Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Oldenbarnevelt »

Ik kocht onlangs een Specialized Carve 29er. Ik ben uitgemeten in de winkel en men raadde mij een Large (19) aan.
Na een testrit op zowel een Medium (17.5) als een Large heb ik die large ook gekocht.

Op de racefiets en de gewone fiets ben ik redelijk stuurvaardig (al zeg ik het zelf), maar op mijn MTB heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. Vooral in korte bochtjes (90-120°) op "snelheid" loopt het mis. Ik heb steeds het gevoel dat ik de bocht niet ga halen. Ook voel ik regelmatig mijn voorwiel wegglijden (onderstuur). Alsof ik niet in balans op de fiets zit, en te veel op het voorwiel hang.
Ik kan niet "spelen" met de fiets zoals met een bommafiets of zoals met de MTB's die ik eens geleend of gehuurd heb. Hij voelt nogal log/zwaar aan. Ik krijg hem bijvoorbeeld ook slecht op het achterwiel en ik heb het gevoel dat ik "op" de fiets zit in plaats van er "in".

Enerzijds: Ik zit niet verkrampt op de fiets (ik krijg nergens pijn) en op (pseudo)rechte stukken fietst het lekker. Ik heb ook niet het gevoel dat ik er slecht op zit, tot ik die bochtjes moet nemen.
Anderzijds: Ik krijg wel last van gevoelloze handen (iets dat ik op mijn racefiets niet heb, ondanks de vrij extreme drop van 10 cm). Ik zit ook niet helemaal lekker op mijn zadel: een beetje naar voor geschoven/gekanteld. Ik heb ook het gevoel dat ik erg hoog zit voor een MTB, maar mijn zadel lager zetten is geen optie want dan krijg ik pijn in de knieën. (ter vergelijking: de bottom brackt van mijn racefiets zit 15 mm lager dan die van de mtb)

Mogelijke oplossingen waarover ik jullie mening graag wil:
1. Stuur verhogen. Er kan nog 1 cm spacers onder en dan eventueel riser stuur. Ik zou tot 0cm drop kunnen komen. Eventueel stuur nog iets korter tegen het zadel, maar aangezien ik nu al maar een stuurpen heb van 7.5 (cc), kan daar niet erg veel meer af. De wielbasis en de zadelhoogte blijven dan wel hetzelfde.

2. Maatje kleiner 29er (of ander merk dat net iets korter/lager is). Alleen vraag ik me dan af of de drop niet te groot gaat worden (of met overdreven veel spacers en riserstuur). De gevoelloze handen zullen wel iets te maken hebben met druk op mijn handen, maar is dat omwille van de drop of de afstand stuur/zadel?

3. 26er kopen (of 27.5). Ik ga ervan uit dat ik dan iets lager tegen de grond zit (met dezelfde zadelhoogte) en de fiets iets wendbaarder is. Lager zwaartepunt is ook goed voor het vertrouwen denk ik dan.

p.s. "Laat u nekeer uitmeten" is uiteraard schitterend advies, maar zo ver was ik zelf ook al. Ik wil eerst eens horen wat de massa ervan denkt. Mogelijk zitten hier ook mensen met kennis van zaken, toch?

Mijn maten:
Ik ben 1.82 met BBL 86
Armlengte 66 cm
Schouderbreedte 44
Romp 70 cm

Fiets:
Mijn zadel staat op 77 cm en ik heb een drop van 4.5 cm.
Stuur-zadelpen (cc) is 68.5 cm horizontaal gemeten. Punt zadel tot center stuur is 56.5
Stuurbreedte: 68
Stuurpen: 75mm cc
Afbeelding
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door vani »

Mss een voorband dat gewoon slecht gevoel geeft in de bochten ?
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door tek-zotic »

kan zoveel oorzaken hebben.
Voorband te hard opgepompt?
vork op foute druk?
foutief banden profiel voor de omstandigheden?
gewoon nog onvoldoende techniek?
...

voorwiel dat wegslipt heeft mijns inziens weinig te maken met de maat van de fiets
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door julie »

als er een renagade opligt (op het voorwiel) en als die ook nog eens hard opgepompt is, dan is het niet verbazingwekkend dat je weinig grip hebt
Putkop
Mountainbiker
Berichten: 493
Lid geworden op: za 26 dec 2009 18:51
Rijdt met: Cotic Solaris 29" und eine OneOne Codeine

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Putkop »

Misschien eens laten uitmeten?

Dude, wat kunnen wij hier nu op zeggen... Op een racefiets een goede techniek hebben, dat is een contradictio in terminis...

Ga aub naar iemand die er iets van kent...
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door Headshot »

Meestal staat zadel op mtb net iets lager dan racefiets
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door kawa »

Ik zie nergens uw bandendruk staan... ik zou beginnen met daar eens naar te kijken.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door J.E. »

Anders enkele foto's van uw fietssetup?
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door vani »

Zie ook nog net dat je op MTB mar een drop van 4.5 hebt en op koersfiets 10 cm het verschil is wel enorm. bij mij scheelt dat een 2 cm en zit ook met een +10 drop op koersfiets.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Voorwiel slipt weg/bochtentechniek

Bericht door geertg »

Aan de maat van uw fiets zal het niet liggen, kan je uw bandendruk meedelen aub.
Plaats reactie