Nozisch nieuw dichtingsmiddel !!!

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
steamy
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 11:31
Rijdt met: Bulls Copperhead 3 Disc

Bericht door steamy »

Zondag op de La Chouffe Marathon al na 3 km lek, en dat mét Nozisch in de band..

T was een Nobby Nic (gewone niet-tubeless versie) die ik tubeless gemaakt had. Plots een harde steen geraakt en direct liep mijn band leeg.

Ben direct gestopt en geprobeerd om het lekje te laten dichten door de Nozisch, maar deze kreeg het niet dicht? Ik schatte de scheur op ong 0,5 cm en zag de belletjes er uit komen maar dit bleef zo... Heb nog als een gek mijn wiel zitten rond bewegen om op één of andere manier bruikbare Nozisch in het lek te krijgen, maar zonder resultaat.

Ik had de Nozisch er omstreeks 15 mei ingekapt (daags voor de Herders!). Heb ik te lang gewacht om te vervangen? Of zou het kunnen dat de extreem natte omstandigheden van vorige zondag ervoor gezorgd hebben dat het lek niet gedicht werd? Hoelang duurt het trouwens tegen dat een lek gedicht is? Spreken we hier over milliseconden, seconden of nog langer?

Dank alvast
Gebruikersavatar
Aardbei
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 04 jun 2008 14:58
Rijdt met: El Peligroso

Bericht door Aardbei »

steamy schreef:Ik schatte de scheur op ong 0,5 cm

Loopvlak of flank?
steamy schreef:Ik had de Nozisch er omstreeks 15 mei ingekapt (daags voor de Herders!). Heb ik te lang gewacht om te vervangen?
Normaal gewoon om de 3 maand bijvullen.
steamy schreef:Hoelang duurt het trouwens tegen dat een lek gedicht is? Spreken we hier over milliseconden, seconden of nog langer?


Millliseconden. Bij een (grote) scheur moet je het product de kans geven om te drogen. Nadien wat bijpompen, scheur kan weer wat opengaan : opnieuw kantelen en het product zijn werk laten doen. Indien nodig herhalen en je kan weer op pad. Hierboven is toch al een scheur van 14mm gedicht geraakt.

Heb je je band opnieuw opgepompt met een pomp of CO2 cartridge (nu of vroeger)? Een CO2 cartridge tast de latex aan.

Misschien gewoon pech gehad en een samenloop van omstandigheden?
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

ik ben van nozisch toch terug naar no-tubes overgeschakeld, was al een jaar of 3 tevreden over no-tubes, na de positieve reacties hier dan toch eens nozisch geprobeerd maar ik kreeg mijn banden (race king en X king, beide supersonic) niet dicht en na een maand was de nozisch al helemaal uitgedroogd. dan maar alles uit mijn banden gekrabt en terug no-tubes erin en de banden waren na een enkele keren schudden en pompen perfect dicht. Ik blijf toch bij no-tubes
Gebruikersavatar
steamy
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 11:31
Rijdt met: Bulls Copperhead 3 Disc

Bericht door steamy »

Aardbei schreef:
steamy schreef:Ik schatte de scheur op ong 0,5 cm

Loopvlak of flank?
steamy schreef:Ik had de Nozisch er omstreeks 15 mei ingekapt (daags voor de Herders!). Heb ik te lang gewacht om te vervangen?
Normaal gewoon om de 3 maand bijvullen.
steamy schreef:Hoelang duurt het trouwens tegen dat een lek gedicht is? Spreken we hier over milliseconden, seconden of nog langer?


Millliseconden. Bij een (grote) scheur moet je het product de kans geven om te drogen. Nadien wat bijpompen, scheur kan weer wat opengaan : opnieuw kantelen en het product zijn werk laten doen. Indien nodig herhalen en je kan weer op pad. Hierboven is toch al een scheur van 14mm gedicht geraakt.

Heb je je band opnieuw opgepompt met een pomp of CO2 cartridge (nu of vroeger)? Een CO2 cartridge tast de latex aan.

Misschien gewoon pech gehad en een samenloop van omstandigheden?
Scheur was recht in het loopvlak. Heb na een poosje toch geprobeerd om de band op te blazen met CO2, ook al leek het gat nog niet helemaal dicht. Natuurlijk heel mijn cartridge erdoor geblazen op die manier..

Voordien heeft er enkel lucht ingezeten, dus Nozisch zou nog intact moeten zijn?

