kabelgeleiding bij een frame

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

kabelgeleiding bij een frame

Bericht door Jack77 »

Bij mijn eerste MTB (eeuwen geleden) liepen de derailleurkabels langs de schuine buis van het frame en dit zorgde bij wijlen (vooral in de modder) voor stroef schakelgedrag.

Anderzijds kan er geargumenteerd worden dat op deze manier het water van de kabels afloopt en niet in de hulzen terechtkomt.

Graag jullie mening: kabels langs de schuine of de bovenbuis, en WAAROM?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Falco
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 05 jan 2003 14:14
Rijdt met: cube reaction race, skareb super,Xmax
Contacteer:

Re: kabelgeleiding bij een frame

Bericht door Falco »

Jack77 schreef:Bij mijn eerste MTB (eeuwen geleden) liepen de derailleurkabels langs de schuine buis van het frame en dit zorgde bij wijlen (vooral in de modder) voor stroef schakelgedrag.

Anderzijds kan er geargumenteerd worden dat op deze manier het water van de kabels afloopt en niet in de hulzen terechtkomt.

Graag jullie mening: kabels langs de schuine of de bovenbuis, en WAAROM?

Alvast bedankt!
via de bovenbuis heb je ook 3 mogelijkheden: bovenkant, onderkant, zijkant.
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

Kabels gebruiken met gore-tex huls. Nog nooit problemen mee gehad.
Niet op boven- of schuine buis :wink:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: kabelgeleiding bij een frame

Bericht door Jack77 »

falconer schreef: via de bovenbuis heb je ook 3 mogelijkheden: bovenkant, onderkant, zijkant.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar laat ons het simpel houden. (Klein doet de kabels zelfs IN de buizen).

Wie over de positie van de kabels op den bovenkant echter iets zinnigs te zeggen heeft, is bij deze natuurlijk wel vriendelijk uitgenodigd om zijn/haar gedacht te zeggen...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Iets zinnings, hier op het forum #-o

Op mijn fiets loopt de achterremkabel bovenaan en de derailleurs onderaan. Er is niet het minste verschil. Na 3 weken zonder onderhoud heb ik een nukkige achterrem en een haperende XTR.

Nu iets zinnigs :wink:

Na iedere vieze tocht maak ik de kabels los, schuif ze geen en weer door de hulzen, maak ze zo schoon en breng er een paar drupkes fijne kettingolie op aan. Weeral 15 ' minder biken, maar zo blijft het toch werken.
Gebruikersavatar
Bikeman
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: do 17 okt 2002 18:02
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2 '97 / S-WORKS 2006
Contacteer:

Bericht door Bikeman »

Ik heb enkel de achterrem langs boven lopen, de rest gaat langs onder. En ik heb er nog nooit last mee gehad, ook niet in de modder.
Het is wel zo da ik door de 'blote' kabel bovenaan wa kleine krasjes heb op mijn lak. Dit doordat ik af en toe op de bovenbuis zit... :roll:
Tiles02
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 18 jul 2003 12:16
Rijdt met: Rotwild

Bericht door Tiles02 »

Bij mij loopt alles langs boven, nooit problemen mee. Ge zijt wel best van als ge een nieuw kabeltje steekt er een beetje teflonspray op te spuiten, deze zal dan stukken langer moeten meegaan... 8)
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Bij mij lopen de kabels langs de zijkant van de bovenbuis. Werkt perfect, maar toch een klein nadeel. Tijdens één van de eerste ritten vrij onzacht met de knie in aanraking gekomen met de nokjes waar de kabel door moet. Gewoon tegen de buis had minder zeer gedaan. Nog een vraagje voor de Kleinbezitters. Wat doe je als je bij Klein een kabel wil vervangen? Aangezien die door het frame loopt, lijkt me dat niet zo handig. Vroeg mij dat gewoon af.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Ik zou ook denken dat een kabel tegen de downtube gevoeliger is aan modder en ook steenslag.
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

Japs schreef:Bij mij lopen de kabels langs de zijkant van de bovenbuis. Werkt perfect, maar toch een klein nadeel. Tijdens één van de eerste ritten vrij onzacht met de knie in aanraking gekomen met de nokjes waar de kabel door moet. Gewoon tegen de buis had minder zeer gedaan. Nog een vraagje voor de Kleinbezitters. Wat doe je als je bij Klein een kabel wil vervangen? Aangezien die door het frame loopt, lijkt me dat niet zo handig. Vroeg mij dat gewoon af.
Wordt dat in de buis niet geleid. Het zou anders nogal een gepeuter zijn. :roll:
Plaats reactie