Schwalbe banden : tips - raad gevraagd

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Bericht door Terrilpatser »

Racing Ralph heeft meer noppen zodat de afvoer van modder minder vlot gaat. Het profiel zal al sneller "vol" komen te zitten waardoor de grip verdwijnt. RaRa is daarom ook een band die goed geschikt is voor droge omstandigheden.

Afbeelding

Rocket Ron heeft minder noppen en kan je dan ook beter gebruiken voor nattere omstandigheden of ritten waarbij meer grip nodig is. Nobby Nick is nog iets beter qua grip bij natte omstandigheden.

Afbeelding
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Bericht door Speedy G. »

Dus als ik het goed voorheb, dien je bij Schwalbe best voor de Nobby Nic achteraan en de Rocket Ron vooraan tijdens deze natte wintermaanden.

Kijk, we leren elke dag iets bij. :lol:
Gebruikersavatar
Stimorol
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 jan 2011 21:14
Rijdt met: Trek 6700

Bericht door Stimorol »

Bandje hier, bandje daar en fietsen maar ! :roll:
Gebruikersavatar
Manza
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 23 nov 2009 20:38
Rijdt met: Scott Spark 30 (2010)
Contacteer:

Bericht door Manza »

Awel ... ik heb hier ook het één en ander opgestoken!

Er zitten een paar duidelijke antwoorden tussen.

Zelf heb ik op m'n Scott voor en achter Rocket Ron en ben daar best tevreden over. Mijn achterband moet bijna vervangen worden en ik had een beetje dezelfde vraag als topic starter.

Soms stel ik me ook de vraag of het niet allemaal een beetje tussen de oren zit ook...
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Bericht door Terrilpatser »

't is inderdaad allemaal wat met die bandjes. :-)
Persoonlijk opteer ik tijdens deze dagen voor een Nobby Nick vooraan en een Rocket achteraan. Vind het belangrijker om een supergrip op het voorwiel te hebben omdat je daar je bochten mee aansnijdt, dus liefst zo weinig mogelijk slippers hebt.
Het achterwiel volgt en als dat ook eens wegslipt, kan je het nog wel corrigeren. Hou ook rekening dat je grip verminderd naarmate je band afgesleten is...

Afgelopen weekend het effect gezien van Racing Ralph met modderige ondergrond; het profiel geraakt vol en de controle verdwijnt.
Gebruikersavatar
tigrolino
Mountainbiker
Berichten: 458
Lid geworden op: zo 21 nov 2010 23:00
Rijdt met: Trek Stache 9.8 . Mason Definition

Bericht door tigrolino »

Bedankt terrilpatser

Als het droog is het dan zk dat omwille van de belangrijkere grip vooraan je Ra (A) - Ro (V) rijdt - iemand die marathons rijdt heeft mij verteld dat hij als het droog is Ni door Ro vervangt.
Of rij je toch beter Ra- Ra als het droog is.
Herminator
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 21 sep 2007 08:23
Rijdt met: Primavera XC M208

Bericht door Herminator »

Ik wil het niet nog ingewikkelder maken.
Ik rijd het hele jaar door met Rocket Ron vooraan (baan, vlak Vlaamse en "echte ardennen"). Ik steek niet al te veel druk en vind dit een superlicht bollend bandje dat me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Ik speel enkel achteraan met andere banden (Noby Nick in Ardennen en in zwaar winterse en vettige omstandigheden / Racing Ralph elders).
Succes met de beslissing.
gidonhanger
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 10 mei 2010 20:35
Rijdt met: selfmade

Bericht door gidonhanger »

rij met de captains van specialized,heel jaar door meestal ardennen,
nog nooit een scheur of zo gehad,dus wreed content van,
kwamen in engels mountainbike boekje evengoed uit de test als de nobby-nics...en ook nie belangrijk:=-17euro de band :lol:

grtz
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Herminator schreef:Ik wil het niet nog ingewikkelder maken.
Ik rijd het hele jaar door met Rocket Ron vooraan (baan, vlak Vlaamse en "echte ardennen"). Ik steek niet al te veel druk en vind dit een superlicht bollend bandje dat me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Ik speel enkel achteraan met andere banden (Noby Nick in Ardennen en in zwaar winterse en vettige omstandigheden / Racing Ralph elders).
Succes met de beslissing.
+1
Voor echte modderomstandigheden gaat er een Michelin A/T set op.
Voor zwaar gebruik een Fat Albert 2,25" vooraan.

Die universeelband Smart Sam ben ik niet kapot van, vooral goed als je veel asfalt en grindpaden en dergelijke doet. Voor echt MTB werk komt ie te kort tegen de andere modellen.

Het is wel allemaal nogal persoonlijk. Velen zijn tevreden van een Nobby Nic vooraan, ik vind het maar niks, die is niet progressief genoeg. Een RoRo is daar een stuk beter in.
zagato
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 22:01
Rijdt met: SPECIALZED FOR EVER ......

Bericht door zagato »

Rij nu een jaar met RR 2.0 zowel op de weg met snelle groep 35 tot 45 als offroad en vind hem super bollen veel beter dan NN.

Ga nu ook eens Geax Saguaro uitproberen omdat ik eens een stel witte bandjes wou. :wink:
Plaats reactie