Slijtage voorvork rockshox tora??

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Slijtage voorvork rockshox tora??

Bericht door Wouter VE »

Hallo

Kheb 2000 km met mijn rock shox voorvork en er staat percies al wat "spel" op is dat normaal.
(Niet echt zwaar gebruikt: geen echte zware mountainbike route's gedaan)

En hoe onderhoud ik z'n voorvork het beste??

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

hey !

Ik heb al heel wat topics over de tora-vork gepost een tijdje terug ..dus zoekfunctie gebruiken inzake onderhoud!

ivm speling, wat bedoel je precies? want elke vork heeft speling , lock-out betekent niet dat ie potvast zit hoor ..zal altijd wel beetje inveren ...lock-out zou ik ook al niet teveel gebruiken op deze vorken , tenzij natuurlijk echt vlakke weg , maar ik raad eerder aan een goede standaard-afstelling te gebruiken over het hele parcours ipv constant zitten prullen ermee ...

Mvg
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

en een onderhoud best bij een LBS laten doen want die hebben het juiste materiaal ervoor ook.
Ik heb deze ook al een tijdje en toch zeer tevreden van en ondanks mijn rijstijl soms toch redelijk sterk en stijf, ik bike redelijk veel in de ardennen ook en daar ook nog geen probs gehad.
Mijn instellingen is de rebound ( rechter onderpoot ) op haas, de lucht volgens mijn gewicht ( is denk ik zelfs wat meer in ) en de lock open of toe naarmate de straat of veld.
Ik ben em zelfs al enkele keren vergeten los te zetten ook dan nog geen probs maar da zal ik wel horen van de LBS bij een onderhoud.

Gizmo 8)
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

yup idd, en voor de rest moet je hem zelf gewoon beetje proper houden , onderhoud bij lbs, maar dat is hooguit jaarlijks ...
Het is idd een heel stijve maar betrouwbare vork en zoals je zegt in de ardennen doet het ook zijn werk heel goed ..enkel snelle afdalingen mist het een beetje finesse, maar het is dan ook een low-budget vork heh , je kan niet verwachten dat alles perfect is ..
mijne heeft ook al ferme klappen gehad , maar geeft niets toe, ie blijft perfect ze werk doen . Vond de tora 318 air een van de aanraders van 2006 voor de goedkopere klasse ...

Mvg
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Bericht door Wouter VE »

Maar de spelling is heel miniem maar ik voel het toch als ik op de baan rem op het voorwiel.
Dat voelde ik vroeger niet.
Bij mij staat de rebound ook op het haasje.
En ik mag de lock out dus niet te veel gebruiken.
Maar wat is die lbs?? Waar kan je z'n onderhoud laten doen.
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Bericht door Wouter VE »

Als dat beetje speling normaal is ( hoop ik ook) (ik ga het dan maar laten controleren door een fietsenmaker)
Dan ben ik voor de rest ook heel tevreden over die vering. De lockout is niet te hard, want ik ken goedkopere suntour veringen waar de lockout de vering echt helemaal blokeerd en dat is niet aangenaam om mee te biken!
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

LBS = elke degelijke fietsenmaker :wink:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Bestaat er een Tora waar je de luchtdruk kunt aanpassen? M'n vriendin rijdt ook met een scale 60, maar bij haar vork kan je enkel de rebound instellen. De luchtdruk is niet instelbaar. Het is toch een vork met een veer ipv lucht. :-k
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Swannie schreef:Bestaat er een Tora waar je de luchtdruk kunt aanpassen? M'n vriendin rijdt ook met een scale 60, maar bij haar vork kan je enkel de rebound instellen. De luchtdruk is niet instelbaar. Het is toch een vork met een veer ipv lucht. :-k
yup heel juist , luchtdruk is niet te regelen ..enkel rebound/lockout
en het is een 'single' air , dus met veer & lucht :wink: , vanaf de reba's heb je dual air ...de u-turn versies is geloof ik wel een ander verhaal , ben niet zeker of deze luchtgedempd zijn ...

Mvg
Laatst gewijzigd door looneycooney op vr 10 nov 2006 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

looneycooney schreef:
Swannie schreef:Bestaat er een Tora waar je de luchtdruk kunt aanpassen? M'n vriendin rijdt ook met een scale 60, maar bij haar vork kan je enkel de rebound instellen. De luchtdruk is niet instelbaar. Het is toch een vork met een veer ipv lucht. :-k
yup heel juist , luchtdruk is niet te regelen ..enkel rebound/lockout
dat zal den 302 zijn zeker dan ???

Gizmo 8)
Plaats reactie