Vaste vork & geometrie

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gustaaf
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:48
Rijdt met: Orbea Scape

Vaste vork & geometrie

Bericht door Gustaaf »

Hallo,

Ik heb een Orbea Scape met vaste vork. Toen ik deze kocht wist ik niet hoe een vaste vork de geometrie van een frame kon beïnvloeden. De fietsenmaker heeft me daar trouwens ook niks over verteld, hij verkocht trouwens ook maar één type van vaste carbon vork (merk niet bekend). Bon ik heb dus mijne MTB à la carte samengesteld op de volgende manier:

Frame: Orbea Scape
Groep: XT
Wielen: Shimano WH-M565
Stuur, zadelpen,...: Ricthey Pro
Banden: Michelin XCR AT
Vork: Vaste carbon vork zonder merk (kromme) (130 Euro)

Mijn vorkhoogte is slechts 40 cm en de bovenste buis loopt dan ook zo goed als horizontaal (sloping is verdwenen). De fiets handelt zeer nerveus, wat op zich niet slechts is voor toertochten en dergelijke waar er toch dikwijkls veel gedraaid en gekeerd moet worden op single tracks.
Ik merk wel de volgende nadelen op:
- Moeilijk om een wheelie uit te voeren;
- Pedalen staan te dicht bij de grond;
- Een toren van spacers onder m'n stuur.

Daar er hier zich een pak kenners op het forum bevinden vraag ik jullie mening, oordeel over deze situatie. Is het trouwens schadelijk voor het frame als de geometrie niet gerespecteerd wordt? Wat zijn de mogelijke alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie nuttige info

Gustaaf
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

:roll: volgens mij heb je een 440mm nodig .
Meest courant bij mtb's .

Dus heeft je fiets maker je bij je :^o
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Een vork met inbouwhoogte van 440 (of 445mm) had beter geweest.
Of het slecht is voor het frame om de geometrie niet te respecteren, dat weet ik niet, maar je merkt zelf al de nadelen op, dus ... :roll:

Een alternatief voor je huidige vaste vork (staat ook op mijn wish list voor de kerst-vrouw :wink:[-o< ) is bijvoorbeeld de Carbotech Axima (zie link naar bespreking op de homepage van deze site) of een Pace RC31, waarbij Pace algemeen beschouwd wordt als 'de' referentie , maar de Carbotech moet mijns inziens (en na wat ge-google...) daarvoor nauwelijks onderdoen en is wel wat budgetvriendelijker.

Greetzzz,

Rolla
Gustaaf
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:48
Rijdt met: Orbea Scape

Bericht door Gustaaf »

Wordt deze "Carbotech Axima" ergens verkocht in België, bvb Van Eyck, of is hij enkel bestelbaar via het Internet ?
fast s
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:40
Rijdt met: scott scale

RITCHEY WCS CARBONNEN VORK 470 g.

Bericht door fast s »

Als je echt iets super wil...de ritchey wcs vork carbon.Ze is ongelooflijk licht en rijd fantastisch.Op de site van ritchey kun je ze bekijken
www.ritcheylogic.com Heb al met veel vaste vorken gereden...pace...4za....axima...maar deze springt er echt uit.Weegt trouwens bijna 250 g lichter als een pace vork!!!
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Gustaaf schreef:Wordt deze "Carbotech Axima" ergens verkocht in België, bvb Van Eyck, of is hij enkel bestelbaar via het Internet ?
ABC-fiets in Wilrijk, bij Antwerpen, heeft de meeste modellen op stock.


(Officieel is 't wachten tot Kerst, maar ik heb een vermoeden dat de mijne onder de kerstboom ligt... :bounce: [-o< :bounce: [-o<)
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Hier is een lijst met verkooppunten:
http://www.carbotech.be/verkooppunten.php

Ik ga me zelf ook zo'n vork aanschaffen.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Wheelie's trekken gaat met een vaste vork inderdaad moeilijker. Maar bergop wheelie'en gaat gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Cr0n0
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 15:17
Rijdt met: No Saint 'Luzifer'

cube analog

Bericht door Cr0n0 »

Ik heb ook een vraag over deze materie en in plaats van een nieuw topic te openen stel ik ze hier maar.

Ik heb me dus een carbotech 425 aangeschaft. Ik wil deze combineren met een cube analog frame. Oorspronkelijk is de cube analog voorzien van een suntour 75mm vork.

In het artikel op MTB.be staat dat de 425 geldt voor vorken tot 80 mm dus volgens jullie is dit dus ok.

In het artikel in O² bikers daarentegen staat dat de 445 overeenkomt met de 80 mm.

Ik stel me aldus de vraag of ik wel de juiste versie heb gekocht ? De cube analog heeft nl. een zitbuishoek van 73° met die 75mm vork. Ik wil wel wat platter gaan aangezien ik wel wat tegen wind wil gaan rijden maar ik wil ook comfortabel naar achter kunnen gaan om op snelheid zandstroken te pakken zonder dat mijn voorwiel te nerveus gaat doen ( gewichtsverdeling te veel naar voor )

iemand meer ervaring met de geo van een analog ? Ik vermoed trouwens dat dit een toerfiets is omdat ze in de laagste prijscategorie zit en ik aldus wel iets steiler kan gaan.

graag jullie deskundig commentaar
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Meet de inbouwhoogte van je SUNTOUR vork, dan weet je het verschil toch ineens.
Vergeet echter niet om de sag ervan af te trekken!

Ten tweede moet je jezelf realiseren dat de inbouwhoogte tussen de verende vorken onderling ook varieert.
Mijn SID was bijvoorbeeld merkelijk korter dan mijn Duke (intussen verkocht).

De carbotech zal sowieso korter zijn dan de Suntour, om te weten hoeveel moet je even meten.
Plaats reactie