ZAC19 <-> ZAC19R

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

ZAC19 <-> ZAC19R

Bericht door Justin »

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Rigida ZAC19 en de ZAC19R ?
Volgens hetgeen ik op de site van Rigida heb gezien is het enkel de kleur van de "bovenkant" die verschillend is.

Als ik dan verder ga op mijn Cube zou ik de ZAC19R (bovenaan zwart) hebben, doch volgens de technische info zou het de ZAC19 zijn...

(Technische specificaties van de ZAC19 / 19R blijken voor de rest identiek te zijn.)
Gebruikersavatar
ché
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: za 08 mei 2004 22:07

Bericht door ché »

IK ben niet zeker, maar volgens mij ishet verschil tussen schijfremmen of niet!
Die dat helemaal zwart zijn, worden gebruikt op fietsen bij schijfremmen ( en ook bij cube, dat weet ik ).
De andere voor v-brakes of voor hydrolische velgremmen.
Dus als je schijven hebt zullen het de ZAC19R zijn zoals je zegt :wink:

gr
ché
Gebruikersavatar
hurricane
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 nov 2003 01:21
Rijdt met: minerva hurricane xtr

Bericht door hurricane »

Ik denk dat de 19 R een gegroefd remvlak heeft, en de 19 een vlak remvlek.


hurricane
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

@Ché

Denk niet dat het met schijfremmen te maken heeft. Als je op de site van Rigida kijkt zie je dat enkele de ZAC2000 en TAURUS2000 voor schijfremwielen bedoeld zijn. (ZAC19 en ZAC19R staan trouwens beiden bij de "gewone" velgen vermeld.

@Hurricane

Daar ben ik ook niet zeker van... Volgens de info bij de Cube 4 zijn het ZAC19 velgen, alhoewel deze aan de bovenkant zwart zijn en meer voldoen aan de beschrijving van de ZAC19R. Ik heb trouwens ook de indruk dat ze gegroefd zijn... althans zo voelt het aan.
Gebruikersavatar
hurricane
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 nov 2003 01:21
Rijdt met: minerva hurricane xtr

Bericht door hurricane »

Wij verkopen bij ons op het werk rigida velgen, en ik heb die velgen eens bekeken. De zac 19 is glad aan de zijkant, en de zac 19 r is gegroefd aan de zijkant. Het zijn wel velgen van vorig jaar, dus het kan wel zijn dat de nieuwe modellen verschillen.

hurricane
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Ondertussen heb ik een mailtje gestuurd naar Rigida Boxmeer (NL), en ik heb dit als antwoord gekregen :

"Originele tekeningen lijken inderdaad hetzelfde. De R van ZAC 19 staat voor Reinforced (versterkt). Dit profiel heeft dikkere remflanken, waarbij de remflanken afgedraaid kunnen worden. Dit heeft als effect dat je een betere remprestatie krijgt.
Op de website zie je dat de tekening van ZAC 19 (zilver) geen afgedraaide zijflanken heeft.
De foto van de ZAC 19 R daarentegen wordt zwart geanodiseerd of zwart gelakt waarbij daarna de remflank wordt afgedraaid.
Men haalt bij wijze een beetje aluminium er terug af. Deze velgen zien er ook mooier uit. "
Gebruikersavatar
hurricane
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 nov 2003 01:21
Rijdt met: minerva hurricane xtr

Bericht door hurricane »

voila
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

hurricane schreef:voila
Op de site van Cube staat bij de LTD4 de verkeerde informatie.
Dit werd mij ook door Rigida bevestigd gezien zij met zekerheid konden zeggen dat voor de LTD4 de ZAC19R geleverd wordt.

Zo is het "zac-mysterie" opgelost. :wink:
Plaats reactie