wegbanden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ceetn
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 nov 2008 01:34
Rijdt met: merida matts TFS 500

wegbanden

Bericht door ceetn »

dag allen,

Graag had ik in de toekomst wat meer km's gemaakt op de weg ipv het bos met de mtb. Dit komt namelijk wat praktischer uit ( geen 40min id auto + nu het al donker is om 17u, is naar het bos trekken wat lastig ).

Aangezien ik nog maar sinds een paar maandjes mtb en nog niets ken van banden, velgen, enz... Kom ik met de volgende vragen:
"welke banden zijn aan te raden zijn om op de weg te rijden en maakt dit echt zoveel uit in vergelijking met mijn oorspronkelijke banden ( merida race 2.1)?"

" Wat betekent de 26 maal 2.1 ( 51 - 559 ) op mijn banden? "
" welke grootte van banden en dikte moet ik hebben zodat ze op mijn velg passen? of zijn alle banden voor op 26inch wielen gelijk ? "
" bij de decathlon zag ik slicks hangen van michelin, is dit een beetje deftige kwaliteit of ben ik beter met vb schwalbe,...? "
" slicks of semi- slicks? en kan je met die slicks nog een grindpad of zo doen of is dit uitsluitend bedoeld voor asfalt? "

of is het verdict " screw die slicks ga gewoon met je oorspronkelijke banden op de weg rijden ! ! !)

mijn huidige banden en velg: - band: Merida Race 2.1
- velg : Mavic XM117 BK/NC

Tot slot, ik ben beperkt tot een studentenbudgetje ( rond de 30 - 50 euro?) dus liefst geen extravagante voorstellen, ik zoek eigenlijk gewoon een deftige, basis, wegband.

Alvast bedankt !!
mtb_jonas
Mountainbiker
Berichten: 530
Lid geworden op: za 04 nov 2006 13:32
Rijdt met: thompson razor zoom

Bericht door mtb_jonas »

ik heb topslics ... maar als het regent voel ik met toch niet echt veilig mee. ik raad eigenlijk aan om gewone mtb banden die te versleten zijn voor in de modder om die te gebruiken op de weg... ik doe dit toch in de winter. in de zomer rij ik wel met mijn topslics

hutchinson topslicks 1.3
het belangrijkste is dat ze maat 26inch zijn dat is de diameter van uw wiel
als je met een standaar mtb rijdt
grtzzz
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Alle banden waar 26" opstaat of 559 (= hetzelfde) passen op je wielen (uitgezonderd bv oude 26" koersbandjes, maar die komt je normaal niet meer tegen). Voor een 28" wiel is dit bv 662.

Als je op de weg wil gaan kun je best voor slicks kiezen, de rolweerstand tegen over semi-slicks is toch een stuk minder. De slick banden van Michelin of Schwalbe zijn daarin een goede keuze (kwaliteit is +- zelfde).
ceetn
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 nov 2008 01:34
Rijdt met: merida matts TFS 500

Bericht door ceetn »

Bobbie schreef:Alle banden waar 26" opstaat of 559 (= hetzelfde) passen op je wielen (uitgezonderd bv oude 26" koersbandjes, maar die komt je normaal niet meer tegen). Voor een 28" wiel is dit bv 662.

Als je op de weg wil gaan kun je best voor slicks kiezen, de rolweerstand tegen over semi-slicks is toch een stuk minder. De slick banden van Michelin of Schwalbe zijn daarin een goede keuze (kwaliteit is +- zelfde).

als ik het goed versta is de soort velg dus minder van belang? enkel de grootte?
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

ceetn schreef:
Bobbie schreef:Alle banden waar 26" opstaat of 559 (= hetzelfde) passen op je wielen (uitgezonderd bv oude 26" koersbandjes, maar die komt je normaal niet meer tegen). Voor een 28" wiel is dit bv 662.

Als je op de weg wil gaan kun je best voor slicks kiezen, de rolweerstand tegen over semi-slicks is toch een stuk minder. De slick banden van Michelin of Schwalbe zijn daarin een goede keuze (kwaliteit is +- zelfde).

als ik het goed versta is de soort velg dus minder van belang? enkel de grootte?
Velg doet er inderdaad niet toe het gaat om de omtrek, bij mountainbike is dit altijd 26" of 29". Koersfiets, hybride,... 28".

Dus moet je zorgen dat je banden 26" (559) in omtrek zijn en de breedte varieert van 1.0 tot 2.40 (bv 26 x 1.0).
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Soort velg kan er wel toe doen,
je wil geen 1.0 band op een 40mm brede velg leggen.
net zoals een 2.5 band ook niet goed gaat op een 19mm velg.

+ banden stoppen niet bij 2.4 breedte, er zijn er genoeg te vinden van 2.5, 2.7, 3.0 en zelfs 3.7 (maar die is wel uitzonderlijk)

En er zijn ook nog wel wat 26" raceslicks te vinden,
die werden of worden gebruikt in het triathlonwereldje.

Maar je kan ervan uitgaan dat je met een niet al te brede velg zit,
en daar kan je gewoon eender welke smallere 26" slick op gooien ;)
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

_alain_ schreef:Soort velg kan er wel toe doen,
je wil geen 1.0 band op een 40mm brede velg leggen.
net zoals een 2.5 band ook niet goed gaat op een 19mm velg.

+ banden stoppen niet bij 2.4 breedte, er zijn er genoeg te vinden van 2.5, 2.7, 3.0 en zelfs 3.7 (maar die is wel uitzonderlijk)

En er zijn ook nog wel wat 26" raceslicks te vinden,
die werden of worden gebruikt in het triathlonwereldje.

Maar je kan ervan uitgaan dat je met een niet al te brede velg zit,
en daar kan je gewoon eender welke smallere 26" slick op gooien ;)
We praten wel over normaal mountainbike en niet downhill, street, dirt,...

Trouwens het gaat over een Mavic XM117 die zeker geen 40mm is, welke mountainbike (XC) velg trouwens?

Wat de "triatlon bandjes betreft", schreef ik al:
uitgezonderd bv oude 26" koersbandjes, maar die komt je normaal niet meer tegen
Gebruikersavatar
Thomass
Mountainbiker
Berichten: 870
Lid geworden op: za 01 sep 2007 18:57

Bericht door Thomass »

continental sportcontact 1.3, fijn dunne bandjes :wink:
Gebruikersavatar
Geronnimo
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 18:44
Rijdt met: Merida Matts sport 700
Contacteer:

Bericht door Geronnimo »

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb een heel betrouwbare duurzame oplossing nodig: We gaan dit jaar met enkele vrienden naar Lyon fietsen (vanuit de kempen) met bagage op de fiets. 2 rijden er met een koersfiets, ik met een MTB. Logisch dat ik minder goed 30km/h kan rijden dan zij, ik rijd met redelijke noppen. Ik ben dus op zoek naar een zeer goeie, duurzame en lekbestendige slich voor op 26' wielen te leggen, welke maat velgen ik heb weet ik zo niet (nog steeds de standaard velgen van mijn Merida Matts Sport 700) . Ik schat dat voor het meeste snelheid ik best de dunste neem, maar dat is een veronderstelling. Heb ik ook andere binnenbandjes nodig?

alvast bedankt

Geronnimo
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

ja je kan best ook binnenbandje nemen naar de maat van je buitenband.
Plaats reactie