Rock Shox dart 3 of de Tora

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
tom200
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 25 feb 2008 22:09
Rijdt met: Cube Attention HS11

Bericht door tom200 »

Red Racer schreef:er staat bij het te koop deel een recon te koop voor 150 € heb ik gezien voor disk of v brake.

deze is tussen de Tora en de Reba geplaatst : http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=52216

Red Racer 8)
no thanks, wat is jullie mening dan, tera of dart 3? gaat het op mijn fiets passen is de vraag, ik heb een cube attention HS11
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

dan zou ik voor de Tora gaan, let wel op want er zijn drie modellen in deze reeks.

289 : groterVeerweg 85-130mm, 80 of 100 mm
Instelling U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.360 g (5,2 lbs), 2.360 g (5,2 lbs)
Vering Spiraalveer
Instelling Veerafstelling, Voorspanning
Demping Rebound
Instelling Externe rebound
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis. veeropties: Light, Firm, Extra Firm. Specifiek voor nokken en schijf
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte


302 : groterVeerweg 80/100/130 mm, 85-130 mm, 80 of 100 mm
Instelling All-Travel, U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.236 g (4,93 lbs), 2.400 g (5,3 lbs), 2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air, Spiraalveer, Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel, Veerafstelling, Voorspanning
Demping TurnKey lock-out
Instelling Externe rebound en TurnKey lock-out
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis, PopLoc stuurbediening. veeropties: Light, Firm, Extra Firm, Voor cantilever- en schijfremmen
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302 U-Turn: Solo Air
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

318 : groterVeerweg 80/100/130mm,80/100mm,85-130mm
Instelling All-Travel ,All-Travel,U-Turn
Gewicht* 2.071 g (4,5 lbs),2.263 g (4,99 lbs),2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air,Solo Air,Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel,Luchtdruk via een enkel ventiel,Veerafstelling
Demping Motion Control
Instelling Externe rebound, lage-snelheidscompressie tot blokkade, floodgate, gemonteerd op hoge drempel
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis Staal 4130, 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, verchroomd staal 4130 met variabele wanddikte
Standaard kleuren Black, Diffusion Silver, Diffusion Black, White
Opties PopLoc stuurbediening, Voor cantilever- en schijfremmen,29
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302: Motion Control demping, Solo Air veer, bovenbuizen van staal 4130 met variabele wanddikte
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

Red racer 8)
tom200
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 25 feb 2008 22:09
Rijdt met: Cube Attention HS11

Bericht door tom200 »

Red Racer schreef:dan zou ik voor de Tora gaan, let wel op want er zijn drie modellen in deze reeks.

289 : groterVeerweg 85-130mm, 80 of 100 mm
Instelling U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.360 g (5,2 lbs), 2.360 g (5,2 lbs)
Vering Spiraalveer
Instelling Veerafstelling, Voorspanning
Demping Rebound
Instelling Externe rebound
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis. veeropties: Light, Firm, Extra Firm. Specifiek voor nokken en schijf
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte


302 : groterVeerweg 80/100/130 mm, 85-130 mm, 80 of 100 mm
Instelling All-Travel, U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.236 g (4,93 lbs), 2.400 g (5,3 lbs), 2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air, Spiraalveer, Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel, Veerafstelling, Voorspanning
Demping TurnKey lock-out
Instelling Externe rebound en TurnKey lock-out
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis, PopLoc stuurbediening. veeropties: Light, Firm, Extra Firm, Voor cantilever- en schijfremmen
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302 U-Turn: Solo Air
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

318 : groterVeerweg 80/100/130mm,80/100mm,85-130mm
Instelling All-Travel ,All-Travel,U-Turn
Gewicht* 2.071 g (4,5 lbs),2.263 g (4,99 lbs),2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air,Solo Air,Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel,Luchtdruk via een enkel ventiel,Veerafstelling
Demping Motion Control
Instelling Externe rebound, lage-snelheidscompressie tot blokkade, floodgate, gemonteerd op hoge drempel
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis Staal 4130, 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, verchroomd staal 4130 met variabele wanddikte
Standaard kleuren Black, Diffusion Silver, Diffusion Black, White
Opties PopLoc stuurbediening, Voor cantilever- en schijfremmen,29
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302: Motion Control demping, Solo Air veer, bovenbuizen van staal 4130 met variabele wanddikte
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

Red racer 8)
hartelijk dank het gaat om het model Tora 318. goed model of niet?
tom200
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 25 feb 2008 22:09
Rijdt met: Cube Attention HS11

Bericht door tom200 »

Red Racer schreef:dan zou ik voor de Tora gaan, let wel op want er zijn drie modellen in deze reeks.

