Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Jemp »

Er moet respect zijn voor bepaalde gebieden in bossen en open ruimtes. Overal doorheen rijden kan niet. [-X
Echter, ik denk dat de gemiddelde biker meer bijdraagt aan het budget natuur en bos (we betalen even veel belasting als een andere Belg/Vlaming en betalen nog een pak BTW op als onze uitrusting). Het lijkt me dan ook logisch dat wij evenveel recht hebben (niet meer maar ook niet minder) op het gebruik van die gebieden.
Waarom mogen wij niet op wandelpaden rijden en wandelaars wel op mtb paden wandelen?
Ik stel voor dat iedereen welkom is op alle paden, maar dat er gebieden worden gemaakt. In een wandelgebied kan biken, maar heeft de wandelaar voorrang en omgekeerd. Trouwens, respect voor andere gebruikers van de open ruimte moet een basis principe zijn van elke gebruiker.
Ik ga ook wel eens op 'wandelpaden' biken, maar ben steeds hoffelijk indien ik andere mensen ontmoet. Even vertragen ,goeiedag zeggen en rustig weer verder.
Ik heb wel het gevoel dat we nooit verdedigd worden door mensen die echt iets van mtb begrijpen. In het hoofd van veel mensen staat mtb gelijk aan crossen in de modder. We krijgen dan als routes meestal die paden toegewezen waar geen enkle wandelaar nog wil lopen omdat het altijd te moddering is of in zeer slechte staat.
er is nog werk aan de winkel. :-?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Reflex »

In dit bos mogen wandelaars niet op de fietspaden, paarden niet op wandelpaden en mountainbikers niet op de paardrijstroken. Iedere gebruiksgroep heeft een eigen stukje gekregen aangezien er zoveel klachten waren onderling. Het punt is echter dat de bikers het natuurreservaat ingaan die voor alle groepen afgesloten is.

Buiten dit bos kan het inderdaad voorkomen dat fietsers niet op bepaalde paden mogen en wandelaars wel. Dat kan met diverse zaken te maken hebben waar wij geen zicht op hebben. Bepaalde flora of fauna die meer last heeft van een bepaald gebruik op het pad. Dat kunnen wij niet beslissen, hiervoor zijn er instanties. Dat mountainbikers net zoveel belasting betalen als wandelaars doet totaal niet ter zake. Je kunt het er oneens mee zijn, maar dan zal je hier gerechtelijk of via instanties stappen moeten tegen ondernemen (er tegen vechten op een legale manier).

Zomaar de bepalingen naast je neerleggen omdat je het er niet mee eens bent is rondweg asociaal. Je verprutst het niet enkel voor jezelf, maar voor heel de gemeenschap. Jouw dwarsigheid kan gevolgen hebben op diverse natuurgebieden in jouw regio of zelfs land. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet roomser dan de paus. Maar we zouden beter een beweging opzetten die de belangen van de mountainbikers behartigd en door middel van goede studies en argumenten de strijd aangaat (of het debat) met de groene mensen. In plaats van op deze manier door te gaan. In principe zou de bond dit voor ons moeten doen, maar de offroad tak heeft nooit echt veel aandacht gehad.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door prideandglory1891 »

Met een traktor mag je overal. Als het maar is in naam van "bos en beheer"...

Sommige mensen zijn echte azijnpissers geworden.
En moesten ze ervoor zorgen dat de mtb paden iets aantrekkelijker zijn, zou er veel minder afgeweken worden ook.
steven meirlaen
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 13:47

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door steven meirlaen »

ik heb het gevoel dat er hier veel zijn met een mening hierover, maar het bos in kwestie zelf niet kennen.
jaren geleden mocht je daar bij wijze van spreken alles en was er veel minder volk, het was nog "echte" natuur.
nu hebben ze het vol gelegd met paden en is het onoverzichtelijk waar je mag rijden en niet. ( sommige stukken wel, andere?)
het natuurreservaat??? ik vermoed dat dat het stuk links van de zandvlooi is?
zelf heb ik daar nog geen bikers zien rijden, enkel de mannen van bos en groen met hun speelgoed.
O ja, nog één bedenking: mss kunnen de gasten die daar toerriten organiseren ook eens hun linten van tussen de bomen halen. kwestie dat niet alle bikers over dezelfde kam worden geschoren.
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door racoonfreak »

