cassette-ketting

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

cassette-ketting

Bericht door bieste »

Met m'n oude heb ik zowat 2000 modderkilometers gebold. Niet slecht denk ik. Alleen het was de orginele op m'n nieuwe bike en 'k weet nie welk merk. Nu zou ik gaan voor de deore of lx (11-32) met een prijsverschil van ongeveer 10€. Gaat een lx zoveel langer mee? Mijn fietsenboer stelde me voor om een koerscassette te nemen (12-27) omdat we hier in de vlaanders toch nooit op die kleine versnelling rijden.
Welke optie neem ik? En hoeveel km bol je normaal met ketting en cassette?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Die LX lijkt me het prijsverschil wel waard, daar zou ik niet aan twijfelen. 12-27 is volgens mij inderdaad een goed verzet voor in Vlaanderen (en voor de weg), ik rij zelf (standaard) met een 11-28 8-speed en dat gaat in de meeste gevallen zelfs in de Ardennen helemaal goed.

Over het aantal km's dat je kan doen met een cassette: dat loopt nogal uiteen, gebruik de zoekfunctie 'ns, de meesten hebben hun bevindingen al wel gepost. In elk geval is het de moeite om een tweede ketting te kopen en dan af te wisselen :D
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Ik zou die koerscassette zeker niet nemen! Tenzij je een superconditie hebt en vlot de koppenberg oprijdt, maar alleen al omdat je grootste verzet 12T ipv 11T is, zou ik er niet voor kiezen. En ik denk dat LX beter vernickeld is, zal minder rap roesten. Het prijsverschil met deore leek me miniem.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Deore verslijt terwijl ge er naar kijkt....
Pak zeker LX.
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Bericht door Tom »

kamikaze schreef:Deore verslijt terwijl ge er naar kijkt....
Pak zeker LX.
Ballekes Gérard :lol: !!!
Op m'n mudbike rij ik met een Deore cassette, en die gaat toch al vlotjes tegen de 3000 km mee. Gewoon gebruik maken van 2 kettingen, deze OP TIJD vervangen (voor ze uitgerokken zijn dus), en materiaal goed onderhouden.
Enkel qua gewicht scoort ze vrij laag, maar daar trek ik me weinig van aan.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Effe in m'n onderdelenhistoriek gaan snollen:

Steeds ketting en cassette tesamen:
Deore: 465 km
LX: 1988 km
XT: 2580 km

Nu rij ik terug met XT, maar dan met twee kettingen. Voorlopig nog maar 1040 km dus nog geen uitsluitsel over welke levensduurverlenging ( #-o ) dat teweeg brengt.
Gebruikersavatar
STPaez
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 04 feb 2004 08:59
Rijdt met: Epic 29", Iron Horse 7point7

Re: cassette-ketting

Bericht door STPaez »

Een ketting is veel sneller versleten dan de casette en voortandwielen. Ik heb recent een kettingkaliber gekocht die aangeeft als je ketting uitgerokken is en moet vervangen worden. Ik gebruik XT kettingen en casette, de ketting vervang ik na ongeveer 1200 km, als de kaliber het aangeeft. Dan kan je toch een 5 kettingen verslijten alvorens de casette en tandwielen ook op zijn. Als je te laat de ketting vervangt, past deze niet meer goed en trapt door.
Een XT of XTR ketting gaat ook veel langer mee dan een Deore of LX. Bij Van eyck 18 euro voor XT en 20 euro voor een Dura-ace/XTR ketting.
Indien beperkt budget: Deore casette met een XT of XTR ketting combineren, schakelt beter en gaat veel langer mee. 8)
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

Mijn acera cassete en ketting was er na een 1800KM volledig door, nu steeken er ander op niet van shimano maar wel nog altijd de acera shifters, en deze cassete's zouden in theorie 8000 kilometer moeten halen, in de praktijk zijn er dat vele minder en met de modder erbij nog minder, maar als ze het 3000 kilometer uithouden benik al enorm tevreden.
Plaats reactie