Cranckstel

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
den Tomme
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 19:20
Rijdt met: Specialized

Cranckstel

Bericht door den Tomme »

Wanneer dit versleten is , in wat vertaald zich dat dan ?
Mijn fiets kraakt de laatsten tijd zeer hard wanneer ik wat kracht zet of recht op mijn trappers ga staan en dat gekraak voel ik echt to in mijn pedalen . Die pedalen zijn onlangs nog vervangen door nieuwe en de trapas zit er ook nog niet zo lang op .
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Een cranckstel op zich verslijt niet snel, maar het zijn de kettingbladen die verslijten. Dat zie je wanneer de tandjes van de kettingbladen tot punten geworden zijn, waarop de ketting geen grip meer heeft.

Ben je wel zeker dat het gekraak van het cranckstel afkomstig is?
In principe kan zowat alles aan de fiets kraken, maar meestal is het de zadelpen die niet voldoende vast zit.
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Bericht door eekhoorn »

kijk ook eens of uw kettingbladen wel goed vast zitten, nen tijd geleden had ik ook last van vervelend gekraak, bleek toen dat er 2 van de 4 inbusboutjes los stonden
Gebruikersavatar
den Tomme
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 19:20
Rijdt met: Specialized

Bericht door den Tomme »

eekhoorn schreef:kijk ook eens of uw kettingbladen wel goed vast zitten, nen tijd geleden had ik ook last van vervelend gekraak, bleek toen dat er 2 van de 4 inbusboutjes los stonden
Kettingbladen zijn nog in orde maar ik kan wel eens gaan zien of ze idd nog goed vast staan .
Zadelpen betwijfel ik , het gekraak zit echt aan mijn voete , je voelt het ook zeer goed .
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Bij mij kwam da gekraak van mijn trapas waar ook speling opstond, was uitgesleten.
Ik heb een nieuwe trapas en kettingbladen enz gestoken en gekraak was weg...
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Gekraak is mogelijk te wijten aan de crancks die niet voldoende vastgedraaid (=-geschroefd) werden bij montage of na zich gezet te hebben wat losser zijn komen te staan. Probeer eerst eens of ge ze nog wat kunt bij aanvijzen en mogelijk is het dan al opgelost. Zoniet eventueel de crancks van trapas afnemen, wat vet aan de bevestigingspunten ervan op de trapas smeren, crancks terug erop plaatsen en heel goed vast schroeven. Veel kans dat 't probleem daarmee van de baan is. :wink:
Gebruikersavatar
den Tomme
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 19:20
Rijdt met: Specialized

Bericht door den Tomme »

Kheb alles ( kettingbladen en crancks ) nog een klein beetje vaster kunne zetten en ik moet zeggen dat het harde gekraak er nu wel af is . Ik hoor nog wel een beetje gekraak maar dat zal afkomstig zijn van mijne kapotte kader . Toch merci hé gaste :wink:
Plaats reactie