, maar dan verdeeld over 12 vitessen ipv 20 en in geval van 2 x 11, zelfs 22 vitessen. Over 2 x 11 kan ik helemaal niet oordelen. Maar 1 x 11 met een maximum van bv. 44 achteraan is voor mij niet doenbaar. Dan ga ik veel moeten afstappen :lol:

Ik heb nu vooraan 32 tanden liggen, maar als ik ooit naar het buitenland ga en weet dat er enorm veel klimmen bij is, dan kan het zijn dat ik een 30 steek.

In ieder geval, doen waar ge u lekker bij voelt.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Welke keuze

Bericht door Muntanya »

kevx schreef:Carbon is stijver en lichter en kan schokken absorberen en kan comfortabeler zijn dan een alu mtb...
Ik ben niet mee hoor. Hoe kan iets dat stijver is beter schokken absorberen?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Welke keuze

Bericht door spaghetti_2 »

Carbon bestaat uit carbonvezels met een hars. De vezels liggen in een bepaalde richting waardoor mechanische eigenschappen ook afhankelijk van de richting zijn (anisotroop heet dit). Concreet betekent dit dat je een carbon frame zo kan ontwerpen dat het bracket bv lateraal erg stijf is terwijl de achterdriehoek horizontaal redelijk wat dempt.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Welke keuze

Bericht door KWBiker »

Als je de commerciële verkoopspraat over de ovale tandwielen leest, dan zou het evident zijn dat iedereen met een 1x11 of 1x12 hier mee rijdt :
https://www.fiets.nl/2018/10/17/getest- ... -traction/

Waarom wordt dit niet standaard voorzien bij 1x-systemen ? Derailleurproblemen bestaan er immers niet bij het vooraan schakelen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Welke keuze

Bericht door aresius »

De grote merken (sram & shimano) bieden geen ovaal aan.
Waarom is inderdaad een goeie vraag.
Ik rij er op beide fietsen mee rond en ik vind het geweldig.
26t op de hardtail (10sp) en 30t op de flux (12sp)

Maar dat artikel zevert wat, ik heb niet het gevoel dat ik er sneller mee rij.
Vooral op gebied van tractie is het geweldig, de kracht is beter gespreid. Op zeer lastige en technische klims is dit een voordeel.
Gebruikersavatar
|Benz|
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 dec 2003 12:19
Rijdt met: Cannondale F1000SL

Re: Welke keuze

Bericht door |Benz| »

aresius schreef:De grote merken (sram & shimano) bieden geen ovaal aan.
https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... ync-2-oval
Plaats reactie