Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Reflex »

Je lijkt toch echt veel te laag te zitten. Als je zadelpen op max zit moet je een langere pen nemen of een groter frame. Je zadel lijkt te ver naar achteren je staan en je zit te recht. Dus stuur omlaag en een langere stuurpen. Dit alles komt je rijgedrag en je slapende handen ten goede.

Als je het advies niet gelooft dan blijf je gewoon zo fietsen. Maakt mij niet uit.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Headshot »

Fiets toont precies te klein
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Oldenbarnevelt »

Iemand vraagt raad, je geeft ze raad en dan nemen ze get niet aan. Hoe is het mogelijk, hoe is het mogelijk...

Bedankt voor je tip reflex, alleen: ik kan het zadel niet hoger zetten omdat mijn benen dan niet meer aan de trappers komen! Als de pedalen onder zijn, heb ik nog amper buiging. Pedaal in verlengde van trapas, dan raakt mijn hiel juist de pedaal.

Langere stuurpen is een optie. Met een negatieve hoek kan hij dan ook nog ietsje lager.

Zal eens aan de lbs vragen of ik er een paar mag testen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door RigolleM »

Oldenbarnevelt schreef:Ik ben 1.82 met BBL 86
Mijn zadel staat op 77 cm en ik heb een drop van 4.5 cm.
Oldenbarnevelt schreef: Bedankt voor je tip reflex, alleen: ik kan het zadel niet hoger zetten omdat mijn benen dan niet meer aan de trappers komen! Als de pedalen onder zijn, heb ik nog amper buiging. Pedaal in verlengde van trapas, dan raakt mijn hiel juist de pedaal.

Langere stuurpen is een optie. Met een negatieve hoek kan hij dan ook nog ietsje lager.

Zal eens aan de lbs vragen of ik er een paar mag testen.
Als ik uw BBL zie dan staat het zadel hoog genoeg. Ik heb +/- dezelfde beenlengte en mijn zadel staat zelfs 1 cm lager, maar ik meet maar 1m80.
Voor een 19" heeft de fiets wel een zeer korte toptube (actual) en met uw romplengte zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn van het onderstuurgevoel
Een langere stuurpen zal inderdaad veel beterschap brengen. Probeer eens een 100 of 110mm (negatief)?
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door dennisVO »

Headshot schreef:Fiets toont precies te klein
inderdaad
ge zit precies op een kinderfiets.
AEE
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 23 okt 2014 16:57

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door AEE »

Reflex schreef:Je lijkt toch echt veel te laag te zitten. Als je zadelpen op max zit moet je een langere pen nemen of een groter frame. Je zadel lijkt te ver naar achteren je staan en je zit te recht. Dus stuur omlaag en een langere stuurpen. Dit alles komt je rijgedrag en je slapende handen ten goede.

Als je het advies niet gelooft dan blijf je gewoon zo fietsen. Maakt mij niet uit.



klopt als een zwerende vinger volgens mij.

ik zat ook met onderstuur en een langere stuurpen (van 70 naar 100) en 2cm het stuur laten zakken was bij mij de oplossing. Het zadel heb ik dan 1.5 naar voor gezet, nu geen pijn meer aan het zitvlak en geen wheelies meer op ongewenste momenten :-D
Mister Ti
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 11:00
Rijdt met: Seven Sola

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Mister Ti »

dennisVO schreef:
Headshot schreef:Fiets toont precies te klein
inderdaad
ge zit precies op een kinderfiets.
Er klopt inderdaad iets niet aan de verhoudingen op de foto's. Als je inderdaad 1m82 bent dan schat ik het frame eerder 17" met 26" wielen.
Misschien een domme vraag, maar heb je frame en wielen zelf al nagemeten?

Wat betreft je positie: zadel moet volgens mij naar achter. In theorie moet je bij trappers in horizontale stand een loodlijn kunnen trekken van een punt net achter je knieschijf door het midden van de bracketas. Op de laatste foto zie je dat je knie een stuk voor de as uitkomt.
Langere stuurpen gaat inderdaad helpen om meer gewicht op je voorwiel te brengen waardoor het minder snel zal uitbreken.
Enkele remedies tegen voze handen: andere handvatten (niet rond, maar afgeplat), handschoenen dragen, stuur een beetje kantelen om de richting van de kromming te wijzigen, riser bar, ...

