No Tubes Informatie en ervaringen
Geplaatst: di 14 sep 2004 09:57
Om de 'No Tubes comunity' te versterken en deze techniek voor iedereen transparanter te maken stel ik voor een topic te onderhouden waarin ieder zijn ervaringen met NoTubes en het luchtdicht maken van traditionele en tubeless banden kan delen. Zo kan je voor je zelf aan de slag gaat met een bepaald type band toch hier al eens kijken of er al wetenswaardigheden te bespeuren zijn.
Minimum informatie om een ervaring te delen zou wel moeten zijn: Merk en type velg, Merk van de vloeistof, Merk en type van de band.
Dit is als opbouwende topic bedoeld dus Pro-Contra's over de NoTubes techniek graag houden in een andere topic AUB.
Ik zal zelf de spits al even afbijten.
Velg: Mavic Crossmax XL UST wiel
Vloeistof: Stan's NoTubes
UST banden:
Shwalbe Fast Fred UST2.0: 30 gr vloeistof toegevoegd om perforatielekken te voorkomen
Geen problemen bij montage
Band blijft mooi op druk
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader
Michelin Comp Light S UST 2.0: 30 gr vloeistof toegevoegd om perforatielekken te voorkomen
Geen problemen bij montage
Band blijft mooi op druk
Na demontage blijkt de vloeistof volledig 'geabsorbeerd' te zijn door de band.
Ook na een tweede maal toevoegen van vloeistof blijkt die terug geabsorbeerd te worden door de band.
De band wordt dus zwaarder na elke behandeling met de NoTubes vloeistof.
Oordeel: Afrader, vloeistof verdwijnt dus geen nut tegen perforatielekken en band wordt steeds zwaarder
Niet UST Banden:
Algemene aanrader ivm niet UST banden (met dank aan Pieter V.):
Plaats eerst je band met binnenband en pomp die op tot +- 4bar zodat de randen goed in de velgrand schieten.
Maak dan je band aan één kant los zodat je de binnenband er kan uitnemen en het UST ventiel kan plaatsen.
Zorg ervoor dat de andere kant van de band mooi rond de velg gespannen blijft.
Giet de vloeistof in de band en plaats de band volledig op de velg.
Pompen maar !
Lees er natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing v/d vloeistof even op na om te kijken hoe je de vloeistof best verspreid over je band.
Ritchey Zmax Millennium Kevlar 1.9 : 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band verliest na enkele dagen drukt tot 2.0bar, blijft wel wekenlang op die 2.0bar staan
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader
Shwalbe Fast Fred Light 2.0: 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band blijft druk verliezen, blijft geen 24 uur op druk
Lucht ontsnapt langs de zeer dunne flanken van de band.
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Afrader
IRC Mythos XC II 2.1: 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band blijft mooi op druk.
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader
Minimum informatie om een ervaring te delen zou wel moeten zijn: Merk en type velg, Merk van de vloeistof, Merk en type van de band.
Dit is als opbouwende topic bedoeld dus Pro-Contra's over de NoTubes techniek graag houden in een andere topic AUB.
Ik zal zelf de spits al even afbijten.
Velg: Mavic Crossmax XL UST wiel
Vloeistof: Stan's NoTubes
UST banden:
Shwalbe Fast Fred UST2.0: 30 gr vloeistof toegevoegd om perforatielekken te voorkomen
Geen problemen bij montage
Band blijft mooi op druk
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader
Michelin Comp Light S UST 2.0: 30 gr vloeistof toegevoegd om perforatielekken te voorkomen
Geen problemen bij montage
Band blijft mooi op druk
Na demontage blijkt de vloeistof volledig 'geabsorbeerd' te zijn door de band.
Ook na een tweede maal toevoegen van vloeistof blijkt die terug geabsorbeerd te worden door de band.
De band wordt dus zwaarder na elke behandeling met de NoTubes vloeistof.
Oordeel: Afrader, vloeistof verdwijnt dus geen nut tegen perforatielekken en band wordt steeds zwaarder
Niet UST Banden:
Algemene aanrader ivm niet UST banden (met dank aan Pieter V.):
Plaats eerst je band met binnenband en pomp die op tot +- 4bar zodat de randen goed in de velgrand schieten.
Maak dan je band aan één kant los zodat je de binnenband er kan uitnemen en het UST ventiel kan plaatsen.
Zorg ervoor dat de andere kant van de band mooi rond de velg gespannen blijft.
Giet de vloeistof in de band en plaats de band volledig op de velg.
Pompen maar !
Lees er natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing v/d vloeistof even op na om te kijken hoe je de vloeistof best verspreid over je band.
Ritchey Zmax Millennium Kevlar 1.9 : 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band verliest na enkele dagen drukt tot 2.0bar, blijft wel wekenlang op die 2.0bar staan
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader
Shwalbe Fast Fred Light 2.0: 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band blijft druk verliezen, blijft geen 24 uur op druk
Lucht ontsnapt langs de zeer dunne flanken van de band.
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Afrader
IRC Mythos XC II 2.1: 70gr vloeistof toegevoegd
Compressor zeer sterk aangeraden voor montage.
Band blijft mooi op druk.
Na demontage blijkt alle vloeistof nog aanwezig.
Oordeel : Aanrader