absurd: prijs set kettingbladen XTR > prijs crankset XTR

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Mister T.
Mountainbiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: di 21 nov 2006 14:38
Rijdt met: is schoner dan de uwe!
Contacteer:

absurd: prijs set kettingbladen XTR > prijs crankset XTR

Bericht door Mister T. »

tja... net bij bikecomponents.de wat XTR materiaal aangeschaft, waaronder een XTR crankset. Ik heb diverse sites vergeleken, en bikecomponents was zowat voor alles de goedkoopste of even goedkoop, maar verzendingskosten zijn zeer minimaal.

Ik heb 249,00 EUR (!) betaald voor een XTR crankset, en daarvoor krijg ik:
Lieferumfang:
- Kurbel links und rechts inkl. Kettenblätter
- Lagerschalen inkl. 3 x Spacer
- Montagewerkzeug für Kurbel TL-FC17
dus het ganse pakket: traparmen met vaste as, kettingbladen (44,32,22), externe lagers, spacers en montagewerktuig.

Ik heb zonet nagegaan wat de vervanging van drie kettingbladen mij zou gaan kosten:
XTR M970 Kettenblatt
- Farbe / Grösse schwarz / 44 Zähne 15.95 EUR
+119.05 EUR
XTR M970 Kettenblatt
- Farbe / Grösse schwarz / 32 Zähne 15.95 EUR
+83.00 EUR
XTR M970 Kettenblatt
- Farbe / Grösse schwarz / 22 Zähne 15.95 EUR

Zwischensumme: 249.90 EUR
Euh... :cry: #-o :evil:
Is het nu mijn gezond West-Vlaams boereverstand dat me vertelt dat er hier marketing-matig toch iets niet klopt? Drie kettingbladen kost MEER (!) dan een gans nieuwe volledige crankset??? En dat is dan mét nieuwe traparmen én lagers erbij!

Dat Shimano uit de aftermarketverkoop wat winsten wil halen begrijp ik, maar dit is toch al te absurd.

Uit de O2bikers van vorige maand vernam ik overigens dat ook TA met XTR bladen op de markt zal komen, de Sismic (die lichter zijn dan die van Shimano :drunk: ). Maar blijkbaar zal de prijs voor een setje ook rond de 250 EUR schommelen.

Of de winstmarges op aparte bladen zijn pokkehoog, of iemand heeft zijn prijs verkeerd berekend (vrees echter het eerste...). Dus als Shimano meeleest: kleef eens reële prijzen op die kettingbladen!

Trouwens: zijn er nog fabrikanten die XTR-bladen maken?
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

Geldt ook voor XT btw!
Niet zo uitgesproken, maar voor een nieuwe BBlager, en 3 nieuwe XT bladen was ik bijna zoveel kwijt als voor een hele nieuwe XT crank!
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Het voordeel van e nieuwe XTR is dat er gewone kettingbladen op passen. Ze sluiten natuurlijk niet zo mooi aan als de orginele XTR, maar ze werken prima!

