DT Swiss XR 1450 en NoTubes ZTR Olympic

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Xterra schreef:Ikzelf heb de ZTR Olympics met achteraan DT 240S naaf (vooraan lefty). Deze wielen bollen echt super, zijn licht, zien er goed uit en tot nu toe geen problemen gehad.
Momenteel rijd ik nog met binnenbanden, maar zodra ik wedstrijden ga doen, zal het No Tubes worden.
Same here, maar ik rijd geen wedstrijden, wel Notubes :wink:
Een lefty naaf is bovendien lichter dan een 240S disc :wink: Handig meegenomen toch =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Ja kweet ni wa het is, mistyp me blijkbaar soms es #-o

Hij meldde mij dus dat de spaken het eerder zouden begeven dan de naven, alleszins als het over de treksterkte gaat !

En waarom zou aerodynamica bij mountainbike niks uitmaken ? Luchtweerstand is de grootste weerstand die we moeten overwinnen tijdens het fietsen (na hoogtemeters als je bergop gaat), daarna volgt de rolweerstand. Ok, de snelheid op de mtb ligt lager dan op de weg, maar so what? Ik las onlangs een test waarin ze tot de conclusie kwamen dat je beter een aerodynamisch wiel neemt dan een van een halve kilo lichter en minder aerodynamisch! De test ging over koerswielen op een lange col, ze klimmen dan tegen 20km/u ofzo zeker?
En spaken dragen toch wel redelijk wat bij aan luchtweerstand die wielen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Luchtweerstand is de grootste weerstand die we moeten overwinnen tijdens het fietsen (na hoogtemeters als je bergop gaat), daarna volgt de rolweerstand.
enkel op de weg hoor
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

viperke schreef:Ja kweet ni wa het is, mistyp me blijkbaar soms es #-o

Hij meldde mij dus dat de spaken het eerder zouden begeven dan de naven, alleszins als het over de treksterkte gaat !

En waarom zou aerodynamica bij mountainbike niks uitmaken ? Luchtweerstand is de grootste weerstand die we moeten overwinnen tijdens het fietsen (na hoogtemeters als je bergop gaat), daarna volgt de rolweerstand. Ok, de snelheid op de mtb ligt lager dan op de weg, maar so what? Ik las onlangs een test waarin ze tot de conclusie kwamen dat je beter een aerodynamisch wiel neemt dan een van een halve kilo lichter en minder aerodynamisch! De test ging over koerswielen op een lange col, ze klimmen dan tegen 20km/u ofzo zeker?
En spaken dragen toch wel redelijk wat bij aan luchtweerstand die wielen veroorzaken.
Net alsof die platte spaken voordeel gaan opleveren als er juist een 2.0 inch band is gepasseerd.. dan zouden mijn revolutions ook voordeel moeten opleveren vermits deze dunner zijn dan bv competition spaken?
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Een dun stalen frame is duzz sneller dan een dik carbonnen frame?
Hoog tijd dat we terug naar 1" balhoofden gaan duzz.

:lol:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Ik heb altijd gehoord dat aerodynamica pas een rol begint te spelen bij snelheden boven de 30 kmh.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

- Luchtweerstand neemt idd kwadratisch toe en wordt dus belangrijker naarmate de snelheid stijgt (het is maar vanaf wanneer je er rekening mee houdt) :wink:
- Dunnere spaken zijn idd aerodynamischer.
- El Perro, mss heb je wel gelijk, ga maar voor het 1" balhoofd op je nieuwe tita fully 8)
- Hubertje, op de weg is rolweerstand idd minder groot dan op de mtb, en ik zou eigl ook niet weten vanaf welke ondergrond deze rolweerstand zelfs groter is dan de luchtweerstand #-o

Vooral excuus aan de topicstarter voor het offtopic gaan ! :bounce:
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Bericht door flupke73 »

viperke schreef: - El Perro, mss heb je wel gelijk, ga maar voor het 1" balhoofd op je nieuwe tita fully 8)
hoe weet gij dat wij een seven XC-fully aan 't ontwikkelen zijn???? :evil:
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: DT Swiss XR 1450 en NoTubes ZTR Olympic

Bericht door Bulkie »

jochemr schreef:Ik ben voor mijn nieuwe wielen aan het twijfelen tussen de DT Swiss XR 1450(DT Aerolite spaken en 240S naven) en de NoTubes ZTR Olympic standaard wielen met Aerolite spaken( of DT revolution) en de DT 240S. Persoonlijk vind ik de DT Swiss XR 1450 mooier maar het is de bedoeling om Notubes te gaan rijden met gewone banden. Nu van de NoTubes weet ik dat er in de velg speciale haken zijn aangebracht om niet tubless-banden beter vast te houden. Op de site van DT Swiss lees ik dat bij het gebruik van de tubless-kit enkel tubless banden kunnen gebruikt worden, wil dit dan zeggen dat deze velgen minder geschik zijn om met niet tubless-banden te rijden? En weet iemand als bij de NoTubes standaardwielen het velglint bijgeleverd wordt? Of heeft iemand al ervaring met de DT Swiss XR 1450?
NoTubes wielen zijn inderdaad beter geschikt om met gewone banden te rijden, bovendien heb je met deze velgen minder kans op doorstoten. De velg is met zijn 360 g lichter (= belangrijkste bij rotatiemateriaal) en meestal worden ze met 32 spaken gemonteerd, DT 1450 met 28 spaken. Zelf zou ik zeker voor 32 spaken gaan, da's altijd iets sterker.

Bovendien weegt het speciale velglint bij NoTubes +-22-24 g per wielset, inclusief ventielen, bij DT moet je op +- 70 g rekenen en een moeilijker te monteren band. Ik zou voor NoTubes gaan...

De spaken: Platte wegen niet of 5 g minder dan ronde spaken 2.0-1.5-2.0. Er zal een aerodynamisch voordeel zijn, maar of je dat op een MTB gaat merken, is een andere vraag (0.8 km/u sneller of amper 0.001 km/u sneller??? - geen idee). Nippels moet je ook naar kijken: Alu is voor 64 spaken +- 20-25 g, messing nippels +-65g. Messing is dan wel iets sterker.... Als de prijs te hoog is kun je natuurlijk voor Revolution spaken gaan of vergelijkbare Laser (van Sapim); beide 2.0-1.5-2.0 dik. In de nieuwe O2Bikers staat een NoTubes wielset getest en gewogen, inclusief tubeless linten, ventiel en messing nippels op 1468 g ! (6-bouts, center-lock is dan weer iets lichter).

Aan jou de keuze.

Ken
Plaats reactie