De beste remblokken! (schijfrem)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Welke merk van remblokken verkies jij?

Peiling eindigde op di 13 mar 2007 23:51

Originele (verduidelijk in post)
51
33%
EBC
14
9%
A2Z
8
5%
Swissstop
21
14%
Koolstop
12
8%
BBB
44
29%
Andere... (verduidelijken in post)
3
2%
 
Totaal aantal stemmen: 153

Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

De beste remblokken! (schijfrem)

Bericht door Wacko007 »

Graag wil ik onder dit topic alle reacties van iedereen verzamelen betreffende remblokken. Er zijn talloze merken, maar er zijn er toch betere en minder goede merken... Ik kan zelf niet alle merken uitproberen op mijn fiets, dit duurt jaren! Vandaar dat ik eens een reactie wil van iedereen die met schijfremmen rijdt en daarvan de ervaringen verzamelen.
Er is ook een poll, maar er mag zeker een woordje uitleg extra!

Ik heb voorlopig enkel met de originele Avid remblokken gereden. Enkel daarover kan ik al een boek schrijven. Vooraan gaan de originele blokjes van mijn Avid Juicy Ultimate nog altijd mee en er zit nog een dikke laag op. Achteraan heb ik bij het inrijden de originele remblokken mss iets te warm gemaakt. De remmen waren aan het knetteren (koken?)! Nu zitten er vanachter nog eens originele remblokken, maar dan bronskleurige van Avid. Kent iemand het verschil tussen de zwarte en de bronzen? De bronzen lijken toch redelijk snel te slijten. Deze keer heb ik ze niet laten overkoken, maar dacht ik toch goed in gereden.
Eerste ervaring dus;

-originele (zwarte) Avid remblokken gaan vrij lang mee zolang je ze niet overkookt bij het inrijden...
-originele (bronzen) Avid remblokken lijken vrij snel te slijten.

De rest in aan jullie. Avid, Shimano, Hope, Hayes, Magura, BBB, Koolstop, Swissstop, EBC, A2Z,... Post maar!


Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Bericht door Tjorque »

<origneel>
Tot nog toe geen klachten van de originele BB7 remblokken.
Ze remmen lekker :). 'k Heb ze nu 500km in gebruik, dus ik kan nog niet zeggen hoe lang ze meegaan.

Op m'n vorige schijfremmen (shimano) werden de blokjes na verloop van tijd fel minder (+- 3000km).
Ze begonnen wat glazig aan te voelen zonder op te zijn of "uitgebrand". Heb daarna fibrax gestoken, maar heb de fiets verkocht alvorens de blokken waren ingeremd.

Dus geen idee of de (gesinterde) pads van fibrax beter zijn.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Ik ben aangenaam verrast over de Hope remblokken. Momenteel zitten er de standaard remblokken (geleverd bij nieuwe remmen). Na 3 modder toertochten heb ik nog geen vermindering van de blokken zien optreden. 'k heb ze natuurlijk zeer goed ingeremd alvorens er door de modder mee te crossen.

Op mijn andere bike heb ik XTR (model 2003) remmen. Met de XTR remblokken (metal M06 & resin M07) heb ik geen goede ervaringen. Meestal na een tweetal moddertochten was de helft al verdwenen. Overgestapt naar Koolstop en daar heb ik de laatste tien tochten kunnen mee rijden zonder ze te moeten vervangen.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

ik rij meestal met de originele blokken van shimano.
met mijn resin blokken heb ik deze zomer 3200 km gedaan.
met de metalen deze winter een 1000 en ze zijn net in de helft versleten.
bbb heb ik ook nog gehad en die gingen +- 1000 km mee en ze waren voor 3/4 versleten.
ben benieuwd wat de nieuwe blokken van shimano zullen geven, de duurzaamheid zou nog verbetert zijn.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... avid+juicy

Ik heb net hetzelfde topic een paar maanden geleden aangemaakt. BBB en Swissstop kwamen toen als de beteren naar voren.
Op mijn Trek heb ik enkel met BBB's gereden omdat Shimano XTR-blokken niet lang mee gingen. Nu heb ik de originele van Avid gehad (niet tevreden van), de ECBgold (ook niet tevreden van) en Swissstop (wel tevreden van). Maar de BBB's lijken mij toch het beste als ik me goed kan herinneren. Ik heb nu twee sets BBB's liggen en die gaan er binnenkort in.
Laatst gewijzigd door SusXT op di 13 mar 2007 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

EBC Gold, de meest slijtvaste die ik ken.
(Niet geschikt voor downhill)
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Bericht door Lucky22 »

Toch opletten wanneer je hier ervaringen gaat uitwisselen vermits er volgens mij toch 1 zeer belangrijke factor meespeelt welke absoluut niet mag uit het oog verloren worden en voor mij het belangrijkste referentiepunt is : de (weers)omstandigheden !
Eigenlijk zouden de ervaringen van de verschillende merken ook onder dezelfde weersomstandigheden moeten getest zijn.
Ik heb bv. 900 km gereden met de originele Magura's maar 1 rit (in Heverlee) in zeer modderige, zanderige ondergrond heeft wel voor 50 % van de slijtage gezorgd! Ondertussen rij ik met Swisstop +/- 200 km (ook zeer tevreden van) maar deze zullen absoluut niet zolang meegaan omdat de omstandigheden van de laatste weken en maanden niet echt bevordelijk zijn voor de remblokken. Ondertussen is reeds 75 % versleten op slechts 200 km. Een verkeerde conclusie zou zijn dat mijn Swisstops minder lang zouden meegaan : ik denk zelfs dat ze in gelijkaardige omstandigheden zelfs langer zouden meegaan.

Dit toch even als aandachtspunt
Gebruikersavatar
robin
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: zo 25 dec 2005 11:25
Rijdt met: spark RC, Pro winner 29er beach bike

Bericht door robin »

mijn shimano's XTR schijfremblokken mag ik zeker niet van klagen,nochtans al deftig gebruikt en toch blijven ze even goed
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

Bericht door ooSoo »

Ik rij al een lange tijd met EBC gold remblokken .
Zijn heel goed : gaan langer mee dan originele XTR en remmen beter .
Alleen kosten ze wel iets meer
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Ik heb net m'n BBB blokken moeten steken. Na een 5-tal noodstops pakken ze als geen ander. De Avids waren nog niet half afgesleten, maar verglaasd. Ik had geen remkracht meer. Da's al de derde set avids waarover ik niet tevreden ben. Dus nooit meer avid!
BBB en Swissstop blijven m'n favorieten.
Plaats reactie