Speling trapas + cassette versleten... Vervangen die handel.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Speling trapas + cassette versleten... Vervangen die handel.

Bericht door VoRtX »

Dit weekend het heuglijke nieuws gekregen dat mijn trapas versleten is (speling: als ik de klikpedalen vastneem kan ik ze licht op en neer bewegen) en ook de trapas.

Ik zit dus heel binnenkort (na nog maar net de wielen te hebben vervangen) terug met kosten. Zowel crankset, cassette als ketting zijn aan vervanging toe. Ik rijd anderhalf jaar met een Gary Fisher Marlin (beginnersmodel, dus ook de onderdelen).

Nu ben ik op zoek naar goede raad en prijsgegevens (mag grofweg geschat zijn) omtrent deze onderdelen.
Wat kan ik met een budget van ongeveer 150-170 euro doen (allez kom, maximum 200 euro :-D )? Kan ik daar al degelijke onderdelen voor laten steken en in welke configuratie zouden jullie dit dan laten plaatsen (is een duurdere crankset belangrijker dan de cassette of omgekeerd... Ik veronderstel dat de ketting niet zoooooveel uitmaakt)?
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Cranckstel al versleten lijkt mij onwaarschijnlijk.
Een versleten trapas geeft o.a. speling op de crancks, die weer verdwijnt bij steken van nieuwe trapas.
Mogelijk hebt ge ook speling op de clickpedalen wegens versleten lagers. Afhankelijk van model zijn pedaalas en/of -lagers al of niet vervangbaar.
Afgaande op uw verhaal zou ik zeggen dat ge normaal toe zijt aan een nieuwe trapas, een nieuw groot en midden blad (kleinste blad vooraan zal waarschijnlijk nog wel goed zijn), een nieuwe cassette achteraan en een nieuwe ketting + mogelijk nieuwe onderdelen in pedalen of geheel nieuwe pedalen. Dit alles moet binnen uw budget makkelijk haalbaar zijn. Surf maar eens rond op enkele webshops om een idee te krijgen van wat er allemaal is en aan welke prijzen. Bij lokale fietsboer zal wellicht de prijs wel wat hoger liggen, maar zit de montage er dan meestal ook bij in.
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

De pedalen zijn het zeker niet, want die zitten er nog maar op sinds februari. Fietshandelaar sprak inderdaad over de trapas, maar ik dacht dat je dan je hele crankset moest vervangen.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

gij had dat misschien graag gewild!? mits je schrijft 'heugelijk nieuws' hehehe :wink:
nee, is idd enkel de trapas die vervangen moet worden normaalgezien en idd de 2 grootste bladen vanvoor ook , is ook beter als je nieuw cassette en ketting legt ..
normaal kom je idd dik toe met dat bedrag en zal je wellicht zelfs kunnen 'upgraden' als je dat wenst .. ;)
De bladen vanvoor kan ik wel Deore of BBB bladen aanraden ivm chainsuck , mijn voorkeur gaat naar deore, maar dat is ieders goesting .
Cassette kan ik dan weer een LX/XT aanraden omdat deze stevig is qua onderbouw(stabieler en vlotter schakelen) , dit in combinatie met de HG73 ketting of de CN-7701(xtr) als je de XT-cassette neemt ..Sram-ketting kan je ook nemen , deze gaan ietsje langer mee dacht ik eens gehoord te hebben , maar heb er nog geen ervaring mee ..
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Ik had hier al ergens gelezen dat er met de BBB-voorbladen redelijk wat chainsuck-problemen waren, dus 'k denk dat ik toch eerder voor Shimano zal gaan op dat vlak.
SRAM ketting (en cassettes trouwens) al veel goed over gehoord, misschien dat ik dat wel probeer.

Ivm heuglijk nieuws: neenee, 'k heb het liever dat ik het nog kan oplossen met wat minder geld ;). Ik rijd heel graag VTT's en BLOSO-routes met mijn MTB, maar het is niet mijn grootste passie, aangezien ik eigenlijk zwemmer ben. En dan kijk je al sneller naar de min of meer goedkoopste oplossing met toch degelijk materiaal. Dus als ik er vanaf kan komen met nieuwe trapas en 2 nieuwe voorbladen + cassette + ketting zou dat mooi meegenomen zijn.
Plaats reactie