slicks/wegbanden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jensje
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 okt 2008 15:00
Rijdt met: Giant terrago 1

slicks/wegbanden

Bericht door Jensje »

Ik zou graag onder mijn mountainbike een paar wielen/banden hebben die op de weg wat makkelijker rollen, omdat ik na de examens vooral onroad ga trainen (behalve in weekend offroad). Het probleem is echter dat ik een grote technische/mechanische leek ben :p.
Dus wat heb ik daar voor nodig?

Enkel een andere band + binnenband?
Kan een dunne band op de normale velg waar nu een 2.1 band op ligt? Moet je die dan telkens gaan vervangen? Lijkt me een hele pak werk. doch de goedkoopste oplossing

Een volledig nieuwe set wielen?
Zelfde vraag als hierboven, is het gelijk welke 26" wielset? Dan moet ik daar ook een nieuwe cassette en schijf (om te remmen) bij kopen? Is dit alles mogelijk binnen een budget van +/- 200euro? (gewicht van wielset/banden van onder geschikt belang aan duurzaamheid) Zoja zeker te overwegen, want zoveel handiger dan banden verleggen...

Welke dikte van band stellen jullie dan voor? 1.0, 1.5, ... ? schiet maar met wat argumenten...

Een nieuwe fiets kopen? Giant fcr serie? Wat zijn daar de pro/contra's van?
of dan eerder Defy 3...? Voor nieuwe fiets kan budget opgetrokken naar 700euro, maar dan enkel als je goeie argumenten hebt

Zijn er nog andere manieren waar ik niet aan denk?
Zaken waar ik op moet gaan letten?

Iemand een voorstel om dit te klaren binnen een beperkt budget?
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Wat ik heb gedaan:

Cheapo-wielen (1900 gr) met Shimano-naafkens voor een 100-tal EUR, aldanniet OEM/2ehands.
Daarop een stel Schwalbe Super Moto's in 2.35 en Centerlock-schijven en een oude cassette die ik nog liggen had.
Dat geeft me een set-up waarmee ik belachelijk veel grip heb, zonder dat ik echt ergens aan moet wennen (nieuwe zitpositie/dunne bandjes). Comfort is superbe. Echt trash 'n' go. Snelheid is toch niet belangrijk op training, maar dit is wel zowat de meest duurzame oplossing die ik vond. Gewoon met binnenbandjes, geen geklier met latex. Downside (?): M'n fiets weegt nu zomaar eventjes 1200 gr meer :D Ik vind het ideaal.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Bericht door R1ALAIN »

Ik deed het vroeger met andere binnenbanden (tot 1") en buitenbanden Michelin (1"). Ze hangen nog in mijn tuinhuis. op deze Michelinbanden kon je tot 6 bar gaan. Wel opletten dat er geen beperkingen van de velg zijn!
Mijn velgen waren toen Mavic CrossMax ST keramisch en daar had ik geen probleem.
Het volgende is als je met 2 wielen werkt en dus 2 cassettes dat je op den duur (door niet evenredige slijtage) kettingproblemen zult krijgen. Als je echt handig bent is de cassette zo gewisseld en heb je dit probleem niet.
DUS het goedkoopst: binnen- en buitenbanden gewoon switchen, da's 10 minuten werk.
Ik gebruik nu hiervoor versleten NN 1.8 op 4 bar, da bolt evengoed !
Jensje
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 okt 2008 15:00
Rijdt met: Giant terrago 1

Bericht door Jensje »

Ik heb een selectie gemaakt van onderdelen die ik zou kopen. Kan iemand bevestigen dat deze onderdelen compatibel zijn met elkaar. Zou het een redelijke setup zijn? Heb ik nog iets vergeten/nodig? Dit komt op 156euro...
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Uw schijven zijn zesgaats, terwijl uw wielen voor Centerlock zijn.
Jensje
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 okt 2008 15:00
Rijdt met: Giant terrago 1

Bericht door Jensje »

Guido Beeck schreef:Uw schijven zijn zesgaats, terwijl uw wielen voor Centerlock zijn.
joppa daar heb je het al! sjans dat ik het nog eens laat na kijken ;)

nieuwe schijf: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=20681

komt dus 10euro bij :(
Gebruikersavatar
Kr1stof
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 08:25
Rijdt met: Thompson Trail - Belgian Bike power
Contacteer:

Bericht door Kr1stof »

Ik heb gewoon 2 Kojaks met bijpassende binnenbanden. Is 10 minuutjes werk voor banden te verwisselen.
Jensje
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 okt 2008 15:00
Rijdt met: Giant terrago 1

Bericht door Jensje »

Nog een vraag dat mij opeens te binnen schiet. Kan je zo'n 2de wielset zo maken dat de plaatsing van de remschijf correct is? Zodat ik niet telkens die remmen moet verstellen... ?
blazer
Mountainbiker
Berichten: 628
Lid geworden op: za 04 nov 2006 22:26
Rijdt met: Scott scale 29 expert carbon

Bericht door blazer »

ja , ik heb zelfs 3 stellen wielen met schijven

gewoon even je tijd nemen en alles op elkaar netjes af stellen
Jensje
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 okt 2008 15:00
Rijdt met: Giant terrago 1

Bericht door Jensje »

blazer schreef:ja , ik heb zelfs 3 stellen wielen met schijven

gewoon even je tijd nemen en alles op elkaar netjes af stellen
nice!

Nog een vraag: Ik zie op verschillende sites bij verschillende wielsetjes/velgen staan: compatibel met bandbreedte: 1.5 to 2.3

Kijken jullie daar naar? Iemand een idee of het zal lukken om die 1.1 bandjes op dat wielsetje te krijgen dat ik hierboven voorstelde?
Plaats reactie