Pagina 1 van 2

E-hub

Geplaatst: wo 27 mei 2009 13:24
door Old Skool
El iemand hiervan gehoord?
http://www.ehub.si/eng/default.asp

vraag me af hoe / of het werkt

Geplaatst: wo 27 mei 2009 21:12
door Brunox
Nog nooit van gehoord........

Het zoveelste wonderproduct ?

Geplaatst: do 28 mei 2009 01:02
door trailstar
Iemand die me kan uitleggen hoe het werkt? Ik heb de site gelezen maar heb het principe niet echt door :oops:

Geplaatst: do 28 mei 2009 10:21
door Dickie
Wil hetzelfde effect bereiken als de ovalen Rotor tandwielen imo.
Het dode punt verkleinen.
Ding weegt 650g, dat neemt weer wat weg van de rendementswinst.

Geplaatst: do 28 mei 2009 14:16
door Old Skool
trailstar schreef:Iemand die me kan uitleggen hoe het werkt? Ik heb de site gelezen maar heb het principe niet echt door :oops:
ik zit met dezelfde vraag (raak der met mijn ing kop ook niet uit). Volgens mij is het de bedoeling dat een deel van de energie wordt opgeslagen in de veer in de naat, en dat deze vrij komt in het dode punt. Maar hoe dat een effect heeft op het trappen weet ik niet. Van wat der op de site staat zou je bijna verwachten dat het wiel in het dode punt rapper gaat draaien door de veerwerking. Maar als dat het geval is heeft het geen effect aangezien dan je vrijloop in gang schiet.

een duidelijke tekening zou veel helpen

Geplaatst: do 28 mei 2009 15:31
door Dickie
Aan de linkerkant moet er dan een soort aandrijving zijn die door de veer aangestuurd wordt maar deze heeft een ander aanhechtingspunt.
De veer staat constant onder spanning en geeft deze constant ook weer af, maar staat in een fase die verschoven is tov de pedaalslag.
Zal net het meeste van de opgeslagen energie vrijgeven in een dood punt.
De vrijloop schiet niet in gang omdat er ondertussen vooruit gepedaleerd wordt, wsl zal wel wat pedalkick gevoeld worden???Het omgekeerde van bvb kickback in sommige fully's.
Enfin, ik vermoed dat de werking daar op zou kunnen gebaseerd zijn...

Geplaatst: do 28 mei 2009 18:44
door mtbgast
ik vraag me af hoe die naaf kan weten wanneer je op het dode punt met je pedalen zit. een vast punt kan al niet want als je schakelt zit je al met andere verhoudingen. ik denk ook wel dat je die enkele % winst al gaat verliezen door het gewicht van de naaf

Geplaatst: vr 29 mei 2009 13:22
door locust
de naaf kan niet weten wanneer de pedalen in een dood punt zitten, mogelijk reageert ze op de 'kracht' die op de naaf wordt gebracht en die zakt even in het dode punt ==> veer springt er bij. maar dat lijkt me mechanisch al niet eenvoudig om in een naaf te stoppen. er zijn ook altijd energieverliezen bij elke mechanische overbrenging.

Kan dit werken? ik denk het niet en met zo'n gewicht zeker niet.
Mogelijk 'voel' je wel de veer werken en werkt het zoals zo veel dingen 'tussen de oren'.

Geplaatst: vr 29 mei 2009 14:06
door tabias
volgens mij span je de veer op en zolang je trapt en tot een max spanning. Eenmaal dit gedaan is trap je zoals normaal. In het dood punt gaat die kracht terug om naar omwenteling met ontspanning van veer tot gevolg. Daarna moet je een moment later dan het dood moment terug zogenaamd iets langer trappen voor 100% overbrenging naar omwenteling. Dit gaat beter omdat je voorbij het dood punt meer kracht kunt zetten dan in het dood punt.
maar of het effectief uitmaakt ^o).

Geplaatst: vr 29 mei 2009 15:12
door Gertus
Allemaal goed en wel...... maar ik veronderstel dat het dus een egale krachtverdeling geeft op je overbrenging (en dus ook in je spierbelasting).

Ooit eens ergens in een wetenschappelijk geschrift gelezen dat een dodepunt ook wel eens een positieve invloed kan hebben. Je spieren krijgen namelijk een fractie de tijd om te ontlasten, wat dan op zich zorgt voor een verlaagde melkzuurgehalte in je spieren. (In het verslag ging het vooral over de ideale trapfrequentie, waarom te hoog niet goed is en te laag ook niet).....

Dus te veel dodepunt opheffing zou negatief kunnen zijn...

(on/off topic; persoonlijk heb ik HEEL GOEDE ERVARINGEN met de ovalen ROTOR bladen)