De wandelaars respecteren de route ook niet altijd, zelf hou ik me nu aan de uitgestippelde route, er zit een technisch stukje in langs het speelbos, vrijwel elke keer tref je daar ook wandelaars aan, op de singletrack langs de baan net hetzelfde, terwijl deze voorbehouden zijn aan de mountainbikers... Nu goed, ik vind het niet eens zo erg, maar waarom word daar nooit melding van gemaakt ? Eerlijkheidshalve moet toegegeven worden dat rond de "put" in lozerbos de afsluitingen met sprokkelhout keer op keer vernietigd worden door MTB'ers om opnieuw toegang te verkrijgen, terwijl dit (jammergenoeg) verboden terrein is. Ikzelf had ook gemengde gevoelens toen in 2014 beslist werd het bos op te delen in MTB- wandelaars & ruiterroute. Maar het resultaat mocht er best zijn, de MTB route bestaat niet uit enkel rechte dreven, veel mooie stukken zijn voor MTB ers toegankelijk, de lus is ongeveer 3 km(groter dan de wandellus !), een eerlijke opdeling voor een druk bos vond ikzelf (die ook wel eens verboden terrein bereden heb) Er is veel geinvesteerd in de route, dat de afsluitingen vernietigd worden vind ikzelf wel te ver gaan ...Op onderstaande foto zie je de route in aanleg met de afsluitingen rond de put, er is daar nog 1 technische singletrack beschikbaar, alle andere ingangen werden terug opengemaakt dmv gaten in de afsluitingen...
Afbeelding

De wandel en MTB route in Lozerbos overlappen elkaar op veel plaatsen, sommige technische stukjes zijn exclusief voor MTB'er voorbehouden. Lozerbos is één van de weinige plaatsen/bossen in vlaanderen waar we een eerlijke kans krijgen !
Er werd zelfs een stuk naast het speelbos speciaal aangelegd voor ons...
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door racoonfreak »

Zazoo schreef:Triestige zaak dit. Een privé-eigenaar stelt hier zijn domein open aan recreanten allerhande, voetgangers, ruiters, mtbers..... Als iedereen dan maar gewoon de regels aan zijn laars lapt en ook de kwetsbare stukken betreedt die men afgeschermd wil houden, dan is het ook weinig verwonderlijk dat er heel wat eigenaars gewoon voor kiezen om alles af te sluiten
Sterker nog, de baron die eigenlijk een erg joviaal mens is (hij stelt zelfs jaarlijks het kasteelpark ter beschikking voor de lozerbosveldtoertocht) heeft serieus geinvesteerd in de route, in samenspraak met MTB'ers! Helaas worden de regels alsnog overtreden en worden zelfs gaten gemaakt in de omheiningen..
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door scelter »

Als de media maar een half verhaal vertelt, kunt ge als buitenstaander natuurlijk wel eens het verkeerde beeld krijgen..
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door Reflex »

In het stuk staat precies het verhaal wat Racoonfreak vertelt. Er zijn bikers die het verboden gebied ingaan. Dat wandelaars dit ook doen geeft de bikers nog geen vrijbrief om ook dat stuk te gebruiken. Het is nu eenmaal zo dat de sporen van een mtb band beter zichtbaar zijn dan schoenen. Een gat in het hek en een mtb spoor is dus gelijk het probleem van de bikers. Daar zullen we jammer genoeg mee moeten leren leven.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door i-Mac »

Hét grote probleem is dat er een groep MTB'ers is die gewoon alle regels aan zijn laars lapt. En dan weet je dat vroeg of laat de rest moet boeten hiervoor.

Ik weet van een organisatie die vorig jaar te horen kreeg van privé eigenaars, dat ze hun domein niet meer wilden openstellen voor de toertocht. De reden? Bepaalde bikers reden te pas en te onpas door deze privé domeinen. Als hen werd gevraagd om dat privé domein te verlaten, gebeurde dat met veel mondeling geweld. Weg toertocht, weg privé domein.


Ik weet dat velen graag op avontuur trekken, en willen biken waar hen dat uitkomt, maar dat gaat in deze tijden niet meer. Hoe meer je deze regels met aan je laars zult lappen, hoe sneller alles zal dichtgaan. Respect moet van 2 kanten komen.

Ik pleit voor het Nederlandse systeem waar op sommige plaatsen de overheid, de WTC én de groen jongens de handen in elkaar slaan. Daar bouwt men dan mooie vaste parkoers aan. Voor een habbekrats per jaar mag je daar naar hartenlust biken. De centen die je betaalt gaan naar het onderhoud van de paden.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Lozerbos, oppassen of fiets kwijt!

Bericht door vani »

prideandglory1891 schreef:Met een traktor mag je overal. Als het maar is in naam van "bos en beheer"...

.

Dat is dan om noodzakelijke werken uit te voeren zoals zij zeggen. ](*,) nuja wel een feit dat er gekken rondrijden waar iedereen voor uit de weg moet als ze passeren ipv effe te wachten tot er ruimte is. Hier op de streek mag je al blij zijn als je nog een bos vind waar je door kan.
Plaats reactie