Wielen: nieuw setje

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gert
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek 8900 full XTR disc
Contacteer:

Wielen: nieuw setje

Bericht door Gert »

Ik heb een koersfiets en een MTB. Het liefst rij ik met men MTB maar af en toe op de baan toch ook wel met de koersfiets. Telkens als ik daar mee rij krijg ik last van men knie en ik weet niet aan wat het ligt. Dit heb ik niet bij MTB dus waarschijnlijk aan de houding of afstelling.
Nu ik er toch niet zo veel mee rij wil ik de koersfiets misschien verkopen en mij een nieuw setje wielen aanschaffen om op de baan te rijden met men MTB met slicks erop.
Op het moment heb ik Regida ZAC 19 wielen in men MTB zitten dus niet echt het van het. Deze kan ik dan misschien gebruiken om op de baan te rijden en voor XC een nieuw setje kopen. Welke zijn goed en lichter dan de ZAC 19 en niet te duur.
Trouwens, hoeveel wegen de ZAC 19 eigenlijk (voor en achter)? Iemand een idee.
Ik heb al gedacht aan de Mavic crosslands of Crossride. Is dit iets en zijn ze goed?
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Crossland en rocs zijn niet echt lichter dan de zac's. Ik zit met exact hetzelfde probleem (wil een extra set voor op de baan) en ga mij mss crossmax enduro's aanschaffen. 319 euro bij hopman in Bergen op Zoom, zie andere Topic.

Xmax enduro=1720 gram (en is bovendien UST)
Zac19= 2000 gram
BTW, gewicht van wielen is 3x belangrijker dan niet roterende onderdelen.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Captain Haddock schreef: BTW, gewicht van wielen is 3x belangrijker dan niet roterende onderdelen.
Waar haal je zo'n exact cijfer?

Over die sets voor op de weg is al veel gezegd, maar belangrijkste is toch dat je vooral moet oppassen dat de breedte en hoogte van je twee velgensets overeenkomen, anders kan je elke keer je remmen opnieuw afstellen en da's een hele miserie.

Over die crossrides, daar rij ik al een jaartje tot bijna volledige tevredenheid mee (ze hebben enkel een soort inrijperiode nodig gehad waarin ze wat lawaaierig waren) en die zijn wel degelijk behoorlijk licht: 750 gram voorwiel en 1020 gram achterwiel... Echt merkbaar veel lichter gaan zal ook de kostprijs exponentieel doen stijgen. Alleen vind je ze bijna nergens meer :wink:


Ow ja, moest je geïnteresseerd zijn in een tweedehands setje aan ongeveer de helft van de nieuwprijs (het mijne dus), PM dan ff, dan kunnen we misschien nog wel tot een vergelijk komen, ik denk er namelijk aan om over te stappen op ceramic :wink:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Als ik me niet vergis is de Crossroc toch wel wat lichter dan de nieuwe en relatief "zware" Crossland. Daar staat tegenover dat Crosslands zowel met velg- als met schijfremmen overweg kunnen. Bij de Crossroc (als je ze nog kan vinden) moet je kiezen. Beide zijn UST.

De oude - maar daarom niet slechte - Crossrides zijn enkel geschikt voor binnenbanden (dus non-UST).

Dzjowie heeft wel gelijk dat het belangrijk is om voor quasi even brede velgen te gaan, anders zal je te veel aan je remmen moeten prutsen.
Ik heb in dat opzicht net "chance" gehad.

Wat het gewicht van je wielen betreft, zijn lichte banden en velgen belangrijker dan lichte assen. Dit aangezien de assen in het centrum van het wiel zitten.

Crossmax Enduro kan je ook voor 330 aan huis geleverd krijgen als je ze koopt bij het - anders dure - Belgische Wheelmasters. Hoef je dus geen extra benzine naar NL aan te verspillen.
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

Re: Wielen: nieuw setje

Bericht door InSaNe_ClowN »

Gert schreef:Ik heb een koersfiets en een MTB. Het liefst rij ik met men MTB maar af en toe op de baan toch ook wel met de koersfiets. Telkens als ik daar mee rij krijg ik last van men knie en ik weet niet aan wat het ligt. Dit heb ik niet bij MTB dus waarschijnlijk aan de houding of afstelling.
Nu ik er toch niet zo veel mee rij wil ik de koersfiets misschien verkopen en mij een nieuw setje wielen aanschaffen om op de baan te rijden met men MTB met slicks erop.
Op het moment heb ik Regida ZAC 19 wielen in men MTB zitten dus niet echt het van het. Deze kan ik dan misschien gebruiken om op de baan te rijden en voor XC een nieuw setje kopen. Welke zijn goed en lichter dan de ZAC 19 en niet te duur.
Trouwens, hoeveel wegen de ZAC 19 eigenlijk (voor en achter)? Iemand een idee.
Ik heb al gedacht aan de Mavic crosslands of Crossride. Is dit iets en zijn ze goed?
offtopic : ik zoek nog een 2de handse koersfiets :P laat mischien eens iets weten :wink:
Gert
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek 8900 full XTR disc
Contacteer:

Re: Wielen: nieuw setje

Bericht door Gert »

InSaNe_ClowN schreef:
Gert schreef:Ik heb een koersfiets en een MTB. Het liefst rij ik met men MTB maar af en toe op de baan toch ook wel met de koersfiets. Telkens als ik daar mee rij krijg ik last van men knie en ik weet niet aan wat het ligt. Dit heb ik niet bij MTB dus waarschijnlijk aan de houding of afstelling.
Nu ik er toch niet zo veel mee rij wil ik de koersfiets misschien verkopen en mij een nieuw setje wielen aanschaffen om op de baan te rijden met men MTB met slicks erop.
Op het moment heb ik Regida ZAC 19 wielen in men MTB zitten dus niet echt het van het. Deze kan ik dan misschien gebruiken om op de baan te rijden en voor XC een nieuw setje kopen. Welke zijn goed en lichter dan de ZAC 19 en niet te duur.
Trouwens, hoeveel wegen de ZAC 19 eigenlijk (voor en achter)? Iemand een idee.
Ik heb al gedacht aan de Mavic crosslands of Crossride. Is dit iets en zijn ze goed?
offtopic : ik zoek nog een 2de handse koersfiets :P laat mischien eens iets weten :wink:
Foto's kan je vinden op men site. Ik zal je laten weten als ik hem weg doe.
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

=D> heb me een setje crosslands (zie ander topic) gaan halen .
En ik moet zeggen da bolt goed ,wat kan mij dat schelen dat die een beetje zwaarder zijn #-o .
8) Het zit hem in de benen hé :wink: .
En voor die prijs kunt ge ze niet geleverd krijgen .
Btw 40 min rijden is nu ook ni overdreven naar NL :wink: .
En daar heb je tenminste de keuze dat je ze eens kan "betasten" :lol:
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Dzjowie schreef:
Captain Haddock schreef: BTW, gewicht van wielen is 3x belangrijker dan niet roterende onderdelen.
Ow ja, moest je geïnteresseerd zijn in een tweedehands setje aan ongeveer de helft van de nieuwprijs (het mijne dus), PM dan ff, dan kunnen we misschien nog wel tot een vergelijk komen, ik denk er namelijk aan om over te stappen op ceramic :wink:
Heb het cijfer niet dubbelgechecked, maar lijkt me wel logisch... Bovendien voel je het verschil als je met lichte banden optrekt tov zware banden/velgen.
Plaats reactie