Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Luc
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 25 okt 2002 12:46
Rijdt met: Ne Zilvere en ne mat Zwette
Contacteer:

Rolweerstand banden

Bericht door Luc »

Weet er iemand online tests staan ivm rolweerstand van MTB banden.

In het bijzonder ben ik op zoek naar een vergelijking Ritchey Z-Max 1.9 tov IRC Mythos XC II 2.1
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Op de site van de MountainBIKE, hier http://www.mountainbike-magazin.de/. Maar je 2 banden staan er niet tussen. Zelfs heb ik nog oude Z-maxen, die zijn tamelijk universeel. Het zijn geen Racing R's, maar bollen stukken lichter dan mijn Scorpion, Speci Pro's of oudere Wildgrippers Lite.
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Ik geloof dat deze in de laatste Bike staan, heb hem thuis liggen. Zal eens nakijken en dan scan ik ze wel.

Ik heb zelf sinds 2 maand de IRC Mythos XC II in tubeless en ben daar zeer tevreden van.
Gast

Bericht door Gast »

Ik rij tot grote tevredenheid met de IRC Mythos II met BB.
Ze doen het zelfs nog iets beter op boomwortels en rotsen dan mijn Explorers. De Explorers bollen wel iets beter op asfalt (miniem verschil). Maar off road geven de IRC's me een erg veilig gevoel. Ook zeer baanvast inde bochten.
Maar de UST versie kan ik maar niet vinden.
Prijs? Waar gevonden?
Gebruikersavatar
Luc
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 25 okt 2002 12:46
Rijdt met: Ne Zilvere en ne mat Zwette
Contacteer:

Bericht door Luc »

Ik heb ook de gewone versie, maar gebruik ze wel tubeless met de NoTubes vloeistof.

Gekocht bij bike-discount.de
Gebruikersavatar
Superkrisser
Mountainbiker
Berichten: 290
Lid geworden op: do 01 apr 2004 17:36
Rijdt met: GT Zaskar, BMC Speedfox Trailcrew

Bericht door Superkrisser »

Al die commentaar op Pythons begrijp ik niet. Ik gebruik deze banden al jaren (eerste de gewone versie, nu de tubeless) en ze hebben toch enkele voordelen tegenover de concurrentie.
In vergelijking met Michelin Comp S hebben ze meer grip in de bochten en bollen ze iets beter.
Ik heb ook Schwalbe Jimmy's in tubeless, maar die hou ik voor als het regent op zware parcours. Deze banden slijten wel snel...
Ik heb ook de Ritchey Excavaders in tubeless en daar heb ik vorig jaar met succes de Cristalp mee uitgereden. Dit jaar gebruik ik toch de Pythons!
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Superkrisser schreef:Al die commentaar op Pythons begrijp ik niet. Ik gebruik deze banden al jaren (eerste de gewone versie, nu de tubeless) en ze hebben toch enkele voordelen tegenover de concurrentie.
In vergelijking met Michelin Comp S hebben ze meer grip in de bochten en bollen ze iets beter.
Ik heb ook Schwalbe Jimmy's in tubeless, maar die hou ik voor als het regent op zware parcours. Deze banden slijten wel snel...
Ik heb ook de Ritchey Excavaders in tubeless en daar heb ik vorig jaar met succes de Cristalp mee uitgereden. Dit jaar gebruik ik toch de Pythons!
superkrisser, jij houdt er allicht een andere rijstijl op na, maar ik vond de Pythons waardeloos. Bolt goed, geeft redelijke tractie als het rechtdoor gaat, maar remkracht kunnen deze niet overbrengen naar de grond en bochtengrip is waardeloos.
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

amaai, zoveel mensen zoveel meningen precies!


ik heb afgelopen zondag de Bataille Ardennes gereden met een, voor dat parcours in die natta, modderachtige toestand, totaal ongeschikte band, nl. een Racing Ralph, dit omdat ik gewoon niets anders heb!

