kettingblad alu of staal?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
- Rijdt met: thompson zeus LX
kettingblad alu of staal?
Ik heb nu ongeveer 700 Km met mijne fiets en ik stel vast dat er al beschadigingen op mijn tanden van mijn vorenste kettingbladen staan bij het middelste en grootste blad.
Deze zijn van alu want bij een proef met een magneet trekt deze niet aan.
Ik heb deore LX bladen denk ik. Bestaan er geen ijzeren kettingbladen? Is ijzer niet duurzamer? Bestaat dat bij SRAM en mag je deze onderling wisselen?
graag advies.
bedankt
Deze zijn van alu want bij een proef met een magneet trekt deze niet aan.
Ik heb deore LX bladen denk ik. Bestaan er geen ijzeren kettingbladen? Is ijzer niet duurzamer? Bestaat dat bij SRAM en mag je deze onderling wisselen?
graag advies.
bedankt
- Beny
- Mountainbiker
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
- Rijdt met: 7x specialized/1x turner
als je de zoekfunctie gebruikt (vooral onder chain suck) zal je heel wat info kunnen inwinnen
het is geen probleem om alu te vervangen door ijzeren
maar zelf in de alu heb je nog verschillende hardheden (vrij sterke oa van BBB)
qua compabiliteit: ofwel alles voor 8 speed, ofwel alles voor 9 speed
bvb xt shimano blok, met BBB tandwielen en SRAM PC69 ketting
denk eraan: zoveel te harder het materiaal, zoveel meer verslijt het andere onderdeel dat erop moet draaien (lees wrijven)
het komt er dus op neer om een goede samenstelling te kiezen qua prijs/kwaliteit ifv te rijden km met alle onderdelen tesamen
nieuwe tandwielen en blok met drie kettingen (die om de week verwisseld worden, eenvoudig met een chainlink) geeft qua duurzaamheid het beste resultaat
het is geen probleem om alu te vervangen door ijzeren
maar zelf in de alu heb je nog verschillende hardheden (vrij sterke oa van BBB)
qua compabiliteit: ofwel alles voor 8 speed, ofwel alles voor 9 speed
bvb xt shimano blok, met BBB tandwielen en SRAM PC69 ketting
denk eraan: zoveel te harder het materiaal, zoveel meer verslijt het andere onderdeel dat erop moet draaien (lees wrijven)
het komt er dus op neer om een goede samenstelling te kiezen qua prijs/kwaliteit ifv te rijden km met alle onderdelen tesamen
nieuwe tandwielen en blok met drie kettingen (die om de week verwisseld worden, eenvoudig met een chainlink) geeft qua duurzaamheid het beste resultaat
Bericht door Gast »
Deore heeft sinds kort ook stalen bladen. Ook de bladen van BBB zijn best wel i.o v.w.b prijs kwaliteit. Trouwens roestvast staal is ook niet magnetisch ( dat met die magneet is dus niet de manier om dit te testen) :) Kunt dit wel testen door erop te tikken en naar het geluid te luisteren, aluminium klinkt nogal dof terwijl staal of rvs na-klinkt.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
- Rijdt met: thompson zeus LX
hoe dan goed schakelen
bedankt voor de reply. Ik vraag me dan eigenlijk af hoe best te schakelen vanvoor?
je moet dit toch altijd al draaiend doen? of niet. Je ketting trekt toch op dat tandwiel en dan op 1 tand in het begin. Je kan toch soms voor hebben dat je van kettingblad verlegd en macht moet geven. Daarom best een kettingblad dat stevig is , mijn gedacht.
groeten
je moet dit toch altijd al draaiend doen? of niet. Je ketting trekt toch op dat tandwiel en dan op 1 tand in het begin. Je kan toch soms voor hebben dat je van kettingblad verlegd en macht moet geven. Daarom best een kettingblad dat stevig is , mijn gedacht.
groeten
- A d r i
- Mountainbiker
- Berichten: 3125
- Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
- Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
- Contacteer:
Vooraan schakelen doe je best niet onder volle belasting. Het is eigenlijk al voldoende om even de volle kracht van de pedalen te halen, gewoon rond te draaien eigenlijk, tot je voelt dat de ketting van blad verandert , dan kan je terug de volle kracht zetten.. Het meeste problemen zijn er als je onverwacht dient te schakelen (bvb een bergop achter een bocht) maar de meeste van deze toestanden kun je voorzien als je wat rondkijkt naar het relief
- Captain Haddock
- Mountainbiker
- Berichten: 205
- Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
- Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33