Hopelijk ben je geholpen met één van deze tips...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Reflex »

Het is moeilijk op een foto te zien, maar volgens mij moet hij juist naar voren. Loodlijn moet over voorkant knie gelegd worden en dan moet deze als de trappers 180 graden naar voren staan op het einde van je crank komen. Dan kun je bij het aanzetten de meeste kracht ontwikkelen. Hij lijkt nu ver achter de trapper te zitten, maar de foto's zijn wat dat betreft niet duidelijk genoeg. Maar de loodlijn waar jij het over hebt die vlak achter je knieschijf begint moet center trapper as komen, niet trapas. Dat scheelt toch al snel een 160/170mm :wink:

Overigens je zadelhoogte afmeten met het hielverhaal kan echt niet meer. De ene fietst met zijn hiel omhoog (op zijn tenen) de ander laat zijn hiel verder doorzakken. Afhankelijk daarvan en dus je schoenmaat kan het een paar cm schelen. Op je foto lijkt het er sterk op dat jij meer met je hiel omhoog fietst.

Wat ik meestal doe is mensen hun fiets op een tacx zetten en daar na de basisafstelling zoals eerder besproken laat ik ze gewoon rustig trappen. Tijdens dat rustige trappen laat ik ze ineens stoppen met de trappers naar beneden en dan zie je al snel hoe iemand fietst en of het zadel aangepast moet worden. Hetzelfde mbt de horizontale afstand van het zadel tov bracket. Door eerst te fietsen ga je vanzelf op je natuurlijke positie op het zadel zitten. Doe je dit niet en je ploft op het zadel en gaat meten, kun je wel eens verder naar voren of achteren zitten dan je normaal doet.

Moraal van het verhaal is dat fietspossitionering een vak apart is en het best kan lonen om dit eens goed te laten opmeten. Zeker alsje last blijft hebben. Het feit is in elk geval dat je positie en fiets nu niet klopt.
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Oldenbarnevelt »

Mja de foto's zijn niet echt wat ze moeten zijn.

Enfin: ik heb de zoekfunctie gebruikt en ik vind niet meteen het overzichtstopic van fietsmeting. Iemand enig idee wie de referentie is voor Mtb (en ervaring/kennis) van 19 inch?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door RigolleM »

Oldenbarnevelt schreef:Enfin: ik heb de zoekfunctie gebruikt en ik vind niet meteen het overzichtstopic van fietsmeting. Iemand enig idee wie de referentie is voor Mtb (en ervaring/kennis) van 19 inch?
19" gaat over de lengte van de zitbuis, en zoals je weet bestaat een fietsframe uit een driehoek. De meesten vergeten te kijken naar de lengte van de bovenbuis, en die verschilt bij ieder merk bij éénzelfde maat. Zoals ik eerder al heb verteld is de bovenbuis iets te kort voor uw romplengte, en kan je mogelijks fixen met een langere stuurpen. Het verschuiven van de zadel heeft onmiddellijke gevolgen voor de correcte houding t.o.v. uw knie, zoals Reflex zopas heeft beschreven.
Fietsmakers maken nogal snel de fout om fietsmaten om te zetten naar bepaalde persoonsafmetingen, bv. 19" is voor iemand van 1m80 tot 1m90 (opgelet dit is maar een voorbeeld hé, u hier niet op vastpinnen), zonder rekening te houden met de lengte van de bovenbuis en de verhoudingen van de persoon (beenlengte, armlengte & romplengte).

Ik ben niet meer zo thuis in wie is nu de betere voor fietsopmetingen, misschien kan je hier nalaten van waar je bent en kunnen andere je vertellen wie er aan te raden is voor een fietsopmeting voor MTB. Ik ben destijds bij Bullen geweest, maar dat was nog in de periode dat 56cm stuurtjes in de mode was, ondertussen gevoelsmatig wat aanpassingen aangebracht aan mijn fietspositie.
Plaats reactie