Vork: Judy TT

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Vork: Judy TT

Bericht door tafelpoot »

Hallo, ik weet dat ik mijn probleem eigleijk een hele tijd geleden had moeten posten maar had er toen niet aan gedacht, als ik ging rijden deze winter (==> koud) werd mijn voorvork (een Judy TT) gewoon een vaste vork, het in en uitveren ging zeer moeizaam, ik denk dat dit te maken heeft met de kou en dat daardoor de olie in mijn veer (of eender wat) minder makkelijk beweegt.
wat kan je daar aan doen om dit te verhelpen of gewoon te zorgen dat diut niet meer gebeurt
Gebruikersavatar
ché
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: za 08 mei 2004 22:07

Re: Judy TT

Bericht door ché »

tafelpoot schreef:Hallo, ik weet dat ik mijn probleem eigleijk een hele tijd geleden had moeten posten maar had er toen niet aan gedacht, als ik ging rijden deze winter (==> koud) werd mijn voorvork (een Judy TT) gewoon een vaste vork, het in en uitveren ging zeer moeizaam, ik denk dat dit te maken heeft met de kou en dat daardoor de olie in mijn veer (of eender wat) minder makkelijk beweegt.
wat kan je daar aan doen om dit te verhelpen of gewoon te zorgen dat diut niet meer gebeurt
Niets, in warme streken fietsen :P
Dit heb je vaak bij de mindere vorken, zoals RST enz...
Maar van een judy die amper veert in de winter, heb ik nog nooit horen spreken :-s

gr
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Je probleem aan jou vork heeft niets te maken met de olie, want bij een Judy TT zit er die niet in...
Wat het wel kan zijn is een kapotte veer of veel vuil tussen de geleidingen.
Ik zou zeggen, haal hem eens uit elkaar. Het is echt niet moeilijk. :wink:
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

Maar nu (als het warmer wordt) veert ze terug zoals vroeger (alvast bedankt voor de snelle reacties)
bestaat er een manual om deze vork uit elkaar te halen?
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Dat is wel vreemd...
Hier is wat informatie van je vork
Gebruikersavatar
Tr@ndy
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 20:55

Bericht door Tr@ndy »

Ik vrees dat Tafelpoot toch wel eens gelijk kan hebben. Ik had ook Judy TT en in de winter veerde die nul komma nul [-X [-X
Hij veerde pas opnieuw bij aangenamere temperaturen... :drunk:
Daarom heb ik TT vervangen door Duka Race, een wereld van verschil :bounce: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Da's gewoon van de kou. Die elastomeren+veren vervriezen gewoon onder de 10°. Kan geen kwaad eens een onderhoud te geven, maar zal aan dat probleem niks veranderen. Ik had een RST en heb mij nu een Judy XC aangeschaft, is al wat beter. Als je dat probleem wil vermijden, moet je een luchtvork kopen.
Gebruikersavatar
ché
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: za 08 mei 2004 22:07

Bericht door ché »

Captain Haddock schreef:Da's gewoon van de kou. Die elastomeren+veren vervriezen gewoon onder de 10°. Kan geen kwaad eens een onderhoud te geven, maar zal aan dat probleem niks veranderen. Ik had een RST en heb mij nu een Judy XC aangeschaft, is al wat beter. Als je dat probleem wil vermijden, moet je een luchtvork kopen.
bwaa meestal vervriezen de elastomeren rond de 0° hoor bij zo'n vorken ( zeker bij RST )

Je kan ook een goeie vork met veer kopen: bv marzocchi MX comp

gr
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

Hey bedankt voor de snelle reacties
ik zal een van dees mijn vork is een goei onderhoud geven
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Mijn vork (Judy TT 2003/4 ?) veert totaal niet meer. In de winterkoude is dat wel normaal. Maar ik stal mijn fietsen in de kelder waar ook de chauffageketel staat. Het is daar misschien wel 25° C, en toch veert ze voor geen (centi)meter. Ik mag aan dat regelknopje draaien zoveel ik wil, dat verandert niets.

Nu heb ik ergens ooit eens op MTBreview.com gelezen dat je de veren kan vervangen zodat de vork heel wat beter presteert. Als ik mij goed kan herinneren moet je de gele veren vervangen door de rode (het kan ook omgekeerd zijn). Iemand die daar meer over weet?

Een andere vork is nu even geen optie. Ik heb momenteel andere prioriteiten (gps, wielen, nieuwe racefiets).
Plaats reactie