SPD :PD-M520 / PD-M540

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

SPD :PD-M520 / PD-M540

Bericht door InSaNe_ClowN »

halowz

ben van plan voor het eerst spd pedalen te kopen !
maar ik weet niet welke ik moet kopen ??
ik twijfel tussen shimano :
PD-M540
of PD-M520
is er een groot verschil tussen die 2 ??
want de M520 is een goei 20 € goedkoper !
ze moeten goed uitklikbaar zijn in de modder en zeker slijtvast zijn ( dat ik niet binnen paar maanden nieuw moet gaan kopen #-o )
de schoenen worden SH-M071 !

gr33tzz
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Zo'n groot verschil is er niet. De 540 is gewoon wat lichter dan de 520.
Ik rijd met de 520, ben er heel content van.
De aanbevolen pedaal volgens shimano met jouw schoen is de 515, dit is zeker ook geen slechte pedaal. Maar ik zou als ik van jouw was voor de 520 gaan. Tenzij je genoeg geld hebt, is de 540 zeker geen slechte keuze.
Gast

Bericht door Gast »

--
Laatst gewijzigd door Gast op za 19 jun 2004 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Ik heb sinds kort 520's en ben er tot nu toe heel tevreden van.
Heb ook het gevoel dat ik meer "hoekvrijheid" heb met mijn voeten dan bij mijn oude 535's, wat mijn knieën duidelijk waarderen. De modder blijft er ook veel minder gemakkelijk in steken, wat het in- en uitklikken in vochtige omstandigheden vergemakkelijkt.

Volgens mij kan je 515's zowieso beter vergeten en afhankelijk van je budget voor de 520 of 540's gaan.

De dichtingen op de 540 zouden inderdaad beter zijn, maar afgaande op het prijsverschil zouden die laatste dan wel 1.5 keer zo lang mogen mee gaan. Of dat realistisch is, is een andere vraag.

Ik zou enkel de 540's enkel nemen als je redelijk veel biket in omstandigheden die een aanslag zijn op je materiaal en/of je bike vaak met hoge druk afspuit. De 520's zijn dacht ik 30 gram of zo zwaarder dan de 540's.
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Ik heb mij de 520's overlaatst gekocht, ben er tot nu toe zeer tevreden van. De 540 zullen wel iets kwalitatiever zijn, maar de vraag is of je dat nodig hebt.

Als je van plan ben veel te biken, ook in zwaardere omstandigheden en je budget laat je het toe zou ik toch de 540 nemen. Kdacht dat deze maar een 20 a 25 euro duurder waren dan de 520.

Het systeem van beide pedalen is juist hetzelfde.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Als we dan toch het budget gaan verhogen...
Time of shimano 959 8)
Gast

Bericht door Gast »

--
Laatst gewijzigd door Gast op za 19 jun 2004 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Bericht door fieldbiker »

genius schreef:Als we dan toch het budget gaan verhogen...
Time of shimano 959 8)
Ik heb 540's en ben er zéér tevreden van; als ik me niet vergis is het verschil tussen de 959 en de 540 uiteraard het gewicht, géén titanium maar wel waterdichte lagers tegenover de 520.

Bij Vaneyck moet je die aan rond de 30 eur hebben.

Fieldbiker
Gast

Bericht door Gast »

--
Laatst gewijzigd door Gast op za 19 jun 2004 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Wel, ik meende eerst voor de 540 te gaan, maar om "budgettaire" redenen heb ik voor de goedkopere oplossing gekozen.

Dat ook zeer veel fietsfabrikanten de 520 monteren op topfietsen heeft hierbij, samen met (zeer) positieve reviews van o.a. MountainBIKE, een grote rol gespeeld.

Uiteraard willen de fabrikanten de kosten drukken, maar zouden er echt zoveel bereid zijn hun reputatie te grabbel te gooien door minderwaardig materiaal te monteren voor enkele euro's verschil (voor hen zal het prijsverschil waarschijnlijk nog kleiner zijn)?
Plaats reactie