DT Swiss XR of Mavic CrossMax SLR?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

balphydus schreef:Het is algemeen geweten dat DT swiss betere lagering heeft als Mavic PUNT
Lagers niet alleen, ook de achterbody van Mavic terkt op niet veel.
Joybiker
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 03 jan 2003 00:45
Rijdt met: Thompson.
Contacteer:

Bericht door Joybiker »

balphydus schreef:Het is algemeen geweten dat DT swiss betere lagering heeft als Mavic PUNT
'k zou liever zien dat je met feiten afkomt, cijfers en getallen ipv van zomaar wat aan te nemen........
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

hier ook niet zo'n goede ervaringen met wielen van mavic, ik vind ze ook te slap en snel speling op de lagers en body, de velgen van mavic vind ik dan wel weer goed. waarom zou je geen setje laten spaken? kan je een beetje je zin doen, bv: DT swiss 240 naven, DT revolution spaken en ZTR velg, zeer licht en lekker stijf.

groet
Joybiker
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 03 jan 2003 00:45
Rijdt met: Thompson.
Contacteer:

Bericht door Joybiker »

serge schreef:
balphydus schreef:Het is algemeen geweten dat DT swiss betere lagering heeft als Mavic PUNT
Lagers niet alleen, ook de achterbody van Mavic terkt op niet veel.
'k vind die van Mavic niet slecht, 'k heb nog nooit 'n body moeten vervangen dus 'k zal er zeker niet over klagen. En voor alle duidelijkheid vermeld 'k hoeveel km's 'k er al mee gereden heb............
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

Joybiker schreef:
serge schreef:
balphydus schreef:Het is algemeen geweten dat DT swiss betere lagering heeft als Mavic PUNT
Lagers niet alleen, ook de achterbody van Mavic terkt op niet veel.
'k vind die van Mavic niet slecht, 'k heb nog nooit 'n body moeten vervangen dus 'k zal er zeker niet over klagen. En voor alle duidelijkheid vermeld 'k hoeveel km's 'k er al mee gereden heb............
Ik hou ni echt de km bij, maar na 1 jaar nieuwe lagers moeten steken en na 2 jaar achterbody moeten vervangen omdat deze helemaal ingesleten was vind ik snel, nu DT en na 3 jaar nog maar 2 lagers moeten vervangen, en geloof me deze wielen worden gebruikt. O ja, ook 1 spaak moeten vervangen van het achterwiel, dit heb ik met Mavic niet gehad.

Serge
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

serge schreef:
balphydus schreef:Het is algemeen geweten dat DT swiss betere lagering heeft als Mavic PUNT
Lagers niet alleen, ook de achterbody van Mavic terkt op niet veel.
O, ja, was ik vergeten. Bij mijn vorig stel X-Maxen na een jaar de body ook moeten opengooien. Regelmatig de palletjes van de vrijloop moeten losmaken en proper maken. Kost allemaal natuurlijk niks maar is telkens weer een heel prutswerk en gedoe.
Nadeel van de body van de DTSwissen is dan weer dat het materiaal 'zachter' is zodat de cassette er wat op inwerkt. Geen onoverkomelijk probleem maar het vraagt wat meer paswerk om na een tijd de cassette nog vlot over de body te krijgen.
Dat werk en die kosten vind ik niet eens zo erg, het is een hobby voor iets.
Maar dat zo'n dure wielen (de Mavics dus) zo slap zijn viel toch serieus tegen.
Nu bij mijn stel Mavics was me dat niet opgevallen (toen wist ik nog niet beter of wel waren ze toen steviger) maar het verschil met mijn handgespaakte 240's is wel opmerkelijk (tja dat is dan weer het nadeel van een hoge standaard).
Hoeveel km elk wiel gedaan heeft weet ik niet want ik rij met 4 stel wielen naargelang de omstandigheden en de fiets (ook nog een stel crossrides, daarvan scheuren de velgen regelmatig gewoon open aan de spaak maar ze kosten dan ook 2 keer niks en worden gewoon voor training gebruikt).
En de 240's worden al 5 jaar juist in de meest zware omstandigheden gebruikt (op de fully in o.a. Cape Epic, Polen, Ardèche,...) terwijl de Mavics maar zijn om op de hardtail hier in de bossen rond te hossen.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Ik zou de Xmaxen niet nemen, heb ze zelf maar als je voor de looks gaat zou ik in dat geval Fulcrum zero's nemen. Daar zijn de ervaringen toch beter mee. Met name de achternaaf met alles wat daar bij hoort is bij mavic niet echt fantastisch.

