ketting

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
mountainsurfer
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
Rijdt met: giant 29 er

ketting

Bericht door mountainsurfer »

welke ketting is beter ??
sram 9.0 (ongeveer 30€)
shimano xt (ongeveer 20€)
Gast

Bericht door Gast »

""
Laatst gewijzigd door Gast op zo 20 jun 2004 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Manitou! schreef:kleine verbetering bij sram is het een pc 99
en deze komt overeen met een xtr
dus die is beter en uit ondervinding zijn de sram's iets slijtvaster dan de shimano's
Sram slijt sneller, maar heeft als voordeel het kettingslot.
De duurdere kettingen zijn niet beter dan de goedkope(ze roesten alleen wat sneller en moeten dus na het fietsen snel opnieuw gesmeerd worden).
midas
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 10 dec 2003 19:39
Rijdt met: Red Bull NPL-400 (fully XT)

Bericht door midas »

Zou de 'budget' PC59 (+-13 eur) volgens jullie veel slechter zijn dan de duurdere?
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ik rij met PC 59 en 69 en merk geen verschil tussen deze kettingen. Ze lijken met iets slijtvaster dan de XT's, die mooier blinken.
Het kan ook dat het onderhoud van die SRAM-kettingen zorgvuldiger gebeurt dan dat van de vroegere Shimano's. Niets belet je echter een SRAM-slot op een Shimanoketting te gebruiken.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

midas schreef:Zou de 'budget' PC59 (+-13 eur) volgens jullie veel slechter zijn dan de duurdere?
De pc99 is iets beter qua oppervlaktebehandeling(vernikkeld) en zal dus minder snel roesten.
Maar als je na een tocht een PC99 of een PC59 lang laat staan zonder te kuisen roesten ze allebei.
Als je onmiddellijk na de tocht inspuit met wd 40 en later kuist geen probleem.
Je hebt meer dan 2 pc59 voor een pc99. Welke gek koopt dan nog pc99.
Vroeger sleet shimano sneller doordat de montagepin van een slechtere kwaliteit was dan de de andere verbindingspennen, dat is fel verbeterd sedert 2003.
In de zomer rij ik meestal met shimano en in de winter met sram(slijt sneller, maar is beter te reinigen).
Ideaal is pc59 en 3kettingen per cassette.
Gebruikersavatar
Shrek
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 02 dec 2002 00:43
Rijdt met: Thompson Zeus

Bericht door Shrek »

peter schreef:
Manitou! schreef:kleine verbetering bij sram is het een pc 99
en deze komt overeen met een xtr
dus die is beter en uit ondervinding zijn de sram's iets slijtvaster dan de shimano's
Sram slijt sneller, maar heeft als voordeel het kettingslot.
De duurdere kettingen zijn niet beter dan de goedkope(ze roesten alleen wat sneller en moeten dus na het fietsen snel opnieuw gesmeerd worden).
Tiens :-?
Lees ik hier nu contraire dingen?
Mijn ervaring is toch ook dat Sram slijtvaster is dwz minder vlug slijt...
Behalve natuurlijk als je met de Sram in de winter rijdt en de Shimano in de zomer dan zal die Sram eerder versleten zijn #-o

Of zit ik en Manitou er nu naast???
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

[
Sram slijt sneller, maar heeft als voordeel het kettingslot.
De duurdere kettingen zijn niet beter dan de goedkope(ze roesten alleen wat sneller en moeten dus na het fietsen snel opnieuw gesmeerd worden).[/quote]
Tiens :-?
Lees ik hier nu contraire dingen?
Mijn ervaring is toch ook dat Sram slijtvaster is dwz minder vlug slijt...
Behalve natuurlijk als je met de Sram in de winter rijdt en de Shimano in de zomer dan zal die Sram eerder versleten zijn #-o

Of zit ik en Manitou er nu naast???[/quote]
Ik kan alleen maar zeggen wat de km's zeggen. En de vergelijkingen zijn gebeurd in de winter. 2 fietsen, maar zelfde cranks, cassette en kettingen.
Ook de rijomstandigheden waren gelijkaardig. Bij het nameten van de ketting elke week bij wisselen viel de snellere slijtage van sram op.
Fietsenmaker zegt hetzelfde.
Gast

Bericht door Gast »

""
Laatst gewijzigd door Gast op zo 20 jun 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Manitou! schreef:strange ik rijd nu gemiddeld een goei 300km meer met een sram ketting tov van een shimano ketting
gewoon onderhoud
Bij het mtb'en km's vergelijken is zinloos. je moet het aantal gereden uren vergelijken.
En op de koersfiets valt de snellere slijtage van sram nog beter op(daarmee rij ik bijna nooit in de regen).
Plaats reactie