Bandenspanning 29er

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Bandenspanning 29er

Bericht door smokey_fluppe »

Ik had graag es geweten wat een ideale bandenspanning is voor de 29er bij nat weer in het bos met veel wortels en klimmen. Ik rij met x Kings 2.2 en doe meestal 2.5 bar in , heb dat eens op een tabel gelezen dat dit ideaal zou zijn voor 29er en iemand van 80kg maar ik denk dat dit beetje teveel is . Op welke spanning rijden jullie
Been
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 20 jan 2013 11:46
Rijdt met: YT

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door Been »

Bij nat weer waar je goede grip nodig hebt een kilo minder, dus 1.5 bar en bij droge harde grond max 1.9 bar.

Dat is hoe ik het altijd doe en heb hetzelfde gewicht.

Enkel om op de baan te rijden ga ik eens tot 2 bar of net erboven.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door Mister No Chaïn »

2.5 bar lijkt me inderdaad ideaal ... om op de weg te rijden. Met een lagere bandenspanning wil je niet enkel bereiken dat je meer grip hebt in de modder maar bij droog weer dat ook de trillingen worden weggefilterd, waardoor je band minder stuitert en je vlotter over obstakels gaat.

Bij mij zit er zomer/winter erg weinig verschil op. In de zomer rijd ik met 1.1 en 1.25, als het echt modderig is kan ik er nog een zuchtje uit doen. Ik weeg wel wat minder, 68kg.

De velgbreedte en bijgevolg de effectieve breedte van je band speelt ook wel een rol. Ik heb al wat bredere velgen en vooraan ook een 2.35. Dat scheelt.
Bandenspanning is gewoon proberen, week na week. En geen schrik hebben om wat lucht uit je band te laten.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door KUBA »

Hier 75Kg , zomer / winter idem , voor de omgeving die u beschrijft vooraan 1.6 achter 1.8 , zou nog lager kunnen maar ik rij nog met binnenbanden en heb op deze druk nooit een snakebite en toch overal de grip die ik wil
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door Free_ltd »

Er is nog verschil met binnenbanden of notubes. Zelf rij ik zomer en winter tss 1.8 en 2.0 bar. Ik rij met binnenbanden en weeg 80kg.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door patje2 »

Ik rij ook iets meer dan 2bar wel met BiBa weeg wel iets boven de 100kg (moet hier iets aan doen)
Zonder BiBa kan je makkelijk 1bar minder rijden
Maar ik voel me zekerder met iets meer druk
Laatst gewijzigd door patje2 op do 06 okt 2016 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door smokey_fluppe »

Op mijn eerste banden de vredestein Black panther stond er een richt tabel en daar stond er dat de banden max op 4 bar en min 2.5 mochten zijn , daardoor dat ik deze altijd op 2.5 zette en nu nog altijd . Maar aan jullie reacties te zien is dat blijkbaar veel te veel. Zal volgend wekend toch eens net onder de 2 gaan. Moet er niet meer bar in een 29er dan in een 26 er of speelt dit geen rol
Laatst gewijzigd door smokey_fluppe op zo 02 okt 2016 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door vani »

reed vandaag rond om 1.6 bar (racing ralph 2.1) met men 85 kg :-) wel tubeless
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door scelter »

smokey_fluppe schreef:Moet er niet meer bar in een 29er dan in een 26 er of speelt dit geen rol
Juist omgekeerd. In een 29er moet minder druk als ik een 26er. Dat komt omdat het contactoppervlakte met de grond bij een 29er groter is als bij een 26er. Er zit dus meer lucht tussen velg en grond.
Eerder genoemde waardes in dit topic zijn goede richtwaardes. Wss zal ergens tussen 1.3 bar en 2 bar ideaal zijn. 2.5 is in ieder geval veel te hard.
Experimenteer zelf eens. Begin eens met 2bar en laat dan de druk met stapjes van 0.1 of 0.2 bar zakken. Ga op zoek naar wat voor jou werkt.
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Re: Bandenspanning 29er

Bericht door den daler »

ik weeg 100 kg en rijd op 1.3 achteraan en 1.4 vooraan wel tubless
en vind dit ideaal harder rijden vind ik te hobbelig
maarja das voor iedereen een ander gevoel zeker
alst echt modder is durf ik naar 1 bar gaan
maar dan moet je echt wel opletten
Plaats reactie