Nu ben ik dus van plan om een setje banden te kopen, geschikt voor zo'n parcours. Moet nie uitleggen waarom hé, grip, zowel in afdalingen als klim! M'n achterwiel draaide dikwijls door in de rotsachtige klimmen.

Maar welke???????????????????

Over die Pythons zijn er veel voor maar ook tegenstanders? Dus... denk ik deze links te laten liggen.

De cont. explorer, is een optie die nog open is?

Zijn er ervaringen met de schwalbe's Black Jack of Fat Albert (deze laatste kregen een SUPER in bike-magazin aug '04)????

Andere?
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

kamikaze schreef: superkrisser, jij houdt er allicht een andere rijstijl op na, maar ik vond de Pythons waardeloos. Bolt goed, geeft redelijke tractie als het rechtdoor gaat, maar remkracht kunnen deze niet overbrengen naar de grond en bochtengrip is waardeloos.
Daar is al zoveel over gezegd en geschreven... ik denk dat een band ALTIJD een compromis is. Ofwel steekt ge een 'trakteur' band en hebt ge nog grip op ijs maar geraak je er niet mee vooruit, ofwel rij je op tubes en rij je zelfs lek op asfalt.

Mijn voorkeur en mijn ervaring uit vele marathons en 2xTransAlp: voor droge alpen/dolomieten zijn de Pythons perfect. (en ik heb ook al 't een en ander geprobeerd)
Ik rij met de tubeless versie en die heeft een lage rolweerstand (heel belangrijk voor mij). Met de tubeless rijden we zelden of nooit lek en de lage druk geeft behoorlijk wat comfort en grip bergop. Ik vlieg daarmee ook afdalingen naar beneden (hard!) met meer dan genoeg grip. Ideaal ook in losse schotter (dat is bijvoorbeeld niet te doen met een skinny jimmy). En met de (stevige) remkracht van mijn XTR ceramic remmen hebben ze ook geen moeite. Op een kilometerslange afdaling aan 30% kon ik zonder problemen mijn voorste rem dicht trekken en dat spel stopt en bleef stoppen. (je moet natuurlijk niet vanachter remmen he)
Dat kon van veel (bijna alle?) andere remsystemen niet gezegd worden (was in TransAlp) en de Python deed dat prima. Maar je moet hem CORRECT monteren als voorste band!! (zie pijlen)

Dus voor Alpen/Dolomieten marathons heeft de tubeless Python volgens mij een heel goed compromis van de eigenschappen die ik verwacht van een band.

PS: Uit luiheid heb ik niet de moeite gedaan om die eraf te halen voor de Bataille des Ardennes. Dat was dus een ramp. In modder omstandigheden zijn die dus niet bruikbaar.

JeTeR
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

Thorgal schreef:amaai, zoveel mensen zoveel meningen precies!


ik heb afgelopen zondag de Bataille Ardennes gereden met een, voor dat parcours in die natta, modderachtige toestand, totaal ongeschikte band, nl. een Racing Ralph, dit omdat ik gewoon niets anders heb!

Nu ben ik dus van plan om een setje banden te kopen, geschikt voor zo'n parcours. Moet nie uitleggen waarom hé, grip, zowel in afdalingen als klim! M'n achterwiel draaide dikwijls door in de rotsachtige klimmen.

Maar welke???????????????????

Over die Pythons zijn er veel voor maar ook tegenstanders? Dus... denk ik deze links te laten liggen.

De cont. explorer, is een optie die nog open is?

Zijn er ervaringen met de schwalbe's Black Jack of Fat Albert (deze laatste kregen een SUPER in bike-magazin aug '04)????

Andere?
Voor de Bataille had ik beter Skinny Jimmy's gelegd (tubeless) en met iets meer druk dan de Pythons die ik nu erop liggen had. (ik wist dat die niet geschikt waren voor die omstandigheden, maar was te lui om ze te wisselen.)

Die skinny jimmy's waren voor mijn wensen ideaal voor de Bataille lijkt me.

Voor het echte winter blubber werk heb ik nog ander spul liggen natuurlijk. Want dan is een skinny jimmy zelfs niet genoeg.

JeTeR
Plaats reactie