Iemand ervaring met een goed mtb-licht systeem ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Een paar kanttekeningen bij die test:
De lichtmeting in lux op 1 plaats is weinig relevant bij het MTB'en. De echt (te) smalle verstralers scoren hier zeer goed hoewel ze in de praktijk het minste resultaat geven! Meerdere metingen op vaste afstanden van het center zouden een veel beter beeld geven van de

De test is qua ledmateriaal nogal gedateerd: de geteste LED's hebben allemaal al een opvolger gekregen #-o

In de foto's zie je ook het belang van de kleur van het licht, in het blauwe licht zijn bruintinten niet en groentinten amper zichtbaar. Voor MTB best belangrijk, maar toch compleet genegeerd door bike.

Het belang van egaal uitlichting blijkt ook uit de foto's.
De nieuwe Cat-eye geeft bvb weinig meer licht maar de donkere ringen zijn verdwenen wat een veel beter resultaat oplevert.
Hier is een iets recenter artikel, gedurende de winter komen er nog wel artikels
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

nothing 's impossible schreef: Hier is een iets recenter artikel, gedurende de winter komen er nog wel artikels
http://www.gearreview.com/2007_led_lights.php
=D> =D> =D> proficiat NI,
blijf maar artikkels hier ivm verlichting plaatsen, best interessante leesvoeder. Ik zoek namelijk nog een ledlamp voor op mijn helm die een zeer smalle intense maar verre lichtbundel geeft :drunk: :bounce:
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

http://www.zabotrails.de/technik/lampe/lv.html

Ook een leuke vergelijking met veel beamshots, daar heb je uiteindelijk het meest aan...
Gebruikersavatar
mitsy
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 18:27
Rijdt met: S-WORKS

Bericht door mitsy »

Ben ook reeds lang op zoek achter lampen en op dit topic staat idd heel wat interessante info.
Zoveel zelfs dat ik uiteindelijk nie meer weet wa kiezen.

Bedoeling is dat ik sporadisch in het donker rij (nightbike toertochten)dus vind ik het ook wat zonde om er meer dan 70€ aan te geven.
Cateye double schot lijkt me wel wat maar heeft iemand idee van de prijs?
http://www.cateye.com/en/product_detail/256


Dealer in de buurt brobeert me te overtuigen van de cateye opticube maar vind weet nie of die zo krachtig is (goedkoper is ie waarschijnlijk wel (46€)

Hroeten
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Bericht door bettes »

Ik ga de "gilbo-route" op! Schetsen voor de behuizing zijn klaar voor de draaier eind deze week. Leds komen er aan met airmail.

Bij deze wil Gilbo dan ook al bedanken voor zijn inspiratie en steun in de moeilijke beslissingsfase [Laat traan wegpinken als bij oscars]

greetz
bettes
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

zonder dank en welkom in de zelfhulpgroep :P
olly
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 mei 2007 20:21
Rijdt met: CUBE reaction

Bericht door olly »

hoevel geld moet je neerleggen om iets of wat degelijk materiaal te hebben
desolation
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 13 okt 2007 23:45
Rijdt met: Solution Jasper Mint

Bericht door desolation »

Zelf ben ik van zin mijn Led Lenser Frogman te monteren op mijn stuur voor de avondrit morgen en een hoofdlamp met LED/Xenon nog apart te dragen.


Voor wie echt extreem veel licht nodig heeft:

http://www.blackbearflashlights.com/
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik denk dat je toch snel € 150 kwijt bent voor een systeem met één 3 of 5 watt led met een li-ion batterij.
Gebruikersavatar
mitsy
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 18:27
Rijdt met: S-WORKS

Bericht door mitsy »

bLaFF schreef:Voor de handige jongens, ben nog met een prototype bezig met een 35watt hallogeenverlichting. Maar wens dit qua autonomie te veranderen in een led spot. De meeste koplampjes hebben 3, 6, 9 leds, deze heeft er maar liefst 60. Zet jullie zonnebril al maar op. Moet dit wel via internet bestellen, want is in de handel nergens te verkrijgen in 12V. En maar €15.95. En de batterij kan je ergens recuperen uit een snoerloos boormachine. Autonomie vb 2Ah batterij -> 10 uren met een zeer goede lichtopbrengst.
Afbeelding
Iemand ervaringen betreft dit.
Ik zou zo zeggen maken die handel en ben benieuwd om het resultaat te zien.
Plaats reactie