Lichter = Beter
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- JanMan
- Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
- Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata
Lichter = Beter
Is lichter materiaal altijd beter. Kiezen jullie voor lichtgewicht of voor betrouwbaarheid ?
Zelf rij ik met licht materiaal en kheb nog nooit geen probleme ondervonden t.o.v iets zwaarder materiaal. :D
Zelf rij ik met licht materiaal en kheb nog nooit geen probleme ondervonden t.o.v iets zwaarder materiaal. :D
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Volgens mij gaat het eerder over gewicht <-> prijs,
hoe duurder hoe lichter en meestal hoe degelijker
allé, toch voor de XC.
(voor freeride, dh, ... zal het wel wat moeilijker zijn, maar daar is gewicht van ondergeschikt belang hé!)
XTR zou toch langer meegaan dan LX en deore (en is toch lichter)
De lichtste frames zijn ook de duurste en ge krijgt er meestal het langst garantie op.
Carbon gaat (als het niet delamineert) langer mee dan alu of staal.
Luchtdempers zijn duurder, lichter maar vragen toch niet meer onderhoud.
....
De velgskes zijn misschien een uitzondering, vooral voor de mensen die meer dan 80 kilo wegen.
Ik kies zo iets ertussen, ipv wielen van 500 € een pak goedkopere, maar wel lichte banden en binnenbanden.
ipv XT (XTR sowieso buiten budget) LX, maar toch geen deore, enz.
Ik ga ook geen stalen bladen gebruiken omdat ze 3 keer langer meegaan, ik koop een alu frame, geen staal maar ook geen Carbon, titanium of magnesium
ipv één kiloke van mijn fiets kan ik beter 5 kilokes van mijn buikske verwijderen
ps.
vooral de bewerking van metaal maakt het stevig, maar bewerken kost geld, en van stevig materiaal moet ge minder gebruiken om hetzelfde of een steviger resultaat te bekomen.
hoe duurder hoe lichter en meestal hoe degelijker
allé, toch voor de XC.
(voor freeride, dh, ... zal het wel wat moeilijker zijn, maar daar is gewicht van ondergeschikt belang hé!)
XTR zou toch langer meegaan dan LX en deore (en is toch lichter)
De lichtste frames zijn ook de duurste en ge krijgt er meestal het langst garantie op.
Carbon gaat (als het niet delamineert) langer mee dan alu of staal.
Luchtdempers zijn duurder, lichter maar vragen toch niet meer onderhoud.
....
De velgskes zijn misschien een uitzondering, vooral voor de mensen die meer dan 80 kilo wegen.
Ik kies zo iets ertussen, ipv wielen van 500 € een pak goedkopere, maar wel lichte banden en binnenbanden.
ipv XT (XTR sowieso buiten budget) LX, maar toch geen deore, enz.
Ik ga ook geen stalen bladen gebruiken omdat ze 3 keer langer meegaan, ik koop een alu frame, geen staal maar ook geen Carbon, titanium of magnesium
ipv één kiloke van mijn fiets kan ik beter 5 kilokes van mijn buikske verwijderen
ps.
vooral de bewerking van metaal maakt het stevig, maar bewerken kost geld, en van stevig materiaal moet ge minder gebruiken om hetzelfde of een steviger resultaat te bekomen.
- Captain Haddock
- Mountainbiker
- Berichten: 205
- Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
- Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33
Bericht door Captain Haddock »
Iedereen akkoord? Ik heb toch al gehoord dat xtr soms minder lang zou meegaan dan xt, gescheurde carbonkaders à volonté, maar alukaders? En van banden kan je zeker niet zeggen hoe lichter hoe betrouwbaarder. Eigenlijk geloof ik daar niet teveel in. Als ik iets duurs en licht koop, check ik altijd gebruikerscommentaar om te horen of het ook betrouwbaar is.
Bericht door Gast »
Eén ding is zeker: hoe lichter hoe duurder.
Beter? Meestal wel
Duurzamer: zeker niet.
En ik spreek uit eigen ervaring.
Groepen zoals XTR en superlichte kaders zijn gewoon niet ontworpen voor doorsnee rijders en doorsnee gebruik. Ze zijn ontworpen voor wedstrijdrijders (de top dan nog) die de aandacht moeten trekken naar het merk dat dan winst moet maken door verkoop van zijn andere groepen en kaders.
1. Wedstrijdrijders moeten geen rekening houden met aankoopprijs want het materiaal komt van sponsoring.
2. Hun materiaal moet niet duurzaam zijn gezien het alleen maar performant moet zijn gedurende één wedstrijd. Daarna wordt het grondig herafgesteld, gereviseerd door de fabrieksmechaniciens of gewoon vervangen.
3. Het dient dus alleen maar licht te zijn en zeer goed te werken gedurende een korte tijd.
Kortom, het omgekeerde van wat Biker Modaal verwacht.
Beter? Meestal wel
Duurzamer: zeker niet.
En ik spreek uit eigen ervaring.
Groepen zoals XTR en superlichte kaders zijn gewoon niet ontworpen voor doorsnee rijders en doorsnee gebruik. Ze zijn ontworpen voor wedstrijdrijders (de top dan nog) die de aandacht moeten trekken naar het merk dat dan winst moet maken door verkoop van zijn andere groepen en kaders.
