slijtage...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Cokeske
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 okt 2004 09:36
Rijdt met: Thompson Challenge XC (Deore)

slijtage...

Bericht door Cokeske »

hallo,

als beginner zou ik graag eens weten hoe het zit met de slijtage van jullie onderdelen...
om de hoeveel km moeten jullie je remblokjes, cassette, derailleur, banden ... vervangen (liefst mensen die met deore rijden)

zo kan ik de kosten van mijn nieuwe hobby wat inschatten :bounce:
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

om de 2000 km nieuwe cassette, ketting en waarschijnlijk middenblad. Remblokjes: welke??? Banden, pakt 1000 à 2000 km voor 1 paar. Vork niet vergeten, pakt een 50 à 100 euro onderhoudskosten per 2000 km. En reserveer nog ééns 100 euro per 2000 km voor andere onderdelen die kapot/versleten zijn zoals een bracket, derailleurwieltjes, gaines, ... Dat komt uit op een 300 euro per 2000 km, voor mezelf zal ik er zeker niet ver naast zitten. Zeer ruwe schatting, nvdr. Precies schatten is onmogelijk, gezien het afhangt van waar en wanneer je biket en je onderhoud: in de ardennen of in west-vlaanderen, in de modder of op het asfalt, ben je een zot of hou je er een rolstoeltempo op na, ben je pietje precies in je onderhoud of laat je eerst je ketting vastroesten alvorens er opnieuw olie op te smijten...
Laatst gewijzigd door Captain Haddock op do 28 okt 2004 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

Captain Haddock schreef:belangrijker of je nu deore of xt hebt, is natuurlijk hoeveel km per jaar je rijdt...
en of je een 'modderfreak' bent of een 'modder-vermijder' (zal ik het maar noemen)
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Thorgal schreef:'modder-vermijder' (zal ik het maar noemen)

Neenee, ge moet een kat een kat noemen, zeg maar gerust modderhator... :wink:

Over die cijfertjes, Black Phantom hield dat indertijd nogal heel nauwgezet bij, misschien ff PM sturen?
Deurke
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 11:08
Rijdt met: Vision

Bericht door Deurke »

Captain Haddock schreef:Banden, pakt 1000 à 2000 km voor 1 paar.
Sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik toch wat overdreven.. ik rijd met mijn banden (geax arrojo) veel over asfalt, bos enz.. alle ondergronden dus en ik rijd er wedstrijden mee..

ik train 3-4 keer in de week en heb er toch 2 jaar mee gedaan!!

maargoed, wie ben ik :drunk:
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

Captain Haddock schreef:Precies schatten is onmogelijk, gezien het afhangt van waar en wanneer je biket en je onderhoud: in de ardennen of in west-vlaanderen, in de modder of op het asfalt, ben je een zot of hou je er een rolstoeltempo op na, ben je pietje precies in je onderhoud of laat je eerst je ketting vastroesten alvorens er opnieuw olie op te smijten...
mee eens, maar wees van 1 ding zekers, als je een beetje inensief rijdt, dan kost het geld zunne! En dan spreek ik nog niet over 'naar de fietsenboer' gaan :drunk:

@CH: 100€ per 2000km, mja, zou wel es kunnen, dat is dan 0,05€/km. Ik heb es een ruwe schatting gemaakt en kom aan 0,045€/km dus, ligt niet ze ver van elkaar hé
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Deurke schreef:Sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik toch wat overdreven.. ik rijd met mijn banden (geax arrojo) veel over asfalt, bos enz.. alle ondergronden dus en ik rijd er wedstrijden mee..ik train 3-4 keer in de week en heb er toch 2 jaar mee gedaan!!
Dat kan toch niet, als ik 3000km doe met pakweg een Skinny Jimmy hangt er geen nop meer aan... Volgens je comment heb je over je 2 jaar zeker 10000km gehaald, lijken me nogal straffe banden...
Deurke
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 11:08
Rijdt met: Vision

Bericht door Deurke »

tja als je me niet gelooft is het jouw probleem é :wink:
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

Iemand die zoveel rijdt, die weet toch wat alles kost :roll:
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Deurke schreef:tja als je me niet gelooft is het jouw probleem é :wink:
Ik geloof u,rij zelf met de Geax Strudy 2.25 gemonteerd op mijne lightningbike die bijna dagelijks gebruikt wordt voor woon-werkverkeer
(min 60km/dag) zowel straat /bos winter/zomer
gaan inderdaad lang mee en lopen nog goed ook zodat mijn slick's aan de haak hangen.
Maarja zit ook niet te pas en onpas te remmen dat er streep rubber aan het wegdek blijft hangen :wink:
Plaats reactie