stevigheid LX hollowtech 2

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
wim040
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
Rijdt met: iets met 2 wielen

stevigheid LX hollowtech 2

Bericht door wim040 »

Hi,

Ik heb onlangs op mijn Cube LTD comp mijn 440 crankstel vervangen door een LX hollowtech 2. Ik vind het nieuwe cranckstel veel stijver dus dat is een verbetering.

Over de duurzaamheid krijg ik mijn twijfel als ik de volgende posting van het wereldfietser forum lees (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5781 )
Bij moderne crankstellen is de trapas onlosmakelijk verbonden met de rechtercrank. De trapaslagers zijn met losse cups tegen het bracket geschroefd, de kogellagers hangen buiten het bracket. Je steekt de trapas door de lagers en klemt de linkercrank op het uiteinde.

Montage: om de lagers in lijn te kunnen monteren moet het bracket eerst gevlakt worden

Levensduur: de kogellagers bevatten hele kleine kogeltjes, weinig vet en de afdichting is miniem. De levensduur is in natte omstandigheden duidelijk minder dan bij de meer conventionele octalink

Als de kogellagers minder worden zullen de lagerringen gaan kruipen over de trapas (de draaiende as heeft namelijk geen perspassing), waardoor er diepe groeven in de trapas ontstaan. De trapas is niet los te vervangen

De lagers en dus ook de afdichtingen hebben een relatief grote afmeting en daardoor veel wrijving

Door de breedte van de lagering heb je met dit soort crankstellen weinig ruimte voor je enkels, je trapt dus ook makkelijk groeven in de cranks met je schoenen.
Ik heb ook twee vraagjes:
1) Als ik dit lees dan kan ik beter bij de eerste problemen een octalink-achtig iets op met bijhorende tandbladen monteren. Schandalig veel goedkoper en blijkbaar veel steviger. Wat denken jullie ervan ?
2) Ik heb zelf op mijn cube de lx hollowtech 2 gemonteerd zonder de boel af te vlakken. Moet ik nu naar de fietsenmaker hollen om alsnog alles te demonteren en mijn kader te doen afvlakken ?

thx

Wim
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: stevigheid LX hollowtech 2

Bericht door Serge R »

wim040 schreef:Ik heb zelf op mijn cube de lx hollowtech 2 gemonteerd zonder de boel af te vlakken. Moet ik nu naar de fietsenmaker hollen om alsnog alles te demonteren en mijn kader te doen afvlakken ?
Dit zal uiteraard de levensduur van de lagers ten goede komen.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

De Cube frames zijn vanzich zelf al erg goed ik heb echt totaal geen problemen met de Hollotech 2 ook niet in natte omstandigheden en zelfs niet met een stranrace. Doordat de lagers meer naar buiten zitten oakken ze meer vuil en water dat klopt ja maar de afdichtingen zijn goed.

Gewoon elk jaar ff openmaken schoonspoelen in de remmenreiniger en nieuw vet erin ik rijd na 20.000 km nog steeds met het eerste setje en ze voelen nog zeer goed aan, maar goed misshien heb ik mazzel?
Gebruikersavatar
marge
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: do 13 jan 2005 13:33
Rijdt met: Summerbike: Orbea Oiz Carbon 3 / Mudbike Flanders

Bericht door marge »

wasbeer2006 schreef:... ik rijd na 20.000 km nog steeds met het eerste setje en ze voelen nog zeer goed aan, maar goed misshien heb ik mazzel?
Ik rijd na 3200 km al met mijn derde setje :-? Ik mijd wel geen plassen of modder.
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

marge schreef:
wasbeer2006 schreef:... ik rijd na 20.000 km nog steeds met het eerste setje en ze voelen nog zeer goed aan, maar goed misshien heb ik mazzel?
Ik rijd na 3200 km al met mijn derde setje :-? Ik mijd wel geen plassen of modder.
En dan durve ze hier zeggen dat ISIS slecht is :lol:
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

marge schreef:
wasbeer2006 schreef:... ik rijd na 20.000 km nog steeds met het eerste setje en ze voelen nog zeer goed aan, maar goed misshien heb ik mazzel?
Ik rijd na 3200 km al met mijn derde setje :-? Ik mijd wel geen plassen of modder.
is uw bracket wel gefreesd geweest?
Plaats reactie