Novatec naven

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Novatec naven

Bericht door jfcb »

http://www.nubuk-bikes.de/laufraeder/cu ... =37&aoff=s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.poison-bikes.de/Fahrradteile ... benbremse/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://superlight-bikeparts.de/navi.php ... ung=0&af=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=no ... c&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

die laatste linkis ebay. Ebay is naar mijn mening betrouwbaar, zeker als je met paypal betaald
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Novatec naven

Bericht door kovan »

Welk type van novatec gebruiken jullie en is aan te raden?

Kovan
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Novatec naven

Bericht door WOLF! »

Prijs/kwaliteit zijn dit goede naven. Zoals reeds geschreven zijn de originele lagere niet super maar dat mag je niet eisen van naven in deze prijsklasse. Naven lopen soepel terwijl de afdichtingen toch redelijk zijn. Ik dacht wel dat de naven niet om te bouwen zijn naar andere as standaarden. Ze hebben wel een voornaaf die je kan veranderen naar alle gangbare assen maar die is wat zwaarder.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Novatec naven

Bericht door Mister No Chaïn »

Nog recente ervaringen met de Novatec/Funworks naven?

Ik zit al een tijdje te dubben over een nieuwe wielset, DT 240 of toch maar Funworks, het prijsverschil is niet min.
Dat ik een keertje lagers moet vervangen is geen ramp maar ik wil ook niet om de paar ritten met problemen zitten. In principe zijn het wel mijn zomerwielen ... maar als iedere zomer zo nat wordt als de laatste weken wil dat niet veel zeggen natuurlijk :P
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Novatec naven

Bericht door SD2E »

Qua lagers valt dat heel goed mee, wel vet insteken. Enkel de alu body's rijd ik altijd kapot, weet niet hoe het komt maar er komen scheurtjes op de plek waar de pallen zitten. Moet ergens aan mijn rijstijl liggen want kameraden die met dezelfde naven rijden hebben het niet. Heb dan ipv de alu body's eentje in staal besteld en geen probleem meer gehad.
Op internet staan er wel een aantal gevallen; zo ziet het eruit

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Novatec naven

Bericht door Dickie »

Wel al een 172SB naaf gehad met de verkeerde XD body, eentje met 3 pallen ipv 4.
Ging lange tijd goed tot ze begon te slepen bij het coasten, de cassette duwde de ketting dan verder.
Na wat heen en weer gemail met fotomateriaal werd het bevestigd dat er een foute body op zat.
Net buiten de garantieperiode #-o
Naven lopen verder prima.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Novatec naven

Bericht door TimW »

Lichte naven, bollen goed, lagers makkelijk te vervangen.
Maar de alu body's zijn gemaakt van tuttefrut, heb er 3 kapot gereden op 1.5 jaar.
Hun waarschuwing dat er bijzit spreekt wel boekdelen. Je zou na ELKE rit de as en body moeten demonteren en inspecteren.
Een papierke printen is goedkoper dan het design aanpassen waarschijnlijk 8)
SD2E schreef:Moet ergens aan mijn rijstijl liggen want kameraden die met dezelfde naven rijden hebben het niet.
Volgens mij is het gewoon het design, er schiet minder dan 1mm materiaal aan de uitsparingen voor de "palletjes". Das gedoemd om mis te gaan...


Nu heb ik ook een stalen body (van Superstar components) gestoken en sindsdien geen problemen meer mee. De palletjes van de stalen body zijn ook iets kleiner, waardoor er meer materiaal overblijft in de uitsparingen. Dat maakt het ook wat steviger.


Hier is mijn collectie 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Novatec naven

Bericht door SD2E »

TimW schreef:Lichte naven, bollen goed, lagers makkelijk te vervangen.
Maar de alu body's zijn gemaakt van tuttefrut, heb er 3 kapot gereden op 1.5 jaar.
Hun waarschuwing dat er bijzit spreekt wel boekdelen. Je zou na ELKE rit de as en body moeten demonteren en inspecteren.
Een papierke printen is goedkoper dan het design aanpassen waarschijnlijk 8)
SD2E schreef:Moet ergens aan mijn rijstijl liggen want kameraden die met dezelfde naven rijden hebben het niet.
Volgens mij is het gewoon het design, er schiet minder dan 1mm materiaal aan de uitsparingen voor de "palletjes". Das gedoemd om mis te gaan...


Nu heb ik ook een stalen body (van Superstar components) gestoken en sindsdien geen problemen meer mee. De palletjes van de stalen body zijn ook iets kleiner, waardoor er meer materiaal overblijft in de uitsparingen. Dat maakt het ook wat steviger.


Hier is mijn collectie 8)
Afbeelding

:lol: :lol: :lol: :lol: Ok das duidelijk
Stalen body maakt het natuurlijk een stukske zwaarder, maar liever dat dan idd iedere 5 maanden een nieuwe body te steken
snellejowan
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 22:34
Rijdt met: SCOTT Scale 910 - CANYON Grand Canyon AL 29 SLX - LITEVILLE 301 - GT Xizang '97

Re: Novatec naven

Bericht door snellejowan »

Als je rond de kerktoren blijft is dat geen probleem maar als je iet wat langer tochten doet zou ik toch voor een stevigere naaf gaan.
Dit jaar heb ik tijdens de Beskidy in de Poolse bossen ver weg van alle beschaving 2 bikers met een kapotte Novatec naaf zien wandelen... :oops: dat wil je niet meemaken! =;
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Novatec naven

Bericht door SD2E »

Nieuwe novatec body's zijn aangepast, 4 iets kleinere pallen ipv 3 waardoor er meer materiaal over is.
Plaats reactie