Als ik trouwens keek in mijn buitenband, zag ik de Nozisch zitten (een plasje), maar dit leek me op één of andere manier verdund te zijn. Precies of er was water ingelopen. Ofwel was dit door de regen op t moment zelf.
Ghizz
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 30 apr 2005 13:06
Rijdt met: Giant XTC team

Bericht door Ghizz »

mtbgast schreef:ik ben van nozisch toch terug naar no-tubes overgeschakeld, was al een jaar of 3 tevreden over no-tubes, na de positieve reacties hier dan toch eens nozisch geprobeerd maar ik kreeg mijn banden (race king en X king, beide supersonic) niet dicht en na een maand was de nozisch al helemaal uitgedroogd. dan maar alles uit mijn banden gekrabt en terug no-tubes erin en de banden waren na een enkele keren schudden en pompen perfect dicht. Ik blijf toch bij no-tubes
Ik denk dat elke band waar al een maand latex in heeft gezeten direct dicht gaat zijn als je er nieuwe latex in kapt, zal ook niet veel uitmaken welke latex..
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Ghizz schreef:... Ik denk dat elke band waar al een maand latex in heeft gezeten direct dicht gaat zijn als je er nieuwe latex in kapt, zal ook niet veel uitmaken welke latex..
+1
-JP-
Mountainbiker
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 19 dec 2008 17:54
Rijdt met: Radon Black Sin 2015/Moozes Boreas 2011

Bericht door -JP- »

Ik dacht dat je die dingen best ook niet mixed. Heb je de al de Nozisch van de flanken gehaald voor je de NoTubes erin kapte?
Ghizz schreef:
mtbgast schreef:ik ben van nozisch toch terug naar no-tubes overgeschakeld, was al een jaar of 3 tevreden over no-tubes, na de positieve reacties hier dan toch eens nozisch geprobeerd maar ik kreeg mijn banden (race king en X king, beide supersonic) niet dicht en na een maand was de nozisch al helemaal uitgedroogd. dan maar alles uit mijn banden gekrabt en terug no-tubes erin en de banden waren na een enkele keren schudden en pompen perfect dicht. Ik blijf toch bij no-tubes
Ik denk dat elke band waar al een maand latex in heeft gezeten direct dicht gaat zijn als je er nieuwe latex in kapt, zal ook niet veel uitmaken welke latex..
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

Ghizz schreef:
mtbgast schreef:ik ben van nozisch toch terug naar no-tubes overgeschakeld, was al een jaar of 3 tevreden over no-tubes, na de positieve reacties hier dan toch eens nozisch geprobeerd maar ik kreeg mijn banden (race king en X king, beide supersonic) niet dicht en na een maand was de nozisch al helemaal uitgedroogd. dan maar alles uit mijn banden gekrabt en terug no-tubes erin en de banden waren na een enkele keren schudden en pompen perfect dicht. Ik blijf toch bij no-tubes
Ik denk dat elke band waar al een maand latex in heeft gezeten direct dicht gaat zijn als je er nieuwe latex in kapt, zal ook niet veel uitmaken welke latex..
ik heb meer dan 1 keer nozisch bijgekapt en nie dicht te krijgen en zeer snel terug droog.
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

-JP- schreef:Ik dacht dat je die dingen best ook niet mixed. Heb je de al de Nozisch van de flanken gehaald voor je de NoTubes erin kapte?
Ghizz schreef:
mtbgast schreef:ik ben van nozisch toch terug naar no-tubes overgeschakeld, was al een jaar of 3 tevreden over no-tubes, na de positieve reacties hier dan toch eens nozisch geprobeerd maar ik kreeg mijn banden (race king en X king, beide supersonic) niet dicht en na een maand was de nozisch al helemaal uitgedroogd. dan maar alles uit mijn banden gekrabt en terug no-tubes erin en de banden waren na een enkele keren schudden en pompen perfect dicht. Ik blijf toch bij no-tubes
Ik denk dat elke band waar al een maand latex in heeft gezeten direct dicht gaat zijn als je er nieuwe latex in kapt, zal ook niet veel uitmaken welke latex..
jep de banden helemaal proper gemaakt, alle nozisch eraf. Nu met no-tubes blijven ze perfect op druk
Gebruikersavatar
Laudum.be
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 10:49
Rijdt met: NoZisch - Eclipse

Bericht door Laudum.be »

Even reageren hierop :

- het is aanbevolen vóór montage elke band aan de binnenzijde te ontdoen van alle silicone die gebruikt wordt in de mal bij productie van de band. Vooral bij Continental en Schwalbe is dit het geval. De silicone voorkomt dat het product in de band kan dringen en zo alle gaatjes afdicht.

- Ontvetten kan met behulp van iso-propyl alchohol of remmenreiniger (in mindere mate aangeraden, maar kan).

- Na het wisselen van het product zoals hierboven gemeld, is de kans groot dat het merendeel van de silicone verwijderd is bij het schoonmaken van de band, waardoor de band nu wel afgedicht wordt (al dan niet met een andere sealant).

Succes!
Plaats reactie