Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Bericht door Prospeer »

Mijn recent aangekochte bike heeft standaard voor een Rocket Ron en achteraan RaRA. Met de RaRa was ik al bekend - is niet de meest extreme grippy band op echt glibberig terrein, maar vind hem wel redelijk controleerbaar.

Ik ben echter al een paar keer gevallen en heb echt de indruk dat die RoRo hier mss deels de oorzaak kan van zijn. Meestal gebeurt eenzelfde scenario: erg modderige, vettige ondergrond. Daar dan met een redelijke vaart (20+) door knallen (want komende van een iets harder en dus sneller stuk)... en dan gaat het fout als ik de weg een beetje helt (bvb traktorsporen).
Ik begrijp dat ik mijn snelheid wat moet aanpassen om valpartijen te vermijden :oops: maar ik heb ook de indruk dat die RoRo niet consequent grip levert. Iemand hiermee bekend?
Druk waarmee ik rij: voor 1.9 - achter 2.0.

Alternatieven (van Schwalbe) buiten de NN? Zou een Hans Dampf meer stabiel en consistenter zijn?
Andere tips ook welkom.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

heb sinds kort op mijn nieuwe fiets de hutchinson python, redelijk bolle band, heb hem in de 2.0 versie. Deze band is echt een droom, snelle band maar heb er Lcmt mee overleefd zonder problemen. overal grip en op de weg zo goed als geen rolweerstand.

Reed vroeger altijd met schwalbe rara, roro.. terwijl deze het dubbele kosten van de gewone python(rijd er tubeless mee)

de aka's zoals eerder vermeld zijn inderdaad ook super banden, kosten niet veel, heel snelle band, over het algemeen veel grip, maar alle verharde wegen die nat liggen zijn niet echt aangenaam hiermee
Gebruikersavatar
kj
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: za 22 dec 2007 18:33
Rijdt met: Cannondale Rush

Bericht door kj »

Aan het twijfelen welke nieuwe banden ik zou steken... Rolweerstand is niet belangrijkste eigenschap; in de eerste plaats grip en lekbestendig en beetje all round qua ondergrond
Dacht zelf aan:
- schwalbe: hans dampf
- schwalbe: fat albert
- continenetal: mountain king 2
- Maxxis: ardent

Doelstelling is om deze zomer mee naar wales en ardennen te trekken... (AM) maar ook te doen om hier in de vlaamse ardennen te gebruiken (geen zin om elke week van banden te wisselen) :)

Of gewoon bij de nobby nics (snakeskin) blijven? Ben daar zeker content van, maar vrees dat ze tekort gaan schieten in Wales...
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

kj schreef:Aan het twijfelen welke nieuwe banden ik zou steken... Rolweerstand is niet belangrijkste eigenschap; in de eerste plaats grip en lekbestendig en beetje all round qua ondergrond
Dacht zelf aan:
- schwalbe: hans dampf
- schwalbe: fat albert
- continenetal: mountain king 2
- Maxxis: ardent

Doelstelling is om deze zomer mee naar wales en ardennen te trekken... (AM) maar ook te doen om hier in de vlaamse ardennen te gebruiken (geen zin om elke week van banden te wisselen) :)

Of gewoon bij de nobby nics (snakeskin) blijven? Ben daar zeker content van, maar vrees dat ze tekort gaan schieten in Wales...
Ik had zowat dezelfde doelen als jij + trip naar hooggebergte.
Ik heb voor Specialized Fast trak 2.2 gekozen maar wel de control versie omwille van de lekbestendigheid.
Tot nog toe content van !
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

Oeps vergeten. Bij mij is het op een 29er.
Op een BMX heb je wat meer profiel nodig. :wink: :lol:
Gebruikersavatar
kj
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: za 22 dec 2007 18:33
Rijdt met: Cannondale Rush

Bericht door kj »

Dr.Gonzo schreef:Oeps vergeten. Bij mij is het op een 29er.
Op een BMX heb je wat meer profiel nodig. :wink: :lol:
ik rij met een bmx'ke :oops:
Niels DB
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: di 17 jan 2012 21:38
Rijdt met: Ozonys Curve V5

Bericht door Niels DB »

Jakke schreef:En hoe zit het met Continental X -King , beter geschikt als allrounder dan de Mountainking of toch niet .
dat wil ik ook wel weten! [-o<
bostikbiker
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 23 mei 2012 12:40
Rijdt met: Giant Anthem X1

Bericht door bostikbiker »

Heeft er al iemand de met de nieuwe band van Schwalbe Hans Dampf gefietst. En zo ja hoe beviel deze :bounce:


No pain no gain =D>
Bostikbikker
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Bericht door flip »

Niels DB schreef:
Jakke schreef:En hoe zit het met Continental X -King , beter geschikt als allrounder dan de Mountainking of toch niet .
dat wil ik ook wel weten! [-o<
op de site van conti hebben ze een interessante vergelijking gemaakt, per doeleinde en ondergrond

http://www.conti-online.com/generator/w ... de_mtb.pdf

ik was aan het denken om te proberen met een combinatie X-king / mountain-king. maar is de lekbestendigheid van conti's goed, wat zijn jullie ervaringen???

ben immers helemaal niet tevreden van de schwalbe banden die ik tot hiertoe heb gehad (roro & rara), vooral qua lekbestendigheid moet ik zeggen dat ze me tegevallen. vroeger met hutchinson reed ik zelden lek, nu al 5 x dit jaar.
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Banden

Bericht door steviejanneke »

ik ben van plan een andere goedkope 2dehands fiets te kopen om toertochen aan de zee mee te fietsen (dus zand & zeezout)
welke banden zou ik best gebruiken ??
ik dacht aan RaRa vooraan & FF achter (ik heb nog iets van grip nodig vooraan mits ik deze fiets ook gebruik om met mijn hond te fietsen !!)

op mijn "gewone" mtb rij ik met RoRo vooraan & RaRa achter (voor mij een goeie comby)


PS: rijden jullie in de ardennen met een andere comby (deze zomer gaan we voor de eerste keer)
zou ik deze comby laten of mij FA voor & NN achter leggen ?

als je andere ideeen hebt laat maar weten :wink:
Plaats reactie