Veer voor voorrem

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Veer voor voorrem

Bericht door Thys »

Ik heb al gemerkt dat er op sommige mtb veren op de voorrem staan, zodat de kracht van de voorrem wordt beperkt.
Mijn broer zo er zo graag een steken.
Is namelijk dit weekend over kop gegaan door de voorrem te nemen :oops: , resultaat 6 weken buiten strijdt wegens gebroken pols. :cry:

Zijn er nu verschillende soorten veren, want ik heb er eens gezien van 'gewone shimano remmen' en da was niet veel soeps.

Daarmee bedoel ik, dat ge bijna geen remkracht meer over had. Laat staan dat alles vol modder hangt.

Bestaan er veren speciaal voor mtb, die toch nog genoeg remkracht overhouden?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Aiaiai, hier gaat ge nog reactie op krijgen. Meestal wordt hier gezaagd over het feit dat velgremmen zo weinig remkracht bieden ;)

Heet zo'n spul niet een "power modulator"? Dat wordt meestal op het lagere gamma gemonteerd. Ben het nog nooit op een exemplaar uit het midden of hoge gamma tegengekomen.

Mss dat wat meer selectief en gedoseerd je voorrem gebruiken, kan helpen?

In ieder geval: veel beterschap met de pols en hopelijk rap terug gezond en wel de bike op.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik denk dat dit een probleem is dat met rijtechniek te maken heeft.

M.A.W.
Uw broer zal met zijn fiets moeten leren rijden.
:oops:

zwaartepunt achteruit en remmen doseren.


Een elastomeer om de extra remkracht te absorberen maakt het remmen alleen noch moeilijker doseerbaar.
Verder moeten remmen volledig kunnen blokkeren en toch doseerbaar zijn, misschien moet je je broer een setje betere remmen cadeau doen?

Een andere (meer free ride) fietsgeometrie is ook een oplossing. Neem een vork met ETA of U-turn zodat je de vork wat hoger kan zetten, dat zal overkop gaan redelijk intomen.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

met v-brakes overkop gaan lijkt mij idd aan de rijstijl te liggen, of slecht doseerbaar natuurlijk, ik heb zelf ook eens ne stoppie gemaakt op een afdaling maar het eerste wat je dan doet is rem loslaten en verder naar achter en daarna terug in de remmen. (bij mij komt dit door de slechte doseerbaarheid)

maar ik denk dat je broer met zijn materiaal moet leren rijden en rekening houden met de beperkingen, en dat is lastig, mijn materiaal beperkt voorlopig ook te hard maar met de scale die er volgende week zal zijn komt dat goed 8)
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Jack77 schreef:Aiaiai, hier gaat ge nog reactie op krijgen. Meestal wordt hier gezaagd over het feit dat velgremmen zo weinig remkracht bieden ;)

Heet zo'n spul niet een "power modulator"? Dat wordt meestal op het lagere gamma gemonteerd. Ben het nog nooit op een exemplaar uit het midden of hoge gamma tegengekomen.

Mss dat wat meer selectief en gedoseerd je voorrem gebruiken, kan helpen?

In ieder geval: veel beterschap met de pols en hopelijk rap terug gezond en wel de bike op.
Dat heet inderdaad power modulator en moet doorgaan voor ‘ABS’ voor fietsen. Ik heb dat op mijn LX V-brakes staan, eerlijk gezegd merk ik daar niets van.
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Ik zou eerder eens kijken naar betere remhendels.
Bv LX of XT, Avid (vanaf SD5) enz.
Daar heb je een wieltje dat de remkracht veel doseerbaarder maakt.
Zo moet je de remhendel veel verder dichtknijpen voor hij blokeert, maar de knijpkracht wordt er niet hoger door.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Der kwam juist nen auto af nen oprit gevlogen en hij had de verkeerde reflex.

T is wel zo dat hij ne vrij slappe kader heeft, wat resulteert in een slechte werking van de achterrem.
Wat er ook wel kan toe gedaan hebben dat hij voorover gegaan is, vooraan veel meer remkracht.
Daarom ga ik alvast bij hem een brakebooster plaatsen.

2de punt k lees hier altijd over remkracht.
Als wij met ons 'deore remmekes' dichnijpen, dan staat ons wiel stil.
Waar kunt ge dan nog meer remkacht halen?
Mijn persoonlijke mening is dat het veel belangrijker is om perfect gedoseerd te kunnen remmen.
En dat remkracht vooraan toch niet zo belangrijk is... K gebuik deze enkel voor noodstoppen....en voor bij te remmen als het echt stijl naar beneden gaat.

Om deze reden vindt ik een power modulator VOORAAN nog niet zo slecht. Het is toch achteraan dat ge de remkracht nodig hebt.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Jouw maat moet gewoon leren om met zijn remmen om te gaan, de rest is allemaal bijzaak. Met een perfect doseerbare rem, maar dezelfde remtechniek zal hij nog altijd voorover vliegen.
Bij mijn eerste MTB ben ik ook ettelijke keren over het stuur gevlogen, maar daar heb ik uit geleerd, en dat zal me nu niet gemakkelijk meer overkomen.
Thys schreef:2de punt k lees hier altijd over remkracht.
Als wij met ons 'deore remmekes' dichnijpen, dan staat ons wiel stil.
Waar kunt ge dan nog meer remkacht halen?
Mijn persoonlijke mening is dat het veel belangrijker is om perfect gedoseerd te kunnen remmen.
En dat remkracht vooraan toch niet zo belangrijk is... K gebuik deze enkel voor noodstoppen....en voor bij te remmen als het echt stijl naar beneden gaat.
Je kan inderdaad niet harder remmen dan wanneer je het wiel blokkeert. Maar je moet weten dat het in sommige omstandigheden niet zo evident is om het wiel te blokkeren, denk maar aan steile afdalingen en natte omstandigheden. Een V-brake zal in zowat alle omstandigheden voldoen, maar het is een feit dat je meer moeite moet doen om de fiets af te remmen dan bij schijfremmen. In droge omstandigheden zal je dat verschil niet zo hard merken, in slechtere omstandigheden eens te meer.

Doseerbaarheid is inderdaad zeer belangrijk voor remmen.

Vooraan remmen heeft veel meer effect dan achteraan, aangezien het zwaartepunt aan de voorkant ligt. Bovendien ga je gemakkelijker slippen als je achteraan remt. Normaal gebruik je bijna steeds de voorrem, en is de achterrem enkel nodig voor noodstops of om je bike in een bocht te leggen.
Plaats reactie