289 : groterVeerweg 85-130mm, 80 of 100 mm
Instelling U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.360 g (5,2 lbs), 2.360 g (5,2 lbs)
Vering Spiraalveer
Instelling Veerafstelling, Voorspanning
Demping Rebound
Instelling Externe rebound
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis. veeropties: Light, Firm, Extra Firm. Specifiek voor nokken en schijf
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte


302 : groterVeerweg 80/100/130 mm, 85-130 mm, 80 of 100 mm
Instelling All-Travel, U-Turn, N.v.t.
Gewicht* 2.236 g (4,93 lbs), 2.400 g (5,3 lbs), 2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air, Spiraalveer, Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel, Veerafstelling, Voorspanning
Demping TurnKey lock-out
Instelling Externe rebound en TurnKey lock-out
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis STKM-staal 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, STKM-staal, verchroomd
Standaard kleuren Black, Diffusion Black, Diffusion Silver
Opties Aluminium stuurbuis, PopLoc stuurbediening. veeropties: Light, Firm, Extra Firm, Voor cantilever- en schijfremmen
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302 U-Turn: Solo Air
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

318 : groterVeerweg 80/100/130mm,80/100mm,85-130mm
Instelling All-Travel ,All-Travel,U-Turn
Gewicht* 2.071 g (4,5 lbs),2.263 g (4,99 lbs),2.400 g (5,3 lbs)
Vering Solo Air,Solo Air,Spiraalveer
Instelling Luchtdruk via een enkel ventiel,Luchtdruk via een enkel ventiel,Veerafstelling
Demping Motion Control
Instelling Externe rebound, lage-snelheidscompressie tot blokkade, floodgate, gemonteerd op hoge drempel
Onderpoten Magnesium met IS-mount
Kroon Gesmeed, hol uit aluminium 6061 T-6
Stuurbuis Staal 4130, 1 1/8
Binnenpoten 32 mm, verchroomd staal 4130 met variabele wanddikte
Standaard kleuren Black, Diffusion Silver, Diffusion Black, White
Opties PopLoc stuurbediening, Voor cantilever- en schijfremmen,29
Aanbevolen achterdemper Ario, Bar
Upgrade Ten opzichte van 302: Motion Control demping, Solo Air veer, bovenbuizen van staal 4130 met variabele wanddikte
Aanbevolen maximumafmeting schijf 210 mm
Opmerkingen Gewicht is gebaseerd op een standaardstuurbuis met volle lengte

Red racer 8)
het gaat om model 318. goed model? past deze dan op mijn cube attention?
Gebruikersavatar
knef
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
Rijdt met: Giant XTC Composite
Contacteer:

Bericht door knef »

tom200 schreef:het gaat om model 318. goed model? past deze dan op mijn cube attention?
Ja, die past op jouw fiets.
Op een bike van 650€ zou ik toch minstens voor een Tora gaan.
Die dart is geen upgrade in kwaliteit.
Heb ergens anders gelezen dat je ze zelf gaat plaatsen, maar niet goed
weet hoe je te werk gaat. Doe dat dan liever niet zelf.
Je moet een starnut kunnen slaan, een baseplate kunnen overzetten,
de stuurbuis inkorten, balhoofdspeling afstellen. etc...
Gewoon effe vragen welke LBS je vork wilt monteren.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

die baseplate is het moeilijkste niet hoor maar wel dat sterreke erin slaan als ge het juiste materiaal niet hebt.

en het afstellen is ook redelijk simpel, je moet juist zorgen dat de bovenrand van de vorkbuis ongeveer 0.5 cm lager zit als je de stuurpen erop zet, natuurlijk moet die vijs van de topcap lang genoeg zijn.

Als je deze met dat topkapje wil verder afstellen komt de vork omhoog waardoor de speling dus verdwijnt.
Als de speling weg is en je de vork nog goed kan draaien dan pas de vijzen van de stuurpen vastzetten mogelijks met een momentsleutel als je dat hebt en genoeg lagervet in de cups doen.
de vorkbuis inkorten doe je het best met een buizensnijder, zeer correct en vooral recht.

Red Racer 8)
bartoli
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 10 jul 2008 16:17
Rijdt met: Granville Evo M
Contacteer:

Bericht door bartoli »

Ik heb de eer om met een Dart 3 te mogen rondrijden, en ik moet zeggen voor niet intensief gebruik, valt dat heel goed mee.

80% verharde wegen, fietspaden en stoepen, de rest grindwegen en gras. Ook kasseiwegen en wegen in hele slechte staat: geen enkel probleem (tegen 30 kmh).

Ik heb me wel laten vertellen dat voor het zwaardere werk in de Ardennen, hij wel zou tekortkomen. Ik ben zelf nog maar pas begonnen met biken, dus dat moet ik zelf nog ondervinden...
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

deze vork stond ook op mijn massini bike 2 jaar geleden, ik had wel meteen een tora 318 erbij gekocht maar ze was niet in stock en heb met die dart toch een goei 150 km gebold in de ardennen waarvan de TT te Bomal sur Ourthe, ik had zelfs nog een U turn om de veerweg aan te passen en op de lansgte veerweg viel dat best mee ( 120 mm ).

Ze is niet slecht te noemen maar ze schiet soms iet te kort voor de ardense tochten

Red racer 8)
tom200
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 25 feb 2008 22:09
Rijdt met: Cube Attention HS11

Bericht door tom200 »

Red Racer schreef:deze vork stond ook op mijn massini bike 2 jaar geleden, ik had wel meteen een tora 318 erbij gekocht maar ze was niet in stock en heb met die dart toch een goei 150 km gebold in de ardennen waarvan de TT te Bomal sur Ourthe, ik had zelfs nog een U turn om de veerweg aan te passen en op de lansgte veerweg viel dat best mee ( 120 mm ).

Ze is niet slecht te noemen maar ze schiet soms iet te kort voor de ardense tochten

Red racer 8)
ja aangezien ik volgende week naar frankrijk ga mountainbiken....
Plaats reactie