DT Swiss 240s body probleem

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

DT Swiss 240s body probleem

Bericht door tsielio »

waarom eten mijn tandwielen die body op?
heb ik teveel kracht :-s kan ik nauwelijks geloven
ik begrijp het niet echt, is het materiaal van de body dan zo zacht?
ik gebruik ultegra, dura ace en xtr cassettes en dit wiel is nog maar 6 maand in gebruik
telkens wanneer ik cassette wil switchen om nr ardennen te gaan ofzo is het een reuzewerk waar vandaag zelfs een hamer aan te pas kwam :-s(om van andere wielkant uit door spaken heen, met schroevendraaier als tussenstap, een stevige tik te geven zodat ze loskomen)
de tanden bijten zich vast in de rijrichting in de body en dus kan je ze er niet meer recht aftrekken zoals het hoort, eigenlijk krijg je ze er bijna niet meer af - als ik hard aan de tandwielen trok kwam de body nog eerder los van het wiel dan de tandwielen van de body
zijn er hier nog problemen mee geweest? terugroepacties?
alle hulp is welkom!




Afbeelding

btw hieronder is de body niet gebarsten ofzo hé ;-) gewoon een druppeltje water van het poetsen

Afbeelding

Afbeelding
C a s r a n
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 02 nov 2006 20:10
Rijdt met: Scott Scale 10 | wegfietsen Cervélo & Parlee

Bericht door C a s r a n »

Hoi Michiel,


Ik werk veel met DT Swiss body's (zelfde MTB wielen als jij, maar ook op wegwielen met DT240s, Xentis en LWs) en verwissel body's soms wel eens van Shimano naar Campagnolo (heel eenvoudig met de hand te doen zonder enige tool). Een dergelijk probleem, toch zeker niet in die mate, zag ik nooit eerder.

Het is zo dat cassettes altijd licht invreten op een body, zonder erg. Een Campa Veloce cassette (elk kransje is los) zal dat dan ook meer doen dan een Chorus of Record (verschillende tandjes zitten op spiders of sprocket carriers). En DT staat niet echt bekend om een zachte body of zo... bizar. Kom maar eens langs met dat wiel, dan bekijk ik het.


Gr,


Pieter
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Idd. Een beetje invreten is normaal als je afzonderlijke kransjes hebt.
Een cassette met spider (XT, XTR, SRAM) kan veel helpen.
Normaal neemt dat echter geen dergelijke proporties aan... Zelfs mijn zelfgebouwde SS, waar dus maar op 1 krans wordt getrokken, heeft het niet zo erg.
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

Bericht door ooSoo »

Heb gisteren gezien dat ik dat ook heb bij mijn Tune Kong naaf en ik gebruik een Sram PG 991 red spider .
Ben er ook van verschoten ! is niet prettig bij zo een naaf , kga er ook eens met terug gaan .
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

oei een zwitserse vriend van me - een cx topper - zegt me dat dat normaal is, zeker op tune en in iets mindere mate ook op DT :-s
hij zegt dat hij nooit langer dan 1j met zo een body kan rijden en nu voor het gemak body+cassette samenhoudt en zo wisselt ipv cassette nog van de body te halen
had ik nog niet gehoord en belooft niet veel goeds...
Gebruikersavatar
Sp33dFr34k
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: ma 11 sep 2006 21:51
Rijdt met: Scott Spark LTD
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Is dat bij Tune erger dan? Ai, zal binnenkort eens ff kijken of ik dat probleem ook heb met de Tune Kong/Sram PG991 combo...
C a s r a n
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 02 nov 2006 20:10
Rijdt met: Scott Scale 10 | wegfietsen Cervélo & Parlee

Bericht door C a s r a n »

tsielio schreef:oei een zwitserse vriend van me - een cx topper - zegt me dat dat normaal is, zeker op tune en in iets mindere mate ook op DT :-s
hij zegt dat hij nooit langer dan 1j met zo een body kan rijden en nu voor het gemak body+cassette samenhoudt en zo wisselt ipv cassette nog van de body te halen
had ik nog niet gehoord en belooft niet veel goeds...

Zoals Hubertje en ik al zeiden zijn enkele lichte sporen normaal, maar vind ik dit toch wat aan de vele kant.

Bij Tune ligt het verhaal wat anders. Tune staat erom bekend z'n body's in iets zachter materiaal te maken. Op Tune naven zou ik cassettes waar de kransjes 1 per 1 zitten dan ook sterk afraden... al hebben maar heel weinig mensen een Tune naaf/body met goedkope cassettes.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

ja ik vind dit ook echt abnormaal en had het niet op mn dt wegwielen, dit voor alle duidelijkheid
wat ik daarnet schreef was dan ook wat een collega al meemaakte
tune heb ik geen ervaring mee
dt swiss tot hiertoe alleen goede ervaring
hopelijk blijft dit zo en vervangen ze dus deze body ;-)
eerst een weekendje naar de ardennen en daarna ga ik het eens uitpluizen
Gebruikersavatar
ridley86
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 15:47
Rijdt met: Rockmachine Xc elite team eleven
Contacteer:

Bericht door ridley86 »

C a s r a n schreef:
Zoals Hubertje en ik al zeiden zijn enkele lichte sporen normaal, maar vind ik dit toch wat aan de vele kant.

Bij Tune ligt het verhaal wat anders. Tune staat erom bekend z'n body's in iets zachter materiaal te maken. Op Tune naven zou ik cassettes waar de kransjes 1 per 1 zitten dan ook sterk afraden... al hebben maar heel weinig mensen een Tune naaf/body met goedkope cassettes.
Ik heb nu een sun ringlé naaf. Sun haalde vroeger zijn naven bij tune en ik rij met een shimano 105 12-23 op men mtb, ook elk kransje los. Zou dit problemen geven? Zal voor alle veiligheid toch maar eens nakijken.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

Ik heb dat ook op mijn mtb wielen. Ik rijd altijd met een Ultegra cassette. Een xt(r ) cassette vreet niet zo snel in omdat daar meer kransjes op 1 spider zitten. Maar die mtb verhouding past niet bij het terrein waar ik op rijd, dus kies ik maar voor een weg cassette.

Moest Shimano nu eens een 12-27 cassette maken op een xtr-achtige spider zou het al een pak beter zijn.
Plaats reactie