Ik heb onlangs op mijn Cube LTD comp mijn 440 crankstel vervangen door een LX hollowtech 2. Ik vind het nieuwe cranckstel veel stijver dus dat is een verbetering.
Over de duurzaamheid krijg ik mijn twijfel als ik de volgende posting van het wereldfietser forum lees (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5781 )
Ik heb ook twee vraagjes:Bij moderne crankstellen is de trapas onlosmakelijk verbonden met de rechtercrank. De trapaslagers zijn met losse cups tegen het bracket geschroefd, de kogellagers hangen buiten het bracket. Je steekt de trapas door de lagers en klemt de linkercrank op het uiteinde.
Montage: om de lagers in lijn te kunnen monteren moet het bracket eerst gevlakt worden
Levensduur: de kogellagers bevatten hele kleine kogeltjes, weinig vet en de afdichting is miniem. De levensduur is in natte omstandigheden duidelijk minder dan bij de meer conventionele octalink
Als de kogellagers minder worden zullen de lagerringen gaan kruipen over de trapas (de draaiende as heeft namelijk geen perspassing), waardoor er diepe groeven in de trapas ontstaan. De trapas is niet los te vervangen
De lagers en dus ook de afdichtingen hebben een relatief grote afmeting en daardoor veel wrijving
Door de breedte van de lagering heb je met dit soort crankstellen weinig ruimte voor je enkels, je trapt dus ook makkelijk groeven in de cranks met je schoenen.
1) Als ik dit lees dan kan ik beter bij de eerste problemen een octalink-achtig iets op met bijhorende tandbladen monteren. Schandalig veel goedkoper en blijkbaar veel steviger. Wat denken jullie ervan ?
2) Ik heb zelf op mijn cube de lx hollowtech 2 gemonteerd zonder de boel af te vlakken. Moet ik nu naar de fietsenmaker hollen om alsnog alles te demonteren en mijn kader te doen afvlakken ?
thx
Wim