Nieuwe kamwielen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
prins nerio
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:00
Rijdt met: Scott YZ4

Nieuwe kamwielen

Bericht door prins nerio »

Hoi kenners en ervaringsdeskundigen

Voor mijn MTB is het nodig dat ik een geheel nieuwe kamwielen set koop, daar ik begin door te trappen wat alles behalve aangenaam is.

Daar mijn kennis over onderdelen nihil is wil ik graag bij jullie advies inwinnen.

Ik rij met een Scott Yz4 Voltage waar een Shimano groep opstaat.
Moet ik dan perse bij shimano blijven ? Ik ben evenwel niet van plan mijn shifters en derrailleurs te vervangen daar ik hier geen reden toe zie.
In de winkel zeiden ze me dat hetgeen ik heb oud is, daar het nog een 7speed betreft en zeiden ze dat de keuze beperkt is. Ik heb moeite dit te geloven ook al weet ik dat het tegenwoordig 8 en 9 speed is maar voor al die 7speed rijders moet er toch ook beter zijn dan de standaard set?

Dus, als ik best bij Shimano blijf, waar ik meer dan drie jaar zonder probleem heb mee gereden, welk kunnen jullie aanraden en waarom?
Is het het overwegen waard over te gaan naar een ander merk? Wederom welk en waarom?

Of meer algemene vraag, waar moet ik op letten bij de aankoop van een nieuwe set kamwielen met bijhorden ketting ?
Voor mij persoonlijk, daar ik mij maar recreatief bezighoudt, mag de set niet te snel verslijten en enige bedrijfszekerheid is meer dan mooi meegenomen...

Budget, daar moet ik zeker naar kijken, maar daarin overweeg ik wel als ik een idee heb van het aanbod... Nieuwe fiets, wees gerust die komt er, maar nog eerst zal mijn huidige het met herstellingen moeten verder doen!

Met dank

nerio
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Wat bedoel je juist met gehele set kamwielen; vooraan (kettingbladen), achteraan (cassette) of beide?
Normaal is het zo dat je bij doortrappen zowiezo cassette en ketting moet vervangen, samen met 1 of meerdere kettingbladen.
prins nerio
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:00
Rijdt met: Scott YZ4

Bericht door prins nerio »

Yakke schreef:Wat bedoel je juist met gehele set kamwielen; vooraan (kettingbladen), achteraan (cassette) of beide?
Normaal is het zo dat je bij doortrappen zowiezo cassette en ketting moet vervangen, samen met 1 of meerdere kettingbladen.
Ik ga meteen beide vervangen, slijtage is zowel vooraan als achteraan te zien..

suggesties ?
prins nerio
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:00
Rijdt met: Scott YZ4

Bericht door prins nerio »

up :bounce:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

deore tandwielen vooraan (gaan veel langer mee dan andere), en XT cassette met 2 XT kettingen zou ik leggen (en heb ik liggen)
Gebruikersavatar
Pompierke
Kerstman
Berichten: 485
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 21:21
Rijdt met: Cube

Bericht door Pompierke »

Hoi,

Ik kies vooraan vooral stalen tandwielen (Shimano), heb vroeger aluminium gekozen en veel last gehad van chainsuck. Met de stalen uitvoering geen last meer.
Wat de achterste casette betreft heb ik een Sram zitten evenals een ketting van Sram en dit tot de grootste tevredenheid.

Grtzz
prins nerio
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:00
Rijdt met: Scott YZ4

Bericht door prins nerio »

Pompierke schreef:veel last gehad van chainsuck.
En wat is chainsuck ?

nerio
Gast

Bericht door Gast »

gebruik maar eens de zoekfunctie voor chainsuck
uren leesplezier
(zoekfunctie staat niet voor niets in het rood bovenaan)
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

prins nerio schreef:En wat is chainsuck ?
Verdomme die ketting weer! :drunk:
prins nerio
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:00
Rijdt met: Scott YZ4

Bericht door prins nerio »

Hubertje schreef:deore tandwielen vooraan (gaan veel langer mee dan andere)
NIET voor geopteerd, wegens het nog in goede staat zijn van mijn trapas (is in het verleden al eens vervangen geweest). Desalnietemin bood mijn fietsemaker een gelijkaardige set aan (met 3 stalen tandwielen ipv 2 op deore) die wel past op mijn trapas (uiteinden zijn vierkant en deore is blijkbaar voor ronde uiteinden, correct me if I'm wrong)

Anyway, woensdag is ze klaar, tzal tijd worden :D

nerio
Plaats reactie