Goede verlichting voor MTB nachttocht ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Flabbes,
Met een paar ledjes zie je nooit genoeg om te biken, op de weg en in de compleet vlakke mergelgrotten kan dat misschien, maar als je in het veld echt wil doorgeven heb je veel meer licht nodig!

Een 10 watt schijnwerper is echt het minimum, eventueel met nog een 5 watt strijklicht.
Op de helm is 5 ledjes wel voldoende, maar als je echt je weg moet zoeken heb je daar ook een halogeenlamp nodig, een petzl duo of myo is dan een goeie oplossing.

Als je een paar uur wil rijden heb je voor een halogeenlamp toch wel wat batterij (gewicht) nodig.
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

de mergelgrotten in Valkenburg zijn bepaalt niet vlak. En bovendien is die hoofdlamp dan ook niet bedoelt als het voornaamste licht, maar als bijverlichting als je wat naast de lichtbundel van de schijnwerper op je stuur moet kijken, bijv in een bocht of naast je waar je fietsmaat nou weer is gebleve :P. Ik geef u er ook groot gelijk in als u zegt da zon lampje niet genoeg is als je HET ALS ENIGSTE gebruikt (verder geen ander licht hebt)
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Der is daar toch zo'n gegidste rondleiding?!?
Of heb je daar nog andere parcours??
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

voor de grottenmarathon is daar een stuk geopend geweest voor alleen de lopers. daar kom je normaal niet binnen op die stukken. en daar gaat het redelijk op en af. Een helm is bij de wedstrijd ook verplicht ivm hoogte verschillen en plafonds wat nie altijd even hoog zijn. als u mij uw email adres geeft, zal ik kijken of ik u wat foto's kan doorsturen van stukken waar het duidelijk te zien is
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

zie pb.
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

ik heb al nazoek gedaan naar de foto's maar helaas valt het nergens goed te zien hoe de hoogteverschillen zijn. Ik kan wel nog navraag doen wat het hoogte verschil is. Maar alsnog het hoofdlichtje waarvan ik een foto bij heb geleverd een paar posts trug, is alleen maar om een beetje bij te sgijnen, daar geeft het voldoende licht voor (vind ik!!!!!!)
Gebruikersavatar
JanMetDePet
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: do 25 nov 2004 23:03
Rijdt met: Schwinn Moab 3

Bericht door JanMetDePet »

Heb mijn zelfbouw al gebruikt op een nachttocht...gewoon prachtig, in het totaal 50 Watt IRC (komt overeen met 80 watt standaard halogeen licht). Juist alsof het dag is.
Gebruikersavatar
Fully Fetzl
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 02 dec 2003 09:30
Rijdt met: Specialized S-Works en ne Fetzlized F-Works
Contacteer:

Bericht door Fully Fetzl »

ik denk dat er hier een onderscheid gemaakt moet worden tussen rijden in het donker (op de baan of in mergelgrotten) en een nachtTT...en dat verschil is: het terrein.

Als ik bij nacht (en ontij) een toerke op de baan ga doen, dan is het vooral van belang dat ge GEZIEN WORDT...zélf zien is ook belangrijk maar in 99.99 % van de tijd moogt ge d'er van uitgaan dat het wegdek vóór u in orde is (ook die mergelgrotten...de tunnels zijn net gemaakt voor transport)
Zelfs al gaat het een beetje of zelfs serieus bergop...in feite verschilt dat niet echt van een dagparcours...de weg ligt vóór u en die is OK (maar zeg nooit nooit !)
In die omstandigheden durf ik best met wat led-lichtjes de baan op...die geven relatief veel licht (omgevingslicht, welliswaar), gaan lang mee en wegen 2 keer niks...comfort primeert hier

Komen we nu aan het luik "nacht TT": het probleem hier is het terrein...als ze u in het donker het veld of een ander off-road paadje doorsturen, dan is de kans zéér groot dat ge aardig wat geaccidenteerde ondergrond voor de wielen geschoven krijgt...een putje hier en daar is niet ongebruikelijk...
Als ge dan alleen omgevingslicht bij hebt (vb ledjes) dan is het heel moeilijk om in te schatten of "die zwarte vlek daar" een oneffenheid is, dan wel een kuil om U tegen te zeggen...
En dat maakt het nu net gevaarlijk...en beeldt je in dat dit fenomeen zich voordoet als je op een afdaling zit...je weet niet waar je uitkomt (dit is een worst-case-scenario, maar ik heb het zelf meegemaakt...en leuk is anders...vlieglessen neem je beter overdag !)

Daarom raadt ik iedereen aan om een deftige verlichting te voorzien als je deelneemt aan een nachtTT...het is heel plezant, maar het moet plezant blijven hé.
Ik pleit er niet voor om van begin tot einde met vérstralers te rijden (want dan is de charme van een nachtTT ook meteen weg) maar "groot" licht bij hebben en er gebruik van maken op momenten dat het nodig is (vb afdaling of gevaarlijke passage, aangeduid door organisatie)...het kan je veel leed besparen....

Maar dat is mijn ervaring....
Gebruikersavatar
JanMetDePet
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: do 25 nov 2004 23:03
Rijdt met: Schwinn Moab 3

Bericht door JanMetDePet »

Ideaal is natuurlijk een HID licht, doch dan zit je wel in een serieuz prijsklasse.
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

vlieg lessen zijn overdag ook niet zo heel prettig hoor!!Geef mij maar een lekkere doordreuner direct op de grond zonder eerst 20 meter te vliegen :P
Plaats reactie