welke banden voor op de weg met mtb

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
CUB3
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 04 jul 2005 20:22
Rijdt met: CUBE LTD 4 2005

Bericht door CUB3 »

ik heb vandaag 2 michelin XC road slicks gekocht bij janssen in genk
13.50€ per stuk in promotie.
k'ben benieuwd naar de kwaliteit.
ik laat het wel weten binnen een paar honderd Km.
Gebruikersavatar
RacScott
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 06 jul 2002 02:00
Rijdt met: Scott Comp Racing
Contacteer:

Bericht door RacScott »

Ik rij met bandjes van Decathlon op de baan, 1.5 met een klein beetje profiel en da bolt goed, wel niet te monteren zonder bandenlichters. Is wel geen band voor de anti-kilo freaks.

Kostprijs is 9.9euro per band.

Afbeelding
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Ik heb een enigszins off-topic vraagje: als niet-technisch onderlegde biker rijd ik altijd op hetzelfde type banden, zoals ik die met bike en al gekocht heb: Schwalbe Little Albert. Een ronduit dikke band met stevige noppen, goed voor in de modder dus. Maar ik rijd er ook mee in droge omstandigheden, en zelfs als ik op de weg rij.
Mijn vraag nu: is dit erg, want als ik jullie reacties hier zo lees, dan is het bijna een must om op z'n minst op de weg toch met semi-slicks te rijden. Maar waarom eigenlijk: okéé, semi-slicks zullen wel wat soepeler en sneller rijden, maar wat dan nog: een beetje extra weerstand met mijn dikke modderbanden is toch extra-training!
En trouwens: wat zou eigenlijk het verschil zijn bij een mtb-Chrono op een droge ondergrond wanneer je semi-slicks of mijn Schwalbe Little Albert gebruikt? Is dat een kwestie van enkele seconden, of zou het echt om minuten gaan?
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Bengo schreef:Ik heb een enigszins off-topic vraagje: als niet-technisch onderlegde biker rijd ik altijd op hetzelfde type banden, zoals ik die met bike en al gekocht heb: Schwalbe Little Albert. Een ronduit dikke band met stevige noppen, goed voor in de modder dus. Maar ik rijd er ook mee in droge omstandigheden, en zelfs als ik op de weg rij.
Mijn vraag nu: is dit erg, want als ik jullie reacties hier zo lees, dan is het bijna een must om op z'n minst op de weg toch met semi-slicks te rijden. Maar waarom eigenlijk: okéé, semi-slicks zullen wel wat soepeler en sneller rijden, maar wat dan nog: een beetje extra weerstand met mijn dikke modderbanden is toch extra-training!
En trouwens: wat zou eigenlijk het verschil zijn bij een mtb-Chrono op een droge ondergrond wanneer je semi-slicks of mijn Schwalbe Little Albert gebruikt? Is dat een kwestie van enkele seconden, of zou het echt om minuten gaan?
Zeker minuten,een noppen band loopt nu eenmaal zwaarder :drunk:
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

"Zeker minuten" verschil op een Chrono (bij droge ondergrond) tussen een dikke band met stevige noppen enerzijds en een semi-slick band anderzijds, zo wordt hier gemeld.
Waauw, als dat waar is, dan kan ik dus echt nog progressie maken op de Chrono's!
Maar: is dat nu echt waar, want tenslotte is dit antwoord puur op gevoel gegeven en niet op wetenschappelijk onderzoek. Bovendien blijft het ook op een Chrono met droge ondergrond nog steeds om een mountainbikeparcours gaan, dus voornamelijk met grond, zand, gras etc. en niet om asfalt/beton waar inderdaad een semi-slick allicht een stuk sneller zal zijn dan een dikke noppen band.
Kortom: graag had ik nog meer overtuigende argumenten waarom bij mtbiken (bv. Chrono) er echt minuten verschil zit tussen gebruik dikke noppen band dan wel een semi-slick.
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Een semi is altijd sneller,ook als het nat is,alleen minder grip,in de bochten,en bergop,en bij het remmen,als het nat is geven noppen wel grip,maar ook rolweerstand :drunk:
Gebruikersavatar
Geut
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 13:38
Rijdt met: BH Lynx Race

Bericht door Geut »

Ik rijd op de weg met Geax streetrunners 1.6.

Deze zijn dik zodat ik geen dunnere reservebinnenband moet meenemen.

En vooral : deze waren op voorraad bij de fietsenboer.

Ik denk niet dat ze echt licht zijn, dit is niet echt noodzakelijk vind ik, ze worden alleen gebruikt om duurtrainingen op de weg af te werken.

Greetz 8)
Dieter
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

ik rij met Kenda Kontender 1.0 :^o
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Ik rij sinds een paar weken met Schwalbe Big Apple 2.0

Bollen heel goed, en vooral ze zien er veel beter uit dan die dunne slicks op een MTB.

(Wel spijtig dat ze wat zwaar zijn, het zijn ook draadbanden) Ze wegen samen toch bijna 500 gram meer dan mijn RR.
Gebruikersavatar
tpl
Mountainbiker
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 27 dec 2004 14:38
Rijdt met: canyon CF slx 29er

Bericht door tpl »

Ik heb net de schwalbe marathon slicks gekocht. Op aanraden van de eigenaar van janssen fietsplezier want ik ken geen kl**** van slicks :lol:

In elk geval ben ik wreed content van die bandjes!
Plaats reactie