Wat die prijs betreft moet je het zo bekijken: De XTR crank's kunnen de bikeshops massaal inkopen (vaak ook als OEM parts). Hierdoor kunnen ze die tegen heel scherpe prijzen aanbieden die vaak de helft is van de officiele verkoopprijs. Vergeet niet dat een XTR crank volgens de catalogus 450 euro kost.
De kettingbladen daarentegen moeten zij via het reguliere systeem aanschaffen omdat die niet als OEM parts apart worden aangeboden. Hierdoor is die prijs niet veel lager dan bij je fietsenmaker.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Welkom in de wereld van consumptiemaatschappij.
Het grote geld wordt verdient door de tandwielen, die heb je immers meer nodig dan een volledige crank.
Waarom het dubbele uitgeven als een XT crank 109€ kost, vraag ik me dan af.
Tenzij je natuurlijk een WW bent :wink:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Flip FSR schreef:Welkom in de wereld van consumptiemaatschappij.
Het grote geld wordt verdient door de tandwielen, die heb je immers meer nodig dan een volledige crank.
Waarom het dubbele uitgeven als een XT crank 109€ kost, vraag ik me dan af.
Tenzij je natuurlijk een WW bent :wink:
en dan mag ne nog een WW zijn, die 40 gram maakt het ook niet hoor :lol: de enige meerwaarde van xtr tov xt is de q-waarde.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Flip FSR schreef:Welkom in de wereld van consumptiemaatschappij.
Het grote geld wordt verdient door de tandwielen, die heb je immers meer nodig dan een volledige crank.
Waarom het dubbele uitgeven als een XT crank 109€ kost, vraag ik me dan af.
Tenzij je natuurlijk een WW bent :wink:
Ik denk dat de XT crank sans tandwielen niet veel van de XTR verschilt(ook zonder tandwielen), de gewichtsbesparing zal hem vooral in de bladen zitten.
Aftermarket is er genoeg tandblad te vinden voor XT, als XTR nu ook een normale maat is......geen probleem toch? Lagers zelfde verhaal.
Gebruikersavatar
Mister T.
Mountainbiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: di 21 nov 2006 14:38
Rijdt met: is schoner dan de uwe!
Contacteer:

Bericht door Mister T. »

't gaat mij niet zozeer om de prijs op zich (die van het crank wist ik op voorhand, en ik wist ook dat de bladen zelf tamelijk duur waren), maar eerder dat het hier toch een toonbeeld is van slechte kostprijscalcuatie: je klanten gaan geen afzonderlijke kettingbladen meer kopen, maar gewoon nieuwe crankstellen. dus voor de prijs van drie kettingbladen is Shimano dan ook nog eens een lagerset en traparmen kwijt :lol:
maar goed, je kunt ook omgekeerd redeneren...

ik blijf het positief bekijken: ipv kettingbladen te vervangen, ieder jaar een nieuwe crankset :drunk:
Flip FSR schreef:Welkom in de wereld van consumptiemaatschappij.
Het grote geld wordt verdient door de tandwielen, die heb je immers meer nodig dan een volledige crank.
Waarom het dubbele uitgeven als een XT crank 109€ kost, vraag ik me dan af.
Tenzij je natuurlijk een WW bent :wink:
ze zijn zo mooi :drunk:
en stukske lichter 8)

El Perro Diablo schreef:Aftermarket is er genoeg tandblad te vinden voor XT, als XTR nu ook een normale maat is......geen probleem toch? Lagers zelfde verhaal.
dus TA chinooks zouden er op gaan??
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

Mister T. schreef:
El Perro Diablo schreef:Aftermarket is er genoeg tandblad te vinden voor XT, als XTR nu ook een normale maat is......geen probleem toch? Lagers zelfde verhaal.
dus TA chinooks zouden er op gaan??

yep, passen, maar sluiten niet zo mooi aan als de originele xtr's
Gebruikersavatar
Mister T.
Mountainbiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: di 21 nov 2006 14:38
Rijdt met: is schoner dan de uwe!
Contacteer:

Bericht door Mister T. »

mtb arno schreef:
Mister T. schreef:
El Perro Diablo schreef:Aftermarket is er genoeg tandblad te vinden voor XT, als XTR nu ook een normale maat is......geen probleem toch? Lagers zelfde verhaal.
dus TA chinooks zouden er op gaan??

yep, passen, maar sluiten niet zo mooi aan als de originele xtr's
mbwaaa, voor 170 EUR minder in aanschafprijs zullen we dat wellicht door de vingers zien 8)
Mister T. schreef:Uit de O2bikers van vorige maand vernam ik overigens dat ook TA met XTR bladen op de markt zal komen, de Sismic (die lichter zijn dan die van Shimano ). Maar blijkbaar zal de prijs voor een setje ook rond de 250 EUR schommelen.
maar wie zoekt, die vindt: http://www.dotbike.com/ProductsP4992.aspx?TRACK=DPL
totaal zonder verzendingskosten: 130 EUR...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ik had bladen gezien (kweet niet meer welk merk) die echt perfect stonden op de nieuwe XTR, bijna beter dan de shimanos.
Plaats reactie