Korte >< lange derailleurkooi.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Korte >< lange derailleurkooi.

Bericht door Tom »

Wat is eigenlijk aangeraden voor iemand die vooraan met 44T en achteraan 34T rijdt ?
Waarschijnlijk heb je bij een derailleur met lange kooi meer mogelijkheden qua schakelcombinatie, maar is de korte kooi-versie niet steviger/robuuster ?

Ik mijn mij te herinneren dat dit onderwerp nog eens aan bod is geweest, maar vind er niets van terug.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: Korte >< lange derailleurkooi.

Bericht door Jack77 »

Tom schreef:Waarschijnlijk heb je bij een derailleur met lange kooi meer mogelijkheden qua schakelcombinatie, maar is de korte kooi-versie niet steviger/robuuster ?
Ik zou ook denken dat een lange kooi gemakkelijker beschadigd kan geraken dan een korte. Daar staat tegenover dat voor zover ik weet zelfs een medium cage (bij de SRAM X. reeksen tenminste) geen 34 achteraan aankan. 32 max.

Misschien een weinig poëtisch antwoord, maar een doorslaggevend argument?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Re: Korte >< lange derailleurkooi.

Bericht door Dzjowie »

Tom schreef: Waarschijnlijk heb je bij een derailleur met lange kooi meer mogelijkheden qua schakelcombinatie, maar is de korte kooi-versie niet steviger/robuuster ?
Daar zou het naar verluidt op neerkomen ja, in elk geval bij medium cage... Da's een compromis waarmee je ketting redelijk strakt blijft, maar je toch ook wel wat moet letten op hoe je je ketting kruist.

Hoe kieskeurig de korte kooi écht is, zou ik niet durven zeggen...

Wat is trouwens het nut van een 34T in ons Belgenlandje (en ja, ik weet hoe de Ardennen eruitzien :wink:). Waarschijnlijk voor het buitenland? :D
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Laat ouden van dagen en andere zwakkelingen zoals ondergetekende toe te blijven fietsen zonder al te hard te moeten trappen :-? Wat kan een antwoord verhelderend zijn. :drunk:
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Re: Korte >< lange derailleurkooi.

Bericht door Tom »

Dzjowie schreef: Wat is trouwens het nut van een 34T in ons Belgenlandje (en ja, ik weet hoe de Ardennen eruitzien :wink:). Waarschijnlijk voor het buitenland? :D
Bwa, ik verkies om met 34T te rijden. Altijd makkelijk om dan zo lang mogelijk op het middenblad te blijven.
34T is volgens mijn bescheiden mening ook welkom in combinatie met de 22T hoor. Vorige donderdag tijdens de Raid in Waimes de skipiste van Ovifat beklommen, en daar toch gelukkig dat er achteraan 34 tandjes aanwezig waren...
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

Maar kan er mij nu iemand duidelijk maken of ik met een korte kooi al dan niet de combinatie 32T -34T aankan ??
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Tom schreef:Maar kan er mij nu iemand duidelijk maken of ik met een korte kooi al dan niet de combinatie 32T -34T aankan ??
Even ter verduidelijking: in theorie kan het volgens Shimano NIET, maar het is altijd mogelijk dat er toch iemand zonder problemen mee rondrijdt...
Gast

Bericht door Gast »

--
Laatst gewijzigd door Gast op za 19 jun 2004 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chuck
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized

Bericht door chuck »

zie http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight= en uitleg tecno weenie bettes.
greetz, chuck
Gast

Bericht door Gast »

--
Laatst gewijzigd door Gast op za 19 jun 2004 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie