huidige fiets verbeteren of beter nieuwe fiets nemen?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Jeec426
- Mountainbiker
- Berichten: 224
- Lid geworden op: do 28 sep 2006 09:17
- Rijdt met: Cannondale FS-I Lefty
huidige fiets verbeteren of beter nieuwe fiets nemen?
'k zal eerst maar even de situatie schetsen. 2 jaar geleden kreeg ik ineens de ingeving voor te beginnen met mountainbiken. Omdat ik wel meerdere van die grillen had besloot ik eerst een gewone mtb te kopen en achteraf misschien een betere. gelukkig want sinds kort zijn eigenlijk pas echt begonnen.
mijn fiets is dus an ideal met LX deore van shimano. De vraag is kan ik nu stillekes opbouwen naar een betere fiets. 'k dacht stillekes aan de kader te vervangen (vind specialized en minerva wel goed) en dan verder te gaan met de fourche en remmen en zo. spaar ik beter verder tot ik een volledig nieuwe fiets kan kopen.
'k weet dat die ideal fiets niet de bom is, maar er zitten wel goeie onderdelen op die ik niet hoef te vervangen. En uiteindelijk is't zoals bij het crossen of supermotard rijden. 't is het manneke da erop zit da telt
Is het mogelijk van stillekes aan op te bouwen en zo ja met wat begin ik het beste??
thanks
mijn fiets is dus an ideal met LX deore van shimano. De vraag is kan ik nu stillekes opbouwen naar een betere fiets. 'k dacht stillekes aan de kader te vervangen (vind specialized en minerva wel goed) en dan verder te gaan met de fourche en remmen en zo. spaar ik beter verder tot ik een volledig nieuwe fiets kan kopen.
'k weet dat die ideal fiets niet de bom is, maar er zitten wel goeie onderdelen op die ik niet hoef te vervangen. En uiteindelijk is't zoals bij het crossen of supermotard rijden. 't is het manneke da erop zit da telt
Is het mogelijk van stillekes aan op te bouwen en zo ja met wat begin ik het beste??
thanks
gewoon sparen en ineens nen hele velo kopen... Zolang het geen da ge hebt rijdt en 't manneke ook mee wilt, geraakt ge der wel
onderdeel per onderdeel kom je meestal toch duurder uit.
ik moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel ook van plan ben m'n oud ijzer op te waarderen. (met een rohloff) Maar das een keuze tussen 2800 € en 1000€ uitgeven dus voor mij snel gemaakt :)
Zodra de hemelsluizen zich openen met financiele middelen (of 'k gewoon een goei bron van inkomsten heb, das ook goed) verdwijnt de rohloff in een vers alu frame met schijfremmetjes etc etc...
(ik ben dan ook bereid meer neer te tellen om m'n fiets 100% op te bouwen zoals ik wil...)
onderdeel per onderdeel kom je meestal toch duurder uit.
ik moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel ook van plan ben m'n oud ijzer op te waarderen. (met een rohloff) Maar das een keuze tussen 2800 € en 1000€ uitgeven dus voor mij snel gemaakt :)
Zodra de hemelsluizen zich openen met financiele middelen (of 'k gewoon een goei bron van inkomsten heb, das ook goed) verdwijnt de rohloff in een vers alu frame met schijfremmetjes etc etc...
(ik ben dan ook bereid meer neer te tellen om m'n fiets 100% op te bouwen zoals ik wil...)
Bericht door Gast »
waarom zou dat dom zijn?
deore LX is nu niet de slechteste groep
dus ik zou zeggen nu ander frame kopen uwe deore LX eropzetten en later de rest upgraden (te beginnen met de vork)
naar een minerva frame zou ik nu neit zo direct overstappen
dat is niet beter of slechter dan je Ideal frame
er zijn betere merken te verkrijgen
deore LX is nu niet de slechteste groep
dus ik zou zeggen nu ander frame kopen uwe deore LX eropzetten en later de rest upgraden (te beginnen met de vork)
naar een minerva frame zou ik nu neit zo direct overstappen
dat is niet beter of slechter dan je Ideal frame
er zijn betere merken te verkrijgen
Ik sluit me bij Manitou aan maar een nieuwe fiets vind ik ook een goede optie.
Een LX groep is geen slechte groep, zorg voor een goede kader, bouw de LX groep om en ga dan voor een set goei wielen en een degelijke voorvork.
Het is wel zo dat al die onderdelen apart veel geld kunnen gaan kosten zodat het misschien in de buurt komt van een nieuwe fiets, en dan kan je je huidige verkopen en brengt die ook weer wat geld op.
Het ligt aan het budget wat je nu wil uitgeven..
Het zijn in mijn ogen alletwee goede oplossingen, de laatste is wel de makkelijkste natuurlijk...
Een LX groep is geen slechte groep, zorg voor een goede kader, bouw de LX groep om en ga dan voor een set goei wielen en een degelijke voorvork.
Het is wel zo dat al die onderdelen apart veel geld kunnen gaan kosten zodat het misschien in de buurt komt van een nieuwe fiets, en dan kan je je huidige verkopen en brengt die ook weer wat geld op.
Het ligt aan het budget wat je nu wil uitgeven..
Het zijn in mijn ogen alletwee goede oplossingen, de laatste is wel de makkelijkste natuurlijk...
ik kan alleen kawa en manitou groot gelijk geven: koop u een deftig en passend kader, en plaats daar uw bestaande vork en groep maar op.
Als ge dan wilt upgraden...nieuwe vork en wielekes.
Groep als laatste...die moet ge toch regelmatig vervangen...en elk jaar komt er wel een 'nieuwe' versie uit.
met de huidige carbon-hype kan je misschien al een heel goed alu-kader voor redelijke prijs kopen (bv bij orbea, thompson en cube).
veel succes alvast met je keuze.
willy
Als ge dan wilt upgraden...nieuwe vork en wielekes.
Groep als laatste...die moet ge toch regelmatig vervangen...en elk jaar komt er wel een 'nieuwe' versie uit.
met de huidige carbon-hype kan je misschien al een heel goed alu-kader voor redelijke prijs kopen (bv bij orbea, thompson en cube).
veel succes alvast met je keuze.
willy
-
- Mountainbiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: do 21 aug 2003 16:58
- Rijdt met: bulls comp 4.5 lxt marzocchi mx pro
upgraden?
ik ben begonnen met een Bulls 4.5 van 799- daarna remmen, vork, derailleur,enz stukje bij beetje vernieuwd tot enkel men kader nog orgineel was(vorige winter een giant xtc kader gekocht).nadeel:duurder!
voordelen:je voelt telkens wat welk onderdeel beter(of slechter) doet, je leert je hele fiets (de-)monteren,wat je uiteindelijk ook een hele besparing oplevert want een beetje fietsenmaker rekent algauw 30-40 euro per uur!100 of 200 euro per maand is toch beter te doen als ineens 1500-2000 euro op te hoesten.En je productkennis gaat er (veel) op vooruit,wat altijd van pas komt als je een babbeltje slaat met andere bikers .grtz
voordelen:je voelt telkens wat welk onderdeel beter(of slechter) doet, je leert je hele fiets (de-)monteren,wat je uiteindelijk ook een hele besparing oplevert want een beetje fietsenmaker rekent algauw 30-40 euro per uur!100 of 200 euro per maand is toch beter te doen als ineens 1500-2000 euro op te hoesten.En je productkennis gaat er (veel) op vooruit,wat altijd van pas komt als je een babbeltje slaat met andere bikers .grtz