hoeveel speling op cassette tov as???

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
jean-paul
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
Rijdt met: thompson zeus LX

hoeveel speling op cassette tov as???

Bericht door jean-paul »

Weet er iemand of er speling mag zijn op de cassette ( tandwielengroep)achter ten opzichte van het stuk waar hij op geschoven staat? Ik heb 2500 Km op mijn lX cassette en er zit speling op de groep tandwielen. Is dit normaal?
alvast bedankt voor de uitleg
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: hoeveel speling op cassette tov as???

Bericht door Justin »

jean-paul schreef:Weet er iemand of er speling mag zijn op de cassette ( tandwielengroep)achter ten opzichte van het stuk waar hij op geschoven staat? Ik heb 2500 Km op mijn lX cassette en er zit speling op de groep tandwielen. Is dit normaal?
alvast bedankt voor de uitleg
Volgens mij mag er geen speling op je cassette zitten...
Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn XT cassette en de fietsenmaker die er vandaag naar gaat kijken heeft me afgeraden om verder te fietsen met een cassette waar speling opzit ; kwestie van geen verdere schade te veroorzaken. Hij gaat vandaag de cassette vastzetten met een momentsleutel en dan zou alles opgelost moeten zijn.
jean-paul
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
Rijdt met: thompson zeus LX

Weinig mensen met een antwoord???

Bericht door jean-paul »

Veel bekeken en weinig gezegd--- geen verstand van techniek? #-o #-o
Gebruikersavatar
cg
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 19 apr 2004 12:15
Rijdt met: cube acid XT groep en manitou mars vork

Bericht door cg »

Alles hangt er natuurlijk van af hoeveel speling erop zit. Volgens mij zit er altijd wel wat speling op (niet veel) gezien de manier waarop de cassette op de body vastzit. Maar dan spreken we over voelbare, maar geen zichtbare speling. :roll:
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Op een cassette zelf kan geen speling zitten, die zit namelijk zo hard vastgespannen op de body! Waar wel speling op kan zitten, is op de body (ten opzichte van de as). Zeer kleine speling is hier wel normaal.

Een tweede mogelijkheid is dat ge ergens een rondel vergeten zijt tussen uw tandwielen, of helemaal achteraan uw cassette! ... dan kunt ge ze natuurlijk niet 'aanspannen'.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

ook toch nog wel belangrijk: als ge uw cassette afhaalt zult ge zien dat de 4-5 achterste kroontjes vastgemaakt zijn met een 3 pinnetjes, als deze niet goed vastzitten(dus niet diep genoeg) dan heb je ook een soort speling dat je kan denken dat hij afkomstig is van de as, maar eigenlijk op je cassette zelf zit...
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

genius schreef:ook toch nog wel belangrijk: als ge uw cassette afhaalt zult ge zien dat de 4-5 achterste kroontjes vastgemaakt zijn met een 3 pinnetjes, als deze niet goed vastzitten(dus niet diep genoeg) dan heb je ook een soort speling dat je kan denken dat hij afkomstig is van de as, maar eigenlijk op je cassette zelf zit...
Nee dat is ook niet waar ... want die pennetjes, die zitten er enkel in om het geheel tandwielen ten opzichte van elkaar samen te houden. Ik heb die destijds, toen ik nog met LX reed, steeds uit mijn cassette gelaten ... was makkelijker voor onderhoud. En mijn tandwielen stonden steeds vast.
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

Ik heb deze week exact hetzelfde vastgesteld en het opgelost door de boel helemaal open te gooien, af te kuisen, vet vervangen en de boel weer gemonteerd.
In mijn geval stond inderdaad de body los.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

GT schreef:
genius schreef:ook toch nog wel belangrijk: als ge uw cassette afhaalt zult ge zien dat de 4-5 achterste kroontjes vastgemaakt zijn met een 3 pinnetjes, als deze niet goed vastzitten(dus niet diep genoeg) dan heb je ook een soort speling dat je kan denken dat hij afkomstig is van de as, maar eigenlijk op je cassette zelf zit...
Nee dat is ook niet waar ... want die pennetjes, die zitten er enkel in om het geheel tandwielen ten opzichte van elkaar samen te houden. Ik heb die destijds, toen ik nog met LX reed, steeds uit mijn cassette gelaten ... was makkelijker voor onderhoud. En mijn tandwielen stonden steeds vast.
Hmm, bedankt voor het me te zeggen ik zal ze er volgende keer uitlaten.
en ja idd veel gemakkelijker om ze dan te kuisen natuurlijk.
Plaats reactie