Iemand ervaring met een goed mtb-licht systeem ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

nothing 's impossible schreef:Dat ziet er mooi werk uit Gilbo =D> Maar, niet iedereen heeft natuurlijk een cnc freesmachine ter zijner beschikking :lol:
Ik heb bijna alles met een conventionele draaibank en freesmachine gemaakt!

Als de volgende generatie leds uitkomt? De Cree leds die ik gebruik zijn momenteel de krachtigste leds op de markt, zei hebben ondertussen een nieuwe led ontwikkeld die eind 2008 uitkomt en die 1000 lumen uitbraakt!!! ter vergelijking, mijn led lamp zit nu op een 960 lumen max output. in beeld ziet dat er zo uit; (notenboompje staat op 10 meter)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Giesken
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: do 24 nov 2005 19:41
Rijdt met: Skyde comp, Canyon Grand Canyon
Contacteer:

Bericht door Giesken »

Ik gebruik een ledlenser voor op staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Giesken schreef:Ik gebruik een ledlenser voor op staat.
Gebruik deze ook maar met 1 led ipv 3. Die met 1 led zijn, raar maar waar, nog krachtiger in lichtopbrengst :-)
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Ik denk niet dat hier gesproken wordt voor een "lampje op straat",
maar over licht in het bos, en dan is een straatlampje echt niet genoeg.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

gilbo schreef:
Ik heb bijna alles met een conventionele draaibank en freesmachine gemaakt!

Als de volgende generatie leds uitkomt? De Cree leds die ik gebruik zijn momenteel de krachtigste leds op de markt, zei hebben ondertussen een nieuwe led ontwikkeld die eind 2008 uitkomt en die 1000 lumen uitbraakt!!! ter vergelijking, mijn led lamp zit nu op een 960 lumen max output. in beeld ziet dat er zo uit; (notenboompje staat op 10 meter)
Dit geeft inderdaad al serieus wat licht. :-)
Maar oké niet iedereen heeft eendraaibank en/of freesmachine ter beschikking.
Laatst gewijzigd door nebraz op do 18 okt 2007 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

superlight schreef:Ik denk niet dat hier gesproken wordt voor een "lampje op straat",
maar over licht in het bos, en dan is een straatlampje echt niet genoeg.
Ola manneke, ik heb ook een set mirage EvoX pro, redelijk content van maar dat lampeke voor op straat dat ik hierboven heb gezet moet er zeker niet voor onderdoen zenne [-X [-X
Ik ga daar regelmatig met de mtb mee in het bos rijden, in het pikkedonker en ben er vreed content van. :wink:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Verbaas me dan en plaats eens een foto van een nachtritje.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Ik ben nogal fan van HID.
Met de Niterider Moab heb ik een aanzienlijke brandduur van 7uur op maximum vermogen.
Over lichtopbrengst dus zeker geen klachten en die kleurtemperatuur, daar wen je snel aan. Bovendien geeft deze een afschrikkend effect naar auto's toe. =D> De meesten weten niet wat ze zien en stoppen ver op voorhand.
Het enige probleem dat die HID geeft als je hem op het stuur monteert, is het storend effect op de teller. Die verliest alle connectie met vorkunit en hartslagmeter. Daarom dus beter op de helm, maar dat vind ik minder leuk om mee te rijden.
Ik ben dus aan het uitkijken naar een bijkomend/aanvullend systeem, dat dedicated op stuur zou terechtkomen. Een Lupine Betty 6, maar het einde van deze maand zal aantonen of dat €€€€€ mogelijk is...Indien ja, gaat de bestelling dadelijk buiten.
Momenteel geeft Cyclexpress.co.uk 10% korting op alle bestelling boven 50£. Op een Betty 6 is dat al snel 70 euro...
Als de Betty er komt, zal allicht de Niterider te koop komen, of uitsluitend op de helm gebruikt worden voor stevige off-road trips by night.

Zelfbouw heb ik ook een heel aantal lampjes gemaakt, maar je blijft met problemen kampen zoals waterdichtheid, lader, kwaliteit van de batterij.
Ga je lampkop of batterij en lader kopen, dan kom je al snel in de buurt van een volledig systeem. Niterider, exposure, lupine, hope, lumicycle, cateye, princeton, ... Er is zoveel keuze..
Kijk ook eens op amerikaanse sites, voor bepaalde modellen is het interessant ze te laten overkomen, inclusief douane toestanden.
De niterider moab was een stuk goedkoper om te laten overkomen danwel deze hier te bestellen. Bovendien is Niterider amerikaans en hier moeilijker verkrijgbaar, dan ben je beter met Lupine of Cateye, Princeton, Sigma...
Gebruikersavatar
Giesken
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: do 24 nov 2005 19:41
Rijdt met: Skyde comp, Canyon Grand Canyon
Contacteer:

Bericht door Giesken »

Lampje op straat geeft genoeg licht voor in het terrein wat rond te toeren.
Natuurlijk niet te vergelijken met een 20w HID, maar wel veeeeeel minder gewicht.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Giesken op do 18 okt 2007 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Dat is nog altijd niet wat ik wil zien,
ik zou graag een foto van een nachtrit in het bos zien.
Alhoewel ik toch wel moet toegeven dat ik verbaasd ben.
Plaats reactie