Het body probleem heb ik ook en een nieuwe helpt bijna niet. Ik heb er geloof ik een a4tje op dit forum aan besteed hoe je het wel tijdelijk kan verhelpen zonder extra kosten.

De DT's zijn super wielen, nu het volgende, alleen en dat is niet je vraag een handgespaakt DT240 met DT spaken revo bv en een nutobes velg is net zo duur en toch wel het wielsetje. Met DT4.2 kan ook, dan heb je feitelijk de XR1450.

Het zal allemaal zo rond de 600 euro kosten dus dat maakt niet echt uit.

Wat misschien nog wel een relevante vraag is met welke banden wil je rijden?

gewoon + biba - Set maakt dan niet zoveel uit
Gewoon + latex - dit gaat het beste op Notubes velgen, ik zeg niet dat het niet op een ander gaat!!!!!
Tubeless - Die gaan het beste op Xmaxen of fulcrums

Ik heb zelf twee jaar met de slr's gereden en nogsteeds als tweede set, maar ik was inderdaad erg verrast door de veel grotere stijfheid van mijn 32 spaaks Hope pro2 , sapim xrays, notubes velgen. Ondanks dat bv een DT4.2 nog een stuk stijver is dan een notubes velg
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door balphydus »

Sharplikeascalpel kocht 4 jaar geleden dt 240 naven, na 2 jaar verkocht hij ze door aan mij. Ik heb er ook 2 jaar mee gereden en ze dan gepolijst (omdat de verf lelijk werd). Nu heeft hij ze opnieuw laten opspaken in een setje wielen. Dit allemaal met de originele lagers EN body van 4 jaar oud!!!!! De lagers zijn alleen goed onderhouden geweest (niet door een lbs) door onszelf. Ik heb 2 jaar geleden ook weer een nieuwe set gekoct en die zijn nog altijd toppie.
Gebruikersavatar
Canis Lupus
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 okt 2008 15:39
Rijdt met: Trek Top Fuel 9.8 2009

Bericht door Canis Lupus »

wasbeer2006 schreef:Ik zou de Xmaxen niet nemen, heb ze zelf maar als je voor de looks gaat zou ik in dat geval Fulcrum zero's nemen. Daar zijn de ervaringen toch beter mee. Met name de achternaaf met alles wat daar bij hoort is bij mavic niet echt fantastisch.

Het body probleem heb ik ook en een nieuwe helpt bijna niet. Ik heb er geloof ik een a4tje op dit forum aan besteed hoe je het wel tijdelijk kan verhelpen zonder extra kosten.

De DT's zijn super wielen, nu het volgende, alleen en dat is niet je vraag een handgespaakt DT240 met DT spaken revo bv en een nutobes velg is net zo duur en toch wel het wielsetje. Met DT4.2 kan ook, dan heb je feitelijk de XR1450.

Het zal allemaal zo rond de 600 euro kosten dus dat maakt niet echt uit.

Wat misschien nog wel een relevante vraag is met welke banden wil je rijden?

gewoon + biba - Set maakt dan niet zoveel uit
Gewoon + latex - dit gaat het beste op Notubes velgen, ik zeg niet dat het niet op een ander gaat!!!!!
Tubeless - Die gaan het beste op Xmaxen of fulcrums

Ik heb zelf twee jaar met de slr's gereden en nogsteeds als tweede set, maar ik was inderdaad erg verrast door de veel grotere stijfheid van mijn 32 spaaks Hope pro2 , sapim xrays, notubes velgen. Ondanks dat bv een DT4.2 nog een stuk stijver is dan een notubes velg
Momenteel doe ik vrij veel baan, dus heb ik er de Furious Freds opliggen. Eerste achterband heb ik al helemaal opgereden en moeten vervangen. Denk dat ik deze nog even houd, met het nadeel dat ik vaak doorslip bij het echte werk. #-o
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

DT-swiss natuurlijk. Daar is toch geen twijfel over :)

mavic x-max kent iedereen en is daarom zo geliefd bij vele bikers die "iets minder kennen van fietsen"
een jaar of 5 geleden heb ik ook X-maxen gekocht (velgrem met ceramische wanden)
en toen enkele jaren wat minder gefietst door het studeren. Ook wat minder bezig geweest met fietsonderdelen etc.

nu terug begonnen en van mijn eerste loon een upgrade gekocht waaronder dt 240S wielen.
Ondertussen als 4000 km ermee en nog NIKS aan. Bij de X-max kon ik dat niet zeggen na 4000km.
Body en lagers verslijten sneller zoals al aangegeven.
Ook de stijfheid (al ligt hier ook veel aan de bespaking) is een heel verschil.
Plaats reactie