Monteren headset

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KRZA
Mountainbiker
Berichten: 979
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 15:54
Rijdt met: Specialized Epic Expert 29

Monteren headset

Bericht door KRZA »

Ik heb even op youtube gekeken naar een filmpje om mijn balhoofd in elkaar te knutselen. Ik vond een filmpje van Cane creek waar de meest ongelofelijke materialen gebruikt werden zoals een frees voor uw frame, een frees voor uw vork, een speciale pers enz. Maar ik heb ook filmkes gevonden waar ze de headset met nen hamer en een plankske in het frame klopten. Is het nodig om dat duur materiaal te kopen als je de headset zelf wil installeren of kan ik dat even goed doen met een bankvijs?
Gebruikersavatar
Sandcrawler
Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Bericht door Sandcrawler »

Dit kan ja,zolang je er maar voor zorgt dat de headset er kaarsrecht in gaat.
Die speciale pers kan je zelf eventueel ook maken met een draadstang 2moeren en 2plaatjes.
Die frezen is enkel nodig indien je frame niet vlak is.
Gebruikersavatar
KRZA
Mountainbiker
Berichten: 979
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 15:54
Rijdt met: Specialized Epic Expert 29

Bericht door KRZA »

Klaar en duidelijk zonder links. :wink: merci!
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Ook al verschillende keren de truc met het plankje en de hamer toegepast. :wink: Weliswaar alleen op alu frames, bij mijn carbon frame laat ik dat bij de fietsenmaker vervangen.
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Je carbon frame heeft nochtans waarschijnlijk een alu insert en/of werkt met een integrated headset. (dewelke poepsimpel met enkel een inbus te vervangen is)

Kloppen met de hamer in alu/staal/ elk framemateriaal is absoluut not done!
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Aangezien dat materiaal om dit te doen stukken van mensen kost, laat je het best doen door een fietsenmaker.
Met zo'n balhoofdpers van Park Tool ben je tenminste zeker dat je balhoofd er recht in zit.
Het frezen dient vooral te gebeuren bij nieuwe frames.
Bij goede merken zijn is het frame meestal wel mooi vlak, maar door het lakken kan er een ongelijke laag op liggen. Met zo'n frees haal je die verf er mooi gelijk af.
Plaats reactie