Hulp gevraagd bij bandenkeuze.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

2x x3 ;)
*Andy*
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 13 jul 2008 12:35
Rijdt met: Cube Reaction HS33

Bericht door *Andy* »

Bij mij liggen er (lagen standaard erop bij aankoop)NN 26x2.25 en RR 26x2.25 die ik uit ervaring op 2 bar breng.
Nu mijn vraag is ?: Op modder wegen een smaller band vb. 2.0 of juist niet ? M.a.w. wanneer breedte banden en wanneer smalle ?
Als ik op de weg rij gebruik ik mijn baan banden van schwalbe 26 x 1.75 op 3 bar.
Help mij :cry: :roll:
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Technisch gezien moet een modder band smal zijn met veel noppen. Omdat deze smal is snijd deze beter door de modder dan een brede band.

De rol weerstand ligt niet aan de breedte of smalte van de band maar aan het profiel, aan de samenstelling van het rubber en aan de soepelheid (tpi) van de zijkanten.

Dus een smalle band voor modder en de bredere band voor normaal gebruik. Al vind ik 2.25 net iets te breed. Maar uiteindelijk komt het allemaal op details aan, hoe miniem is het verschil tussen 2.0, 2.1 en 2.2...

Het betreft vooral persoonlijke voorkeur en uitproberen waar je jezelf het beste bij voelt.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Kijk eens op de site van Schwalbe en van Ernie Frieke (bikeboosting) daar kom je veel te weten over rolweerstand.
Het zal voor velen een ver(r)assing zijn dat een brede band lichter loopt dan ne dunne, maar zoals Bobby beschrijft speelt ook de structuur daarin mee.
Op terrein loopt een band op lage spanning ook beter dan een harde, daarom dat tubless lekker rijdt, een harde band stuitert over de bulten waardoor deze ook meer afstand aflegt.
In modder is een smalle band meestal beter, indien zich onder de laag modder een harde ondergrond bevindt, als het echt pap is, dan is een brede band zoals van een beerkar beter, want dan drijf je een beetje, net zoals een strandband op los zand(voor die blubber is het dan strontband).

De meesten testen hun banden voor de garage, in de straat: een Furious Fred met 4 bar loopt daar als de beste......het enige onderdeel van een mtb dat je in de straat goed kan testen is je achterrem.
Gebruikersavatar
gc3
Mountainbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 23 mar 2008 21:45
Rijdt met: Specialized Rockhopper XT

Bericht door gc3 »

Ik rij met NN 1.8 vanvoor en kan er niks slechts over zegge.. Nuja los zand natuurlijk is er niks voor.
vandeb
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jul 2008 16:13
Rijdt met: Scott Scale 50 (Model 2009)

Bericht door vandeb »

gc3 schreef:Ik rij met NN 1.8 vanvoor en kan er niks slechts over zegge.. Nuja los zand natuurlijk is er niks voor.
Rij je daar het ganse seizoen mee? Ook met het 'heerlijke' weer van afgelopen weekend.
D2E
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: za 03 nov 2007 21:53
Rijdt met: FCS

Bericht door D2E »

rubber-12 schreef:
El Perro Diablo schreef:Ben net van Schwalbe overgeschakeld op Cont inent al....ik val nu veel minder in de bochten.
x2
Mister No Chaïn schreef:ik heb geen vertrouwen in de NN als voorband.
nog eens x2
hier ook idem 8)

Nu continental speedking supersonic, lichte band, vind hem overal goed lopen tot nu toe zelfs dit weekend in de modder betrouwbaar dus heel content van.
Juist veel slijtage blijkbaar.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Bericht door Triple-T »

Heb gisterenavond een Smart Sam 2.1 besteld bij bikecomponents.
Voor achteraan deze winter, niks slecht over kunnen vinden.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Ik rijd in de winter met michelin mud , als het vettig ligt rijd je met deze nog langs de muur omhoog :lol: . Enige nadeel is zijdelingse grip die niet optimaal is op het onverhard en op het verhard lopen ze niet al te soepel.
Maar als je een modderduivel bent en je wil grip => DOEN!!
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

KUBA schreef:Ik rijd in de winter met michelin mud , als het vettig ligt rijd je met deze nog langs de muur omhoog :lol: . Enige nadeel is zijdelingse grip die niet optimaal is op het onverhard en op het verhard lopen ze niet al te soepel.
Maar als je een modderduivel bent en je wil grip => DOEN!!
Ideale band inderdaad als achterband in de modder, als voorband te onvoorspelbaar qua zijdelingse grip. Zelfs vanachter en nat op de weg = opletten voor schuivers in scherpe bochten :wink:
Maar droog ook veel grip op bijvoorbeeld stenige ondergronden, blijft bij ook het hele jaar liggen.
Plaats reactie