DT Swiss XR 1450 en NoTubes ZTR Olympic

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jochemr
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 feb 2005 20:53
Rijdt met: cannondale scalpel, Biachi mutt

DT Swiss XR 1450 en NoTubes ZTR Olympic

Bericht door jochemr »

Ik ben voor mijn nieuwe wielen aan het twijfelen tussen de DT Swiss XR 1450(DT Aerolite spaken en 240S naven) en de NoTubes ZTR Olympic standaard wielen met Aerolite spaken( of DT revolution) en de DT 240S. Persoonlijk vind ik de DT Swiss XR 1450 mooier maar het is de bedoeling om Notubes te gaan rijden met gewone banden. Nu van de NoTubes weet ik dat er in de velg speciale haken zijn aangebracht om niet tubless-banden beter vast te houden. Op de site van DT Swiss lees ik dat bij het gebruik van de tubless-kit enkel tubless banden kunnen gebruikt worden, wil dit dan zeggen dat deze velgen minder geschik zijn om met niet tubless-banden te rijden? En weet iemand als bij de NoTubes standaardwielen het velglint bijgeleverd wordt? Of heeft iemand al ervaring met de DT Swiss XR 1450?
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Waarom zou je gaan voor aerolites en geen cxray spaken ? (ik twijfel zelf ook nog, maar cxray is nog wat goedkoper en gelijke kwaliteit lijkt me)
jochemr
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 feb 2005 20:53
Rijdt met: cannondale scalpel, Biachi mutt

Bericht door jochemr »

Nja omdat ik ze bij mijn fietsenmaker wil kopen en dus niet zelf ga laten spaken.. En volgens mijn informatie kan je dan juist kiezen uit de DT-Swiss Revolution, Competition en Aerolite. Ik zou eigenlijk juist voor de Aerolite gaan omwille van de "look". Dus de CX-Ray lijkt mij dan ook wel een goed alternatief indien je ze zelf zou laten spaken en ze goedkoper zijn(zijn wel 2 gram zwaarder per spaak). Daarom dat ik zelf ook nog aan het twijfelen ben tussen te Aerolites en Revolutions indien ik voor de NoTubes zou gaan want het prijsverschil is wel erg veel voor alleen maar de "looks" en 30 gram.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

De prijs van de aerolite was dacht ik 3euro per stuk, de cxray is een dikke 2euro dacht ik. Het gewicht van beide spaken ligt rond de 280gram voor 64 hoor, ook de revolutions wegen zoveel. :wink:
Het grote voordeel van platte spaken is vooral dat ze meet treksterkte hebben en aerodynamischer zijn dan gewone ronde spaken (met een vergelijkbaar gewicht)!
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

dat voordeel van die treksterkte wordt al sowieso teniet gedaan door de maximumspannings-limiet van de velg...
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Als je Notubes wil gaan rijden, is de ZTR velg zeker handiger.
Veel makkelijker om de band dicht te krijgen, door de betere aansluiting op de velg.
Die XR1450 zijn effectief heel mooie wielen, en waarschijnlijk verre van slecht.
Ik heb de RR 1450(race-editie) en die doen het prima voor mij.

Ik zou ook moeilijkheden hebben met deze keuze, maar voor je Notubes...
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

Neem gewoon Revolution spaken en bespaar geld!

Die platte spaken zijn alleen maar voor de looks tenzij je die extra euro's er voor over hebt natuurlijk. Aerolites zijn per wiel een goeie 6 gram lichter.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Wimbeest schreef:dat voordeel van die treksterkte wordt al sowieso teniet gedaan door de maximumspannings-limiet van de velg...
De invoerder meldde me net dat de velgen veel sneller stuk zouden gaan dan de velg, wat betreft een maximale spanning van een van beide!

En aerodynamica is volgens mij nog steeds belangrijker dan enkele grammen gewichtswinst hoor.
Xterra
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 19:55
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2007-full XTR-ZTR Olympics

Bericht door Xterra »

Ikzelf heb de ZTR Olympics met achteraan DT 240S naaf (vooraan lefty). Deze wielen bollen echt super, zijn licht, zien er goed uit en tot nu toe geen problemen gehad.
Momenteel rijd ik nog met binnenbanden, maar zodra ik wedstrijden ga doen, zal het No Tubes worden.
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

viperke schreef:
Wimbeest schreef:dat voordeel van die treksterkte wordt al sowieso teniet gedaan door de maximumspannings-limiet van de velg...
De invoerder meldde me net dat de velgen veel sneller stuk zouden gaan dan de velg, wat betreft een maximale spanning van een van beide!

En aerodynamica is volgens mij nog steeds belangrijker dan enkele grammen gewichtswinst hoor.
Ik versta het rode niet?

En wat betreft die aerodynamica.. die platte spaken maken bij het mountainbike niets uit ;)
Plaats reactie