1. Wedstrijdrijders moeten geen rekening houden met aankoopprijs want het materiaal komt van sponsoring.
2. Hun materiaal moet niet duurzaam zijn gezien het alleen maar performant moet zijn gedurende één wedstrijd. Daarna wordt het grondig herafgesteld, gereviseerd door de fabrieksmechaniciens of gewoon vervangen.
3. Het dient dus alleen maar licht te zijn en zeer goed te werken gedurende een korte tijd.
Kortom, het omgekeerde van wat Biker Modaal verwacht.
Bericht door Gast »
De trapas gaat niet langer mee, de cranckbladen gaan niet langer mee. De achterderailleur schakelt voortreffelijk maar dient nauwkeurig afgesteld en verloopt gemakkelijk.
De voorderailleur werkt uitstekend en is minder moddergevoelig dan zijn lagere soortgenoten en vooral schakelt probleemloos onder belasting. Maar eenmaal er wat sleet opkomt zijn die voordelen ook voorbij want dan blijft ie 'plakken'.
De remgrepen werken voortreffelijk en de shifters ook maar zijn dan weer afhankelijk van de kwaliteit van de kabels.
De voorderailleur werkt uitstekend en is minder moddergevoelig dan zijn lagere soortgenoten en vooral schakelt probleemloos onder belasting. Maar eenmaal er wat sleet opkomt zijn die voordelen ook voorbij want dan blijft ie 'plakken'.
De remgrepen werken voortreffelijk en de shifters ook maar zijn dan weer afhankelijk van de kwaliteit van de kabels.
Bericht door Gast »
Mijn materiaal wordt goed onderhouden. Na iedere marathon of TT schroef ik bijna heel mijn fiets uiteen.
En ik moet toegeven mijn trapas schroef ik inderdaad niet uiteen.
Versta me niet verkeerd. Ik breek XTR niet af. Ik bedoel alleen maar, perfectie is niet van deze wereld.
En als je de volle pot moet betalen voor XTR is de meerprijs van XTR tov bv. XT onverantwoord.
Maar dat is niet alleen bij Shimano zo. Een SRAM X.O derailleur kost bijna 3 keer meer dan een X9. Ik ben er bijna zeker van dat ie niet 3 keer beter is (maar zijn X factor is wel 5 keer hoger, maar dat is een ander verhaal).
BTW, om lichtjes tegen sommige schenen te schoppen, een XTR derailleur heeft totaal geen X factor.
En ik moet toegeven mijn trapas schroef ik inderdaad niet uiteen.
Versta me niet verkeerd. Ik breek XTR niet af. Ik bedoel alleen maar, perfectie is niet van deze wereld.
En als je de volle pot moet betalen voor XTR is de meerprijs van XTR tov bv. XT onverantwoord.
Maar dat is niet alleen bij Shimano zo. Een SRAM X.O derailleur kost bijna 3 keer meer dan een X9. Ik ben er bijna zeker van dat ie niet 3 keer beter is (maar zijn X factor is wel 5 keer hoger, maar dat is een ander verhaal).
BTW, om lichtjes tegen sommige schenen te schoppen, een XTR derailleur heeft totaal geen X factor.
tis allemaal zo verschrikkelijk moeilijk te vergelijken. op een fiets van mij staat deore en zo van die dingen, al drie jaar. nog nooit last mee gehad, zelfs niet met de kabels. op andere fietsen staat X.0 en XTR and whatever.
Hoe komt dat ? Is deore dan het ultrageheim ? tja, mijn vrouwke doet daar een dikke 1000km mee, en ik zo een 250km per jaar. De andere fietsen zien ietsiepietsie heel veel meer af...
ge kunt dat dus niet deftig vergelijken, mtb materiaal. een totale illusie.
er lopen hier gasten rond die met kabels meer dan twee jaar rond rijden, ikzelf soms maar een week of twee drie, hangt er allemaal van af he.
Hoe komt dat ? Is deore dan het ultrageheim ? tja, mijn vrouwke doet daar een dikke 1000km mee, en ik zo een 250km per jaar. De andere fietsen zien ietsiepietsie heel veel meer af...
ge kunt dat dus niet deftig vergelijken, mtb materiaal. een totale illusie.
er lopen hier gasten rond die met kabels meer dan twee jaar rond rijden, ikzelf soms maar een week of twee drie, hangt er allemaal van af he.
- Kurt
- Mountainbiker
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 12 mei 2002 02:00
- Rijdt met: Specialized / Trek
- Contacteer:
11 kg is hier al een mooi cijfer. Mijn S-works HT (XTR disc - FoxF80X-Ritchey WCS) weegt momenteel nog 11.1 kg. Er gaat nog een goede 300 gr afgaan (Crossmax XL wielen ipv de hudige Mavic X3.1 met XTR naven en de stuurpen moet nog worden vervangen door een Ritchey WCS). De vork weegt natuurlijk wel 400 gr meer dan een SID WC, maar een SID met schijven is niet echt een aanrader.Killer Bee schreef:Wanneer heb je een lichte Hardtail met schijven?
Kan iemand hier een getal opplakken?
10,5 kg zal al eerder een utopie zijn tenzij je echt niet meer op een paar euro's kijkt (wielen kunnen nog wel wat lichter, titanium bouten, ...)