Hulp gevraagd.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 29 mei 2004 10:47
Rijdt met: Minerva Starlite

Hulp gevraagd.

Bericht door AvB »

Ik zit met een probleemken, en ik ken niet veel van Mtb-onderdelen. Ik rij al 2 jaar met een Minerva Starlite met de Alivio groep erop. Nu dat ik al wat meer Mtb ervaring heb vraag ik mij af ofdat ik er goed zou aan doen om een voor- en achterderraleur (??) van Deore Lx te kopen? Of zou ik beter wachten tot als mijn alivio's versleten zijn? Maar ik zit dan wel met mijn 8-speed schakeldinges, en ik heb gelezen dat Lx gemaakt is voor 9-speed, is dat een probleem? Kan ik ook met Lx rijden en mijn 8-speed schakeldinges houden?

Niet te vergeten: ben student en heb niet veel centjes.

Merce
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

ik vrees dat als ge overschakelt naar LX dat je verplicht bent om de 9 speed te gebruiken dus dat is een smallere ketting, andere cassette en natuurlijk de shifters en derailleur dacht ik ook achteraan.

Gizmo 8)
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Bericht door eekhoorn »

alleen lx derailleurs zetten (en dus 8 speed blijven rijden) zal volgens mij geen problemen veroorzaken
maar of de combinatie alivio shifters - lx derailleurs zoveel beter gaat schakelen weet ik wel niet
je kan natuurlijk nu al voor de lx gaan en in een later stadium ook stelselmatig uw andere stukken upgraden
Gebruikersavatar
cg
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 19 apr 2004 12:15
Rijdt met: cube acid XT groep en manitou mars vork

Bericht door cg »

Ik heb deze combinatie op mijn fiets, 8 speed alivio met lx derailleur achteraan. Werkt vlekkeloos.Schakelen verloopt iets lichter dan voordien.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Houden die handel zo lang het goed werkt en dus niet versleten is. Eens versleten kan je overstappen naar 9-speed. Dat zal dan wel het een en ander kosten, ongeacht welke kwaliteitsreeks je koopt. De shifters ,tandwielen, cassette, ketting en derailleurs moeten immers worden vervangen.
Gebruikersavatar
cg
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 19 apr 2004 12:15
Rijdt met: cube acid XT groep en manitou mars vork

Bericht door cg »

Als de zaak gesmeerd loop is het inderdaad niet echt nodig om zomaar te vervangen. Doch ik heb ook een nieuwe crankset, StrongLite van bij barracuda. Ze wouden hem zelfs terugnemen mocht het niet werken. Deze crankset is ook 9 speed. Werkt ook perfect met de 8 speed. Dit betekend dat als de cassette vervangen moet worden (is wel nog nieuw) dat ik enkel cassette, ketting en shifters moet vervangen om naar 9 speed te gaan. Dus enkel de shifters zijn dan extra een kost (wel een grote :cry: ) Ik stel me echter wel de vraag dat 9 speed zoveel voordelen biedt :roll:
Plaats reactie