kettingblad alu of staal?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jean-paul
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
Rijdt met: thompson zeus LX

kettingblad alu of staal?

Bericht door jean-paul »

Ik heb nu ongeveer 700 Km met mijne fiets en ik stel vast dat er al beschadigingen op mijn tanden van mijn vorenste kettingbladen staan bij het middelste en grootste blad.
Deze zijn van alu want bij een proef met een magneet trekt deze niet aan.
Ik heb deore LX bladen denk ik. Bestaan er geen ijzeren kettingbladen? Is ijzer niet duurzamer? Bestaat dat bij SRAM en mag je deze onderling wisselen?
graag advies.
bedankt
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

als je de zoekfunctie gebruikt (vooral onder chain suck) zal je heel wat info kunnen inwinnen
het is geen probleem om alu te vervangen door ijzeren
maar zelf in de alu heb je nog verschillende hardheden (vrij sterke oa van BBB)
qua compabiliteit: ofwel alles voor 8 speed, ofwel alles voor 9 speed
bvb xt shimano blok, met BBB tandwielen en SRAM PC69 ketting
denk eraan: zoveel te harder het materiaal, zoveel meer verslijt het andere onderdeel dat erop moet draaien (lees wrijven)
het komt er dus op neer om een goede samenstelling te kiezen qua prijs/kwaliteit ifv te rijden km met alle onderdelen tesamen
nieuwe tandwielen en blok met drie kettingen (die om de week verwisseld worden, eenvoudig met een chainlink) geeft qua duurzaamheid het beste resultaat
Gast

Bericht door Gast »

Deore heeft sinds kort ook stalen bladen. Ook de bladen van BBB zijn best wel i.o v.w.b prijs kwaliteit. Trouwens roestvast staal is ook niet magnetisch ( dat met die magneet is dus niet de manier om dit te testen) :) Kunt dit wel testen door erop te tikken en naar het geluid te luisteren, aluminium klinkt nogal dof terwijl staal of rvs na-klinkt. :roll:
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Mijn tandbladen op mijn 2 bikes zijn allemaal alu en kheb er geen noemenswaardige problemen mee gehad

denk eraan

staal is ZWAAR en tandbladen zijn roterende onderdelen
jean-paul
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 14 okt 2003 13:20
Rijdt met: thompson zeus LX

hoe dan goed schakelen

Bericht door jean-paul »

bedankt voor de reply. Ik vraag me dan eigenlijk af hoe best te schakelen vanvoor?

je moet dit toch altijd al draaiend doen? of niet. Je ketting trekt toch op dat tandwiel en dan op 1 tand in het begin. Je kan toch soms voor hebben dat je van kettingblad verlegd en macht moet geven. Daarom best een kettingblad dat stevig is , mijn gedacht.
groeten
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Vooraan schakelen doe je best niet onder volle belasting. Het is eigenlijk al voldoende om even de volle kracht van de pedalen te halen, gewoon rond te draaien eigenlijk, tot je voelt dat de ketting van blad verandert , dan kan je terug de volle kracht zetten.. Het meeste problemen zijn er als je onverwacht dient te schakelen (bvb een bergop achter een bocht) maar de meeste van deze toestanden kun je voorzien als je wat rondkijkt naar het relief :wink:
Gebruikersavatar
Falco
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 05 jan 2003 14:14
Rijdt met: cube reaction race, skareb super,Xmax
Contacteer:

Bericht door Falco »

Weet iemand waar(West-Vl of Oost-vl) ze de kettingbladen van TA specialités op voorraad hebben? en aan welke tarief?
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Moving Store in Sint-Amandsberg. En misschien in Vaneyck?
Gebruikersavatar
Misty
Mountainbiker
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 26 mei 2002 02:00
Rijdt met: Rocky Mountain Element 999 RSL 2013 - Ednine 29er 2014 - S-Works Tarmac SL4 2012
Contacteer:

Bericht door Misty »

Denk dat ze bij jowan die wel op voorraad hebben falco,ik moet ook een nieuw middenblad hebben na het voorbije weekend veel chainsuck gehad te hebben!Ik heb nogthans maar een kleine 700km en dit met een xtr :drunk:
Gebruikersavatar
Falco
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 05 jan 2003 14:14
Rijdt met: cube reaction race, skareb super,Xmax
Contacteer:

Bericht door Falco »

bij Vaneyck enkel TA voor racefietsen. inderdaad eens naar Jowan bellen, misschien.
Zouden die bladen perfect passen op de 4-arm LX crank van 2003?
Plaats reactie