kabelgeleiding bij een frame

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Stimpie
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 jul 2003 21:28
Rijdt met: BMC Team elite 02

Bericht door Stimpie »

Mijn kabeltje van de achterrem loopt langs de bovenkant van de bovenbuis, de kabeltjes van mijn versnelingen lopen langs de onderkant van de schuine buis. Kheb nog nie echt problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: kabelgeleiding bij een frame

Bericht door Serge R »

Ik rij zelf al jaren in alle omstandigheden modder/regen/vries enz
zonder problemen met GORE-RIDE ON kabels.In aankoop ietsje duurder maar is het zeker waard. Niet klossen maar biken!
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Ik heb al met beide systemen enkele jaren gereden. Eerst met kabels langs boven, thans met kabels langs onder en merk eigenlijk geen verschil, behalve dan met Gore-kabels.
Gore-kabels langs boven prima; langs onder gingen ze bij mij nooit lang mee omwille van beschadiging door steenslag of dergelijke; zodat ik nu terug gewone kabels gebruik.
Na elke rit doe ik wel telkens een druppeltje teflon olie op de in- en uitgang van elke gaine en minstens om de 3 maanden haak ik de kabelgaines eens los, verschuif deze zo ver als mogelijk, veeg de kabels zuiver met droge doek, smeer de kabels terug in met wat teflon-olie en plaats de gaines terug in hun oorspronkelijke stand. Is een werkje van hooguit 5 minuten. Elk jaar vervang ik de gaines door nieuwe en soms ook eens de kabel.
Ik heb dan ook nog nooit problemen gehad met slecht werkende kabels.
Goed onderhoud voorkomt vele problemen en vroegtijde slijtage !
Gebruikersavatar
RACING ANIMAL
Mountainbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 09 jan 2004 22:38
Rijdt met: Competitiebike; Fuji SLM 01 2012, wegfiets specialized sl3

Bericht door RACING ANIMAL »

Mensen die kabels langs boven leggen hebben kunnen eventueel zo'n plakker aanschaffen die juist bovenop past in breedte en tussen de nokjes.
Zo'n doorzichtige klever zoals ze die gebruikt hebben bij die kettingkit van O2biker. Mocht je stuur dan ook eens overslaan en haperen heb je minder kans op krassen daarvan.
Kleine tip
Gebruikersavatar
ToM5
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 07 sep 2003 18:48
Rijdt met: Specialized Sworks M5(04) SID XTR04 XmaxSL

Bericht door ToM5 »

Flip M5 schreef:Kabels gebruiken met gore-tex huls. Nog nooit problemen mee gehad.
Niet op boven- of schuine buis :wink:
Of een setje XTR kabels monteren en zelfs nog minder last hebben :wink:
Ook pas gezien dat cannondale zijn kabels kruist onder het frame :drunk: Heeft er iemand hier ervaring mee en is dit ergens speciaal vervaardigd?? Anders wil ik da ook wel es proberen op mijne M5 :wink:
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

Hoe zien die XTR-kabels er dan uit? En wat is daar zo goed aan?
De gore-tex waarover ik het heb is gewoon een flinterdun hulsje dat je over de kabel zelf steekt. Dit geheel gaat dan gewoon in de buitenkabels.
Er kan dus geen vuil aan de kabel zelf die eigenlijk glijdt in de gore-tex-huls. De hulsjes moeten wel correct gemonteerd worden!!!

Het kruisen van die kabels heeft totaal geen invloed op de werking van de schakelkomponenten. Heeft meestal te maken met de "meer propere" afwerking daar waar de kabels vertrekken of aankomen. :wink:
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Dit is met rubberen afdichtingen aan de uiteinden.
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

@ToM5: Op de Sworks HT lopen die toch ook gekruisd onder de schuine buis?

Eric B
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

Eric B schreef:@ToM5: Op de Sworks HT lopen die toch ook gekruisd onder de schuine buis?

Eric B
Tja, dat hangt af van diegene die hem gemonteerd heeft hé :wink:
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Idd. heeft dit alles alleen maar met de wijze van montage te maken. Vroeger zaten ze op mijn bike ook gekruist en thans niet meer. Persoonlijk vind ik niet gekruist beter, niet omwille van een eventueel merkbaar verschil in schakelen, want dat is er niet; maar wel omdat de kabelgaines dan elkaar losser kruisen voor de stuurbuis waardoor ze elkaar niet meer raken en ook niet meer over elkaar schuren bij het draaien van het stuur en hierbij ook minder weerstand (wringen) bieden.